چرت زدن‌های روزانه باعث کاهش حملات قلبی و سکته مغزی می‌شود

مطالعات جدید نشان می‌دهد خواب‌های کوتاه در طول روز می‌تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز حمله قلبی و سکته مغزی داشته باشد.

پژوهشگران ۳۴۶۲ شرکت کننده سوئیسی را به مدت بیش از ۵ سال مورد بررسی قرار دادند. آنها از شرکت کنندگان خواستند تا عادت‌های چرت‌های خود را یادداشت کنند و سپس ارتباط بین این عادت‌ها و بیماری‌های قلبی را مورد بررسی قرار دادند. این بررسی نشان داد که خواب‌های کوتاه (یک یا دوبار در هفته) خطر حمله یا نارسایی‌های قلبی را در حالتی که فرد اصلا خواب‌های روزانه ندارد کاهش می‌دهد. این ارتباط با چرت زدن‌های مکرر و همچنین سن بالای ۶۵ نیز دیده نشد. 

جمعی از محققان که در این مطالعه نقشی نداشتند گفتند: درحالی‌ که مسیرهای فیزیولوژیکی دقیق ارتباط دهنده‌ی خواب‌های روزانه با خطر بیماری قلبی‌عروقی مشخص نیست، این پژوهش به مباحث پیرامون پیامدهای سلامتی مرتبط با خواب‌های روزانه اضافه می‌کند و پیشنهاد می‌کند که شاید مدت خواب روزانه مهم نباشد؛ بلکه تعداد آن اهمیت داشته باشد.

این نکته حاکی از مواردی است که در مطالعات قبلی مورد توجه قرار نگرفته و آن هم تکرار این خواب‌ها است. اما پیش از آنکه بخواهید این چرت زدن‌های کوتاه را در برنامه خود قرار دهید، باید بدانید که این یک مطالعه مشاهده‌ای بوده و نمیتواند دلیل و رابطه قطعی را بیان کند. 

از دیگر محدودیت‌هایی که باید درنظر داشت این است که این مطالعه بر روی گزارش‌های خود شرکت‌ کنندگان در مورد تعداد چرت زدن‌ها متکی بوده و تعداد بیماری‌های قلبی نسبتا کمی (۱۵۵ مورد) در این گروه دیده شده است که این امر موجب سخت‌تر شدن نتیجه گیری می‌شود. 

به گفته ویراستار این مقاله، در حالی که هنوز زود است تا در مورد تاثیر مثبت یا منفی چرت زدن برای سلامت قلب و بدن نتیجه بگیریم، این مطالعه نشان می‌دهد که پاسخ چیزی فراتر از یک بله یا خیر ساده است و باید اطلاعات بیشتری در مورد خواب‌های روزانه کسب کنیم.

sciencealert

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1305241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =