آیا خانواده کارگر متوفی که بیمه نشده، می‌توانند مستمری دریافت کنند؟

ایسنا نوشت: قائم مقام سازمان تامین اجتماعی شرایط برخورداری از مستمری فوت در شرایط مختلف را برای بازماندگان تشریح کرد.

محمدحسن زدا در صفحه اینستاگرامی خود مطالبی ویدئویی تحت عنوان "دانستنی‌های تامین اجتماعی" منتشر می‌کند و به مرور برخی قوانین تامین اجتماعی می‌پردازد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر کارگر بیمه شده‌ای در محل کار فوت کند، تکلیف تامین اجتماعی برای خانواده بازمانده چیست؟ اظهار کرد: اگر فوت ناشی از کار باشد، فرد به هیچ سابقه بیمه پردازی نیاز ندارد و حتی اگر در روز اول کار، حادثه‌ منجر به فوت رخ دهد، تمام حقوق به خانواده پرداخت می‌شود.

قائم مقام سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اما اگر کارگری در اثر بیماری فوت کند، نیاز است در ۱۰ سال آخر عمر، حداقل یک سال و در سال آخر هم ۹۰ روز سابقه بیمه‌پردازی داشته باشد. این دو شرط باید برقرار باشد تا سازمان تامین اجتماعی بتواند به بازماندگان مستمری بپردازد.

وی درباره اینکه آیا اگر کارفرما، کارگر را بیمه نکرده باشد، راهی برای دریافت مستمری پس از فوت وجود دارد؟ گفت: بازماندگان باید با اسناد و مدارک به شعبه رفته و به واحد نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی مراجعه کنند و تقاضای بخشنامه ماده ۵۳۹ را بدهند. اگر مدارک احراز شد، حقوق پرداخت می‌شود.

۴۷۲۳۲
 

کد خبر 1304950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =