اسکندر مومنی

زهرا تالانی- سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور معتقد است که با فرهنگ سازی هایی که شده آمار تصادفات به شدت کاهش یافته است. وی می گوید که علت رشد تصادفات ناشی از بی‌توجهی به هشدارهای پلیس ،عدم رعایت قوانین رانندگی و نکات ایمنی و ضعف مهارت راننده است.وی درباره زیان اقتصادی تصادفات می افزاید:هزینه‌ هر تصادف منجر به فوت یک میلیارد و 700 میلیون تومان می‌شود. تصادف‌های منجر به جرح با توجه به سبک یا سنگین بودن تصادف از یک میلیون و 400 هزار تومان تا 40 میلیون تومان هزینه برای خسارت‌دیده دارد.

درحالی اعلام می شود که آمار تصادفات جاده ای کاهش یافته که هنوز هم جاده ها ایمن نیستند و تصادف هایی رخ می هد؟

عوامل مهم در کاهش آمار تصادفات را ایمنی وسائل نقلیه، ایمنی شبکه معابر، توسعه حمل و نقل عمومی و سرعت در امداد و نجات است که پیشرفت در هرکدام از این عوامل می تواند ضعف عامل دیگر را جبران کند، برای مثال اگر خودروها از ایمنی بالایی برخوردار باشند.

در واقع تصادف هنگامی رخ می‌دهد که هر یک از طرفین در حادثه یا همه آنها قادر به تشخیص یا کنترل عامل حادثه نیستند.هنگامی که عواملی مثل بالارفتن میانگین سرعت،طولانی شدن مسافت و خستگی، متناسب نبودن عرض و ظرفیت جاده‌ها با ترافیک، نبود علایم هشدار دهنده و حالت روانی نامناسب راننده از قبیل خواب آلودگی، عصبانیت، خستگی و ناآرامی وجود داشته باشد، احتمال بروز تصادفات افزایش می‌یابد.

براساس پژوهش‌های انجام شده روی حوادث جاده‌ای در ایران عوامل تصادفات رانندگی از چهار ناحیه انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط مورد شناسایی قرار گرفته است.انسان مهم‌ترین مقصر سوانح است و نادیده گرفتن مقررات و خطاهای رانندگی، خستگی و خواب آلودگی، مصرف مواد مخدر و الکل، رانندگی در نور کم و سرعت غیرمجاز از جمله موارد شایع عامل انسانی در تصادفات هستند. بنابراین نمی توان ایمن نبودن جاده ها را تنها عامل تصادف دانست.

با توجه به این که همه اذعان دارند که فاجعه تصادفات جاده ای یک "سونامی" است،چرا هر روز بر تعداد آن افزوده می‌شود ؟

علت رشد تصادفات ناشی از بی‌توجهی به هشدارهای پلیس ،عدم رعایت قوانین رانندگی و نکات ایمنی و ضعف مهارت راننده است. عمر متوسط ناوگان 67 هزاردستگاهی حمل نقل جاده ای باید 13 سال باشد در حالی که این عمر در کشور نزدیک به 19 سال است،از سویی دیگر بخش عمده وسائط نقلیه سواری نیز علیرغم اینکه تولید سال های اخیر هستند به دلیل نداشتن تجهیزات استاندارد ایمنی جزو مهمترین عوامل خطر ساز جاده ای محسوب می شوند .اما خوشبختانه با فرهنگ سازی های که در سالهای اخیر  شده آمار به شدت پایین آمده است.

البته 26 درصد علل وقوع تصادفات رانندگی به علت نبود نیروهای کنترل‌کننده سیستم‌های تردد است؟

‌65 درصد علت وقوع تصادفات اشتباه راننده است که 41 درصد این رقم به دلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی است.‌با کنترل صحیح پلیس این 41 درصد به دو درصد کاهش خواهد یافت.

آیا اماری وجود دارد که بیشترین حوادث رانندگی در چه زمانی رخ می دهد؟

بررسی حوادث ترافیکی در سال‌های اخیر حاکی از آن است که بخش مهمی از حوادث رانندگی در 20 تا 30 کیلومتری ورودی و خروجی شهرهای اصلی، بزرگراه‌های اصلی و جاده‌های کمربندی شهرها اتفاق می‌افتد، علت اصلی این مساله شتاب و عجله بی‌مورد و رانندگی با سرعت‌های بالا و خواب آلودگی است.میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در یک سال حدود 29 هزار مورد و خسارت ناشی از این سوانح بیش از 60 هزار میلیارد ریال یعنی معادل پنج درصد درآمد ناخالص ملی کشور برآورد شده است .

آیا برآوردی شده که از لحاظ اقتصادی چقدر ما زیان می بینیم؟

 مطالعات نشان می‌دهد در سال 86 هر تصادف منجر به فوت بدون احتساب یارانه 570 میلیون تومان و با احتساب یارانه 780 میلیون تومان هزینه برای کشور داشت. اگر این رقم را به سال 88 تعمیم دهیم هزینه‌ هر تصادف منجر به فوت یک میلیارد و 700 میلیون تومان می‌شود. تصادف‌های منجر به جرح با توجه به سبک یا سنگین بودن تصادف از یک میلیون و 400 هزار تومان تا 40 میلیون تومان هزینه برای خسارت‌دیده دارد.

طبق آمار سال 2000 میلادی، 85 درصد تلفات جاده‌ای دنیا به کشورهای کم‌درآمد و متوسط اختصاص داشته و این در حالی است که 96 درصد از کودکانی که در حوادث رانندگی از بین رفته‌اند در همین کشورها بوده‌اند. بیش از نیمی از افراد کشته شده در تصادفات جاده‌ای بین 15 تا 44 سال سن داشته‌اند.

آقای مومنی درست است که هر خانواده ایرانی به طور متوسط حدود یک‌میلیون تومان بابت تصادفات در کشور هزینه متحمل شده است ؟

از این آمار اطلاعی ندارم اما مطمئن هستم که رو به افزایش نیست چون فرهنگ سازی ها خوب پاسخ داده است. اما در هر ساعت سه نفر جانشان را در حوادث رانندگی از دست می‌دهند

134/44

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =