۰ نفر
۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
علل ایجاد آرتروز را بشناسید

فارس نوشت: دبیر انجمن روماتولوژی ایران با بیان اینکه آرتروز شایع ترین بیماری مفاصل است، گفت: بیش از حد دو زانو و چهار زانو نشستن و بالا رفتن‌ زیاد از پله ها، به مفاصل آسیب جدی وارد می‌کند.

محسن سروش، دبیر انجمن روماتولوژی ایران در آستانه برگزاری سیزدهمین کنگره سالانه انجمن روماتولوژی ایران، اظهار داشت: در این کنگره هفت سمپوزیوم با موضوع بیماری‌های مختلف روماتولوژی و برنامه آموزش به بیماران، به همراه برپایی دو کارگاه و نمایشگاه دارو، برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی سیزدهمین کنگره سالانه انجمن روماتولوژی ایران هدف از برگزاری این کنگره را ارتقا سطح دانش و آگاهی همکاران فوق تخصص رشته روماتولوژی عنوان کرد و گفت: در کنگره امسال، مباحث و مطالبی درباره پوکی استخوان، بیماری التهابی عضله، التهاب عروقی، تظاهرات روماتولوژی بیماران پیوند عضو، سندرم آنتی فسفولیپید که یکی از انواع روماتیسم است که با نازایی و سقط جنین همراه است و بیماری‌های استئوآرتروز، بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی در باره شایع ترین بیماری‌های روماتیسمی، اظهار داشت: در بیماری‌های التهابی شایع ترین آن آرتریت روماتوئید است که جز بیماری‌های التهابی طبقه بندی می‌شود.

وی ادامه داد: درمان این بیماری، داروهای ضد التهابی و تعدیل کننده ایمنی است و شیوع آن ۵ نفر از هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است و این بیماری التهابی در خانم‌ها بیشتر است.

سروش با بیان اینکه در بیماری‌های غیر التهابی یا مکانیکی، آرتروز شایع ترین بیماری مفاصل است، افزود: این بیماری با سن افراد ارتباط دارد؛ به طوری که حدود ۲۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال جامعه درگیر این بیماری می‌شوند.

دبیر انجمن روماتولوژی ایران با اشاره به اینکه آرتروز در خانم‌ها و آقایان وجود دارد، گفت: تظاهر بالینی این بیماری در خانم‌ها بیشتر است و علائم آن با درد زانو همراه است.

وی ادامه داد: مردم این بیماری را اغلب به اسم سائیدگی مفصل می‌شناسند؛ چون غضروف مفصلی در این بیماری دچار آسیب می‌شود و کم کم از بین می‌رود؛ در این صورت بین استخوان‌ها در ناحیه مفاصل غضروفی وجود نخواهد داشت و روی هم سائیده می‌شود؛ به همین دلیل مردم این بیماری را به اسم سائیدگی می‌شناسند.

سروش علامت این بیماری را دردهای مفصلی دانست که بیشتر در زانو شایع است و افزود: بقیه مفاصل مثل کمر، دست‌ها و مچ پا نیز می‌توانند درگیر شوند؛ اما بیشترین شکایت مردم در مراجعه به پزشک، درد زانو است که با فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، نشستن و بلند شدن و از پله پایین و بالا رفتن، شدت می‌گیرد.

دبیر انجمن روماتولوژی ایران تصریح کرد: برای پیشگیری از آرتروز، افراد باید در سنین پایین تغذیه مناسبی داشته باشند و خوب ورزش کنند و عضلات خود را قوی نگه دارند تا از مفصل‌ها حمایت شود و وزن خود را هم در حد ایده آل نگه دارند.

وی تاکید کرد: بیش از حد دو زانو و چهار زانو نشستن و بالا رفتن‌های بیش از حد از پله ها، به مفاصل آسیب جدی وارد می‌کند.

دبیر انجمن روماتولوژی ایران ادامه داد: افراد با بالا رفتن سن دچار این مشکل می‌شوند؛ اما اگر عضلات قوی داشته باشیم و از مفصل‌هایمان خوب استفاده کرده باشیم، دیرتر دچار این عارضه می‌شویم.

سروش  با بیان اینکه به دلیل اینکه بیماری آرتروز مرتبط با سن است، درمان قطعی ندارد،گفت:این کنگره دارای ۱۵ امتیاز باز آموزی است.

وی تاکید کرد: در روز دوم کنگره یک برنامه آموزشی برای بیماران مبتلا به بیماری اسکلرودرمی داریم که به صورت رایگان برگزار می‌شود تا با راهنمایی لازم، با نحوه درمان و کنترل علائم این بیماری آشنا شوند.

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1305079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =