هویت ایثارگری
این واقعیت را نمیتوان انکار کرد که دفاع مقدس با هویت ایثار رزمندگان و خانوادههای شهدا و مجروحان و آزادگان اداره شد به گونهای که هر جای تاریخ و حوادث جنگ را مرور کنیم، نقش برجسته ایثار و ایثارگران را خواهیم یافت.
در همین جا باید میان ایثارگران واقعی که همچنان به ارزشهای دوران دفاع مقدس وفادارند با کسانی که از عنوان ایثارگری برای رسیدن به قدرت و ثروت بهره میبرند و پشت پا به تمامی آرمانهای گذشته خود زدهاند، تمایز ایجاد کرد. ایثارگران واقعی مانند همان دوران، درد انقلاب و مردم را دارند و از انحرافهای ایجاد شده در روند اداره امور ناراضیاند و دردمندانه برای اصلاح آن تلاش میکنند.
دفاع آری، جنگ هرگز
همیشه گفته شد که ما از جنگ بیزاریم اما از دفاع ناگزیر هرگز روی بر نمیگردانیم. در طول دوران دفاع مقدس رزمندگان با همین نگاه به میادین جنگ میرفتند، چراکه معتقد بودند اسلام طرفدار صلح و دوستی و زندگی مسالمتآمیز و انسانی است و جنگ را فی حد ذاته نمیپسندد مگر آنکه پای دفاع از ناموس و دین و سرزمین و مقابله با تجاوز و تعرض و زیادهخواهی در میان باشد که در آن صورت باید در حد دفع خطر و تثبیت امنیت و جلوگیری از تجاوز مجدد وارد آن شد. فقط جنگطلبان در داخل و خارج و کاسبان جنگ و تاجران سلاح هستند که هنوز هم برای جنگ، گونهای تقدس ذاتی قائلند و به همین دلیل از بروز جنگ استقبال میکنند. تاکید میکنیم که ما مخالف افزایش قدرت نظامی کشور برای مقابله با تهدیدهای خارجی نیستیم، بلکه آن را ضروری هم میدانیم، اما معتقدیم کسب هرگونه آمادگی صرفا برای پیشگیری از جنگ و دفاع ناگزیر است.
جنگ واقعا تحمیلی
جنگ هشتساله بر ما تحمیل شد و در این باره تردیدی وجود ندارد. متاسفانه این روزها به دلیل ضعف عملکرد برخی مسوولان، سرمایه اجتماعی مردمی آسیب دیده و به همین دلیل، عملکرد حتی درست گذشتگان هم در ذهن مردم و به خصوص جوانان زیر سوال رفته است. جنگ هشتساله یکی از مقاطع مهم تاریخ معاصر است که درباره آن، دهها پرسش و ابهام مطرح شده و کسانی حتی در تحمیلی بودن آن هم تردید کردهاند. بر این باوریم که باید از سوی آگاهان و تحلیلگران منصف و دارای مقبولیت مردمی، از تاریخ جنگ ابهامزدایی شود و برای پرسشهایی که در پیرامون جنگ تحمیلی مطرح است، پاسخهای اقناعکننده فراهم آید، به خصوص برای نسل جوانی که تجربه حضور مستقیم در صحنه جنگ را ندارد.
مقابله با تحریف
مقطع شروع جنگ تحمیلی، تنها یکی از مواردی است که از سوی کسانی تحریف میشود اما دامنه تحریف تاریخ دفاع مقدس خیلی وسیعتر و عمدتا از سوی کسانی است که خود را مدافع نظام و انقلاب میدانند. به همین دلیل معتقدیم که تدوین تاریخ و تجارب جنگ و جلوگیری از تحریف تاریخ دفاع مقدس و برجسته کردن دستاوردهای واقعی ۸سال ایستادگی مردم در مقابل تجاوز یک ضرورت است. الان زمان نقد و بررسی کارشناسانه و تخصصی همه موضوعات جنگ است. باید اجازه نقد و تبیین درست امور دفاع مقدس را داد تا واقعا گذشته چراغ راه آینده شود. بیتجربگی در جنگ و احتمال بروز اشتباه در آن کم نیست و چشمپوشی بر آن خطاها، راه خطاهای بعدی در آینده را هموار میکند.
متاسفانه یکی از مراکز تحریف تاریخ جنگ، صدا و سیماست، صدا و سیما با توجه به خط سیاسی حاکم بر آن، درصدد تحریف تاریخ جنگ است تا مجبور نشود از بزرگانی مانند مرحوم آیتالله هاشمیرفسنجانی به نیکی یاد کند. اکنون توصیف واقعی و معقول حوادث جنگ و جلوگیری از طرح مبالغهآمیز برخی موضوعات ضروری است. در تدوین تاریخ دفاع مقدس، رویایی و غیرواقعی نشان دادن افراد و حوادث، قدسیتبخشی ظاهری و تصنعی به برخی رخدادها، برجسته کردن امدادهای غیبی ساختگی و باورناپذیر و... نباید اتفاق بیفتد. جنگ را باید واقعی و ملموس و عقلانی تحلیل و تبیین کرد.
شجاعت فداکارانه امام خمینی(ره)
یکی از محورهای مهم تاریخ جنگ که از سوی طیفی به صورت آگاهانه تحریف میشود، ماجرای پذیرش قطعنامه 598 از سوی امام خمینی(ره) است.
امام خمینی(ره) در شرایطی قطعنامه را پذیرفت که غالب مسوولان ادامه جنگ را ناممکن میدانستند و پیروزی نظامی را در دسترس نمیدیدند و حتی موجودیت نظام و تمامیت ارضی کشور را مجددا در خطر احساس میکردند. اقدام امام بعد از این اتفاق افتاد که دیپلماسی در تعامل با دیگر کشورها و نهادهای بینالمللی به قطعنامه 598 رسید و مطابق آن ظرفیتهایی را ایجاد کرد که با پذیرش آن، دستاوردهایی مانند تعیین متجاوز و بازگشت به مرزهای بینالمللی و تامین خسارات پیشبینی شده بود.
نکته مهم در اقدام امام خمینی(ره) شجاعت فداکارانه ایشان در قبول مسوولیت پایان جنگ بود. ایشان پیشنهاد آیتالله هاشمیرفسنجانی را نپذیرفت که معتقد بود خودش مسوولیت قبول قطعنامه را بپذیرد و بعدا و در صورت نیاز حتی محاکمه شود اما جنگ پایان یابد. امام تاکید داشت که قبول قطعنامه 598 برای پایان دادن به جنگ، کار رهبری است و اگر آبرویی دارد آن را با خدا معامله میکند. امام خمینی(ره) با این اقدام اجازه نداد که نحوه پایان جنگ به بهانهای برای تفرقه بین مردم و مسوولان و رزمندگان تبدیل شود و خداوند هم به نیت خالص و خیر ایشان برکت داد و کار به جایی کشید که الان قرار داریم بدون آنکه صدام و حزب بعث در عراق مانده باشند. امام خمینی(ره) اجازه نداد مسوولیت این تصمیم مهم سیاسی بر دوش دیگران قرار بگیرد و دستاوردهای احتمالی به حساب تدبیر و مدیریت ایشان گذاشته شود.
23303
نظر شما