راهنمای پیاده‌روی اربعین؛ از کفش و کوله تا تغذیه و استراحت

باشگاه خبرنگاران نوشت: سفر اربعین با سایر سفرها متفاوت است بنابراین نیاز است تا زائران به نکات زیر توجه کنند.

 این روزها تعداد زیادی از زائران درحال آماده شدن برای پیاده روی اربعین هستند، سفری که می‌توان گفت با سایر سفرها تفاوت‌هایی دارد، عده‌ای از زائران که برای بار اول به این سفر مشرف می‌شوند، سوالشان این است که برای سفر اربعین چه چیزهایی نیاز دارند و باید چه وسایلی را همراه خود داشته باشند؟

هدف ما این است تا در این گزارش  تجربه زائرانی که برای چندین بار به این سفر رفته اند را در اختیار شما قرار دهیم و آن را در اختیار سایر زائران قرار دهیم.
سفر اربعین، سفری است که حداقل به مدت ۷ تا ۱۰ طول خواهد کشید، در ابتدا یک کوله پشتی سبک انتخاب کنید، کوله پشتی که استاندارد باشد تا در طول سه روز پیاده روی اربعین به ستون فقرات شما آسیبی نزند.

اگر کوله پشتی شما مناسب نباشد، ممکن است در طول مسیر پیاده روی به زودی خسته و دچار کمر درد شدید شوید بنابراین در انتخاب کوله پشتی خود دقت کنید.

از بردن لوازم غیرضروری و اضافی خودداری کنید، بردن لباس‌های اضافی می‌تواند سبب سنگین شدن و گرفتن فضای کوله پشتی شما شود. به مقداری که نیاز دارید لباس همراه خود ببرید.

در سال‌های گذشته به زائران توصیه می‌شد تا لباس‌های گرم سبک با خود به همراه داشته باشند تا به هنگام شب که هوا رو به خنکی می‌رود از آن استفاده کنند، اما امسال با توجه به گرم‌تر بودن هوا لازم به بردن لباس‌های گرم نخواهد بود، می‌توانید برای اطمینان تنها یک لباس گرمی که فضای کمی را بگیرد به همراه خود ببرید.

با خود پتو و رختخواب‌های اضافی نبرید، زیرا در تمام موکب‌ها رختخواب برای استراحت زائران وجود دارد، از بردن ظروف چینی و شکستنی نیز خودداری کنید، تنها بردن قاشق و چنگال و یک لیوان پلاستیکی سبک کفایت می‌کند.

همچنین از بردن خوراکی‌های سنگین و اضافی خوددرای کنید. در طول مسیر موکب‌ها در حال توزیع غذا و وعده‌های غذایی به زائران اربعین هستند بنابراین نیاز به بردن کنسرو و خوراکی‌های این چنینی نیست.‌ می‌توانید خوراکی‌های سبکی مانند آجیل، پسته، بیسکویت و نان‌های قندی و ... را با خود به همراه داشته باشید.

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، به اندازه نیازتان داروی خود را به همراه داشته باشید، گرچه داروهای موزد نیاز زائران از سوی جمعیت هلال احمر تهیه و ارسال خواهد شد.

بعد از انتخاب کوله پشتی سراغ انتخاب یک کفش مناسب بروید، کفشی را برای سفر اربعین انتخاب کنید که حداقل سه ماه با آن راه رفته اید، هرگز کفش نو نپوشید، زیرا پوشیدن کفش سبب اذیت کردن پای شما و تاول زدن خواهد شد.

قبل از سفر حتما با کفشی که با آن به سفر اربعین مشرف می‌شوید به مدت نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه پیاده روی کنید تا در روزهای پیاده روی اربعین دچار گرفتگی عضله نشوید.

در روزهای نزدیک اربعین کفشداری‌های حرم به شدت شلوغ هستند و عده‌ای مجبور به رها کردن کفش‌های خود می‌شوند، بنابراین به همراه خود حتما یک دمپایی به همراه داشته باشید تا در صورتی که مجبور به رها شدن آن‌ها شدید و یا کفشتان گم شد بتوانید از آن استفاده کنید.
به دلیل آلودگی‌هایی که ممکن است در خاک وجود دارد از پوشپدن دمپایی برای پیاده روی اربعین خودداری کنید.

همچنین برای جلوگیری از تاول پا پای خود را در روز دوباره بشورید و جوراب‌های خود را حداقل روزی دوبار تعویض کنید. اگر پایتان تاول زد می‌توانید به درمانگاه هلال‌احمر که در مسیر پیاده روی وجود دارند مراجعه کنید.

در طول مسیر پیاده روی زمان خود را تقسیم کنید و برای نهار و استراحت زمان کافی را در نظر بگیرید تا خسته نشوید، خسته شدن شما در طول مسیر سبب می‌شود شما نیاز به استراحت طولانی تری در طول روز داشته باشید.

اگر در روز پیاده روی خود را آغاز می‌کنید به هنگام غروب آفتاب مکان استراحت خود را انتخاب کنید؛ معمولا موکب‌ها در ساعات پایانی شب پر می‌شوند و ممکن است به سختی مکانی برای استراحت پیدا کنید.

۴۷۴۷

کد خبر 1304325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلامحسین IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    8 9
    نائب‌الزیاره ما باشید