ترس نت‌فلیکس از سانسور احتمالی در ترکیه

فارس نوشت: سرویس پخش آنلاین نت‌فلیکس با توجه به قوانین جدید و ترس از سانسور احتمالی در آینده، درخواست مجوز برای ادامه فعالیت در ترکیه را داده است.

ترکیه قوانین جدید نظارت بر رادیو و تلویزیون را به همه محتوای آنلاین اعم از بخش‌های اینترنتی و رسانه‌های خبری اعلام کرد، اقدامی که نگرانی‌ها مبنی بر کنترل دولت بر رسانه‌ها را تشدید می‌کند.

سرویس پخش آنلاین نت‌فلیکس با توجه به قوانین جدید و ترس از سانسور احتمالی در آینده، درخواست مجوز برای ادامه فعالیت در ترکیه را داده است.

ابوبکر ساهین، رئیس نظارت بر تلویزیون RTUK، اعلام کرد که روز سه‌شنبه نت‌فلیکس درخواست مجوز فعالیت خود در ترکیه را ارائه داده است. او در توییتر گفت که بیش از ۶۰۰ موسسه از جمله سایت‌ها و شبکه‌های اینترنتی پخش محلی Puhu TV و Blu TV نیز درخواست مجوز داده‌اند.

به عنوان بخشی از دریافت مجوز، لاس گاتوس سرویس قسمت ثبت و صدور خدمات اینترنتی، بخشی محلی ایجاد کرده که نیم درصد از درآمد کسب شده در کشور ترکیه باید به حساب دولت واریز شود. این شرکت همچنین عنوان کرد که در حال مذاکره برای انجام ساز و کاری مشابه این در کشورهای ایتالیا و اسپانیا است. 

این شرکت گفت، نت‌فلیکس به ۱.۵ میلیون مشترک در ترکیه خدمات می‌دهد و تنها به حدود ۱۰ درصد از خانوارها از این پهنای باند می‌رسد. با افزایش رقابت، بازار ترکیه به عنوان منبعی بالقوه مهم و پرسود برای جذب مشترکان جدید تبدیل شده است.

این شرکت یکی از بزرگترین سرویس‌های اینترنتی جهان را در اختیار دارد و با استقبال مشترکان جدید در خارج از ایالات متحده، موقعیت خود را در صدر حفظ کرده است.

رویترز به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که ترکیه تا کنون اقدامی جهت سانسور محتواهای نت‌فلیکس نکرده است.

آیین‌نامه جدید ترکیه تصریح می‌کند که ارائه‌دهندگان محتوا باید مجوز جدیدی برای ادامه فعالیت در ترکیه دریافت کرده و دستورالعمل‌های RTUK را رعایت کنند.

اگر شرکت‌های مشغول در این حوزه دستورالعمل‌ها را اجرا نکنند، به آنها ۳۰ روز مهلت داده می‌شود تا محتوای خود را تغییر دهند در غیر اینصورت مجوزهای‌شان به مدت سه ماه به حالت تعلیق درآمده و بعداً باطل خواهند شد. در اطلاعیه ماه گذشته مشخص نشده که چه استانداردهایی مورد نظر و انتظار RTUK است.

منتقدین اما می‌گویند که این اقدام به دولت این امکان را می‌دهد تا رسانه‌های ترکیه که عمدتاً متعلق به طرفداران رئیس‌جمهور طیب اردوغان و حزب حاکم یا تحت کنترل آن‌ها هستند را در اختیار بگیرند.

نت‌فلیکس و دولت عربستان سعودی پس از اینکه در ماه ژانویه برنامه نمایش طنز «کار میهن پرستانه با حسن منهاج» را لغو کردند به شدت مورد انتقاد گرفته و این اقدامشان محکوم شد. پخش این برنامه پس از کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار،  برای عربستان سعودی انتقادات بسیاری به همراه داشت.

برخلاف سایر ارائه‌دهندگان  خدمات و محتواهای اینترنت محبوب عامه، از جمله یوتیوب، آلفابت آی‌ان‌سی و توئیتر که در یک زمان در ترکیه ممنوع شده بودند، نت‌فلیکس به طور کلی بستری برای اخبار یا امور جاری محسوب نمی‌شود.

این منبع گفت رویکرد فعالانه نت‌فلیکس  برای همکاری و تعامل با قانون‌گذاران محلی، همچون ارتقاء کنترل والدین بر محتواهای اینترنتی می‌تواند در رفع مشکلات احتمالی سانسور کارساز باشد.

سخنگوی نت‌فلیکس روز دوشنبه گفت: هدف ما محافظت از کودکان در برابر محتوائی است که برای سن آن‌ها مناسب نیست، در حالی که مشترکین بزرگسال ما کماکان می‌توانند به تماشای برنامه‌ها و فیلم‌های مورد نظر خود ادامه دهند.

البته نماینده نت‌فلیکس از توضیح درباره نگرانی‌های احتمالی و بالقوه خود در مورد سانسور خودداری کرد.

نت‌فلیکس در سه ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن، مشترکان خود در ایالات متحده را برای اولین بار طی هشت سال گذشته  از دست داد ازینرو به افزایش رشد مشترکین جدید خود در خارج از کشور روی آورده است. 

این غول دنیای مجازی در ترکیه برای برنامه‌های محلی سرمایه‌گذاری کرده و برخی از سریال‌های تلویزیونی‌اش مخاطبان بین‌المللی جذب کرده است. سریال «محافظ» یکی از این برنامه‌هاست که در ترکیه با استقبال مواجه شده است. این فیلم داستان یک مغازه‌دار در استانبول را روایت می‌کند که با دشمنانی نامیرا در نبرد است.

نت‌فلیکس دو فصل از سریال «هدیه» که یکی دیگر از درام‌های ماوراء‌الطبیعه است و همچنین تولید سریال ترکی «عشق ۱۰۱» را در ترکیه سفارش داده است.

با این وجود سهام نت‌فلیکس در بورس «نَزدَک» با یک درصد کاهش به ۲۹۰.۸۶ دلار رسیده است و روسای آن تمام تلاش خود را برای افزایش ارزش سهام این شرکت به کار بسته‌اند.

۲۵۸۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1303836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =