نگرانی از ترور بیولوژیک تخت روانچی در آمریکا/کنایه به پناهیان از تریبون باز مجلس/لحظه استثنائی پارلمان در روز غیب نمایندگان زن/حواشی صحن علنی

حاشیه‌های جلسه امروز مجلس به نوبت عصر هم کشیده شد.

به گزارش خبرآنلاین، در جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی یک فوریت طرح شفافیت نظام تقنینی، برخی نمایندگان مجلس جنجال‌های زیادی به پا کردند و چند روز پس از آنکه علی لاریجانی، رئیس مجلس از سوی یکی از نمایندگان جبهه پایداری دیکتاتور خطاب شده بود، این بار مجتبی ذوالنوری به مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: «دیکتاتوری می‌کنید».

در جلسه نوبت عصر امروز مجلس نیز مجتبی ذوالنوری درخواست تذکر کرد و در تذکر اصل هفتادوپنجی گفت: یکی از عزیزان امروز در زمانی که طرح موسوم به شفافیت تقنینی را مطرح کردند، در مجلس و مجمع تشخیص و شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی و سایر دستگاه ها را نیز مشمول شفافیت کردند، در توضیح این طرح آقای وکیلی اینطور گفتند که نمایندگان عزیز به این طرح رأی بدهند تا دهان بی آبرویان که می گویند مجلس ۱۵۰ نفر طرحی را امضا می کند و ۵۰ نفر به آن رأی می دهند، بسته شود.

بنا بر گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی تاکید کرد: این واکنش عام است یا مورد خاص دارد، اگر عام است شامل نمایندگان می شود و ما جزو متهمین محسوب می شویم. اگر بفرمایند که منظورم نمایندگان نبودند و تذکر شما بی ربط است، اگر این بیان عمومی باشد، مردم و ده ها هزار نفر کار مجلس را نقد می کنند و این مطالب در بیان مردم وجود دارد. چون این موضوع عام است، نمایندگان را نیز شامل می شود. تعداد متعددی از همکاران ما مصاحبه کرده و همین گله را از عدم شفافیت مجلس مطرح کردند.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: همین موضوع را دو هفته قبل طرح شفافیت را که بنده طراحش بودم، ۱۷۳ امضا جمع شده بود و آقای پزشکیان مدیر جلسه بود، دوفوریت آن ۶۹ رأی آورد، یک فوریت آن ۵۸ رأی آورد و این آرا هم در رسانه ها و هم در تابلو اعلام می شود، اگر نماینده ای یا ناقد بیرونی حرفی زد، البته اگر کسی توهین کند، من دفاعی ندارم، اما بهرحال وقتی ده ها هزار نفر ما را نقد می کنند، نباید جواب حرف من توهین های عام باشد که همه نقدکنندگان را شامل شود.

وی ادامه داد: لذا وقتی ما این موضوع را بیان می کنیم، چه بگوییم عقیده داریم یا نداریم، این تاثیر را می گذارد. لذا عرض می کنم که این چه فرمایشی است که ما توهین کنیم، ما موکل مردم هستیم و مردم ولی نعمت ما هستند، وظیفه ما تامین منافع مردم است. مردم باید نظارت داشته باشند و بپرسند که نماینده وقتی موضوعی را امضا می کند، چرا زمان رأی گیری به این موضوع رأی نمی دهید یا امضای نمایندگان بدون مطالعه بوده است یا دلیل دیگری دارد.

ذوالنوری ادامه داد: مردم افراد را زیر سوال نمی برند، بلکه سوال می کنند. البته به رأی نمایندگان احترام می گذارم چرا که برای خودشان حجت شرعی دارند و من به رأیی که صبح داده شد احترام می گذارم ولی عرض می کنم که این طرح شفافیت جدید وقتی مجمع تشخیص، شورای نگهبان را درگیر کنند و احتمال اینکه شورای نگهبان آن را رد کند هم است، گاهی اوقات وسیله ای برای تطهیر خودمان است که از زیر بار شفافیت دوباره به غبار پناه ببریم.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکر ذالنوری گفت: آنچه که درباره بحث شفافیت مطرح شد یکسری مسائلی ایجاد شده است، این روندی که یک آقایی پشت تریبون مجامع مذهبی به همه توهین می کند و با آن ادبیات صحبت می کند، این نه نشانی از اسلام دارد نه ادب نه اخلاق و نه ولایتمداری دارد.

وی ادامه داد: هم حضرت امام (ره) و هم مقام معظم رهبری مجلس را به عنوان محل قانونگذاری مطرح کردند و همه باید از آن اطاعت کنند و از تصمیمات مجلس باید اطاعت کنند. مجلس است که تعیین می کند قانون را و اینکه قانون چگونه باشد. نظر آقای وکیلی هم اینگونه نبوده است و این مسائل هم حل می شود.

لحظه استثنائی مجلس به دلیل خالی بودن از بانوان مکرم

یکی دیگر هم حاشیه‌های امروز مجلس مربوط به غیبت نمایندگان زن مجلس در جلسه علنی نوبت عصر بود. علی ادیانی نماینده قائم‌شهر که برای ایراد نطق میان دستور خود پشت تریبون رفته بود  به مزاح گفت: سلام و خسته نباشید عرض می‌کنم خدمت همکاران گرامی و خواهرانی که نیستند! فکر می‌کنم از لحظات استثنایی است که این مجلس بدون حضور نمایندگان زن برگزار می‌شود و پارلمان خالی از بانوان مکرم است.

به نوشته باشگاه خبرنگاران، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست مجلس را برعهده داشت خطاب به این نماینده گفت: نمایندگان خانم با آقای رئیسی رئیس قوه قضائیه ملاقات دارند.

نگرانی از ترور بیولوژیک تخت روانچی در آمریکا

سید محمدجواد ابطحی نیز در جلسه امروز به بیماری مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: هر چه سریعتر آقای تخت روانچی را به ایران بازگردانید و در اینجا درمان کنید چرا که نگران بازی آمریکا هستیم و از ترور بیولوژیک می‌ترسیم.

به گزارش خانه ملت، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به روحانی تأکید کرد: در مورد کشتار کشمیری‌ها سکوت نکنید که اخبار در این حوزه نگران کننده است و از دولت هند که مردم کشمیر را قتل عام می‌کند، حمایت نکنید.

۲۱۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1305163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =