بیماری قلبی و عروقی عامل مرگ بیش از ۱۷ میلیون نفر در جهان

تسنیم نوشت: متخصص قلب و فلوشیپ نارسایی قلب و پیوند از مرگ بیش از ۱۷ میلیون نفر در جهان توسط بیماری قلبی و عروقی خبر داد.

نغمه ضیایی بابیان اینکه امروز ۷ مهرماه روز جهانی قلب است، اظهار کرد: اتحادیه جهانی قلب شعار امسال را «یک قول بدهید تا قهرمان سلامت قلب شوید» نامگذاری کرد.

وی تصریح کرد: بیماری قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و ناتوانی در دنیا و مسئول ۱۷.۹ میلیون مرگ در سال است که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ تا ۲۳ میلیون نفر افزایش یابد.

متخصص قلب و فلوشیپ نارسایی قلب و پیوند دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: این تعداد یک سوم کل مرگ‌ها در دنیا و نصف کل مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است حدود ۸۵ درصد این مرگ‌ها به علت بیماری قلبی و سکته مغزی است.

ضیایی خاطرنشان کرد: نارسایی قلبی، شایع‌ترین علت بستری بیمارستانی در دنیا محسوب می‌شود و از هر ۵ نفر یک نفر در طول زندگی خود مبتلا به نارسایی قلب خواهد شد.

وی بااشاره به اینکه نارسایی قلب به معنی عدم کفایت قلب در خونرسانی به ارگانها است، افزود: بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی نهایتا به نارسایی قلبی منجر می‌شوند.

متخصص قلب و فلوشیپ نارسایی قلب و پیوند دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: براساس آمار وزارت بهداشت، در سال ۲۰۱۷، هشت درصد از ایرانیان به نارسایی قلبی مبتلا هستند که این آمار دو برابر سایر کشورهای آسیایی است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، چهل و هفت درصد جمعیت جهان مبتلا به نارسایی قلبی می‌شوند.

ضیایی بااشاره به اینکه علائم نارسایی قلبی می‌تواند حاد و ناگهانی و یا تدریجی و پیشرونده باشد، تصریح کرد: میزان مرگ و میر ناشی از نارسایی قلبی از بسیاری از بدخیمی های شایع در کل دنیا بیشتر است.

وی بااشاره به اینکه تنگی نفس، سرفه، خستگی زودرس، تورم اندام‌ها، عدم تحمل فعالیت و سرفه شبانه از علائم بروز نارسایی قلبی است، بیان کرد: فشار خون، بیماری عروقی کرونر، دیابت، برخی بیماری‌های ویروسی، نقص ذاتی، عضله و دریچه‌های قلبی، استفاده از سیگار، مواد انرژی زا و روانگردان از علل ایجاد نارسایی قلبی محسوب می‌شود.

متخصص قلب دانشگاه علوم پزشکی بابل بابیان اینکه با ایجاد چند تغییر کوچک و ساده در زندگی، می‌توانیم خطر بیماری قلبی و سکته‌های مغزی را کاهش دهیم و کیفیت زندگی‌مان را نیز بهبود ببخشیم، گفت: رژیم غذایی متعادل فاقد روغن جامد، کم کالری، پرهیز از نوشیدنی های شیرین، هر غذای آماده و فرآوری شده و پرهیز از نمک و مهمتر از آن روی آوردن به رژیم محتوی سبزی و میوه و حبوبات و ماهی فراوان در جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی موثر خواهد بود.

ضیایی افزود: فعالیت ورزشی در سطح متوسط، پیاده روی تند به میزان ۳۰ دقیقه در روز، ترک سیگار و قرار نگرفتن در محیطی که سیگار مصرف می‌شود، عدم مصرف الکل نیز از راه های جلوگیری به ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

وی با ذکر این نکته که بیماری قلبی و عروقی اولین علت مرگ و میر در کل جهان است، یادآورشد: با کنترل ۴ عامل خطر مهم «مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت بدنی و مصرف بیرویه الکل»، از میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی به میزان ۸۰ درصد پیشگیری خواهد شد.

متخصص قلب دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: مصرف دخانیات و در معرض دود سیگار دیگران قرار گرفتن موجب مرگ ۶ میلیون نفر در سال است و تخمین زده می‌شود سبب تقریبا ۱۰ درصد بروز بیماری های قلبی عروقی شود.

ضیایی تصریح کرد: در معرض دود دست دوم سیگار قرار گرفتن ششصد هزار نفر را در سال از بین میبرد که ۲۸ درصد آن ها کودک هستند.

وی خاطرنشان کرد: طی ۲ سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری عروق کرونر بطور آسانی کاهش می‌یابد و در طول ۱۵ سال بعد از ترک، خطر بیماری قلبی عروقی به وضعیت افراد غیر سیگاری برمی‌گردد.

۲۳۵۲۳۲

کد خبر 1305116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.