واکنش حسین کیانی به برداشت‌های نادرست از شخصیت میرغضب

ایلنا نوشت: حسین کیانی درباره برداشت‌های نادرست و اشتباه نسبت به شخصیتِ میرغضب در تازه‌ترین نمایش خود که در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته بود، توضیح داد.

حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که چندی پیش نمایش «چشم به راه میرغضب» را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه برده بود، در مصاحبه‌ای، نقبی به این نمایش زد و گفت: «کسانی که از شخصیت میرغضب برداشت‌های نادرست و اشتباه داشتند به این نکته توجه نکردند که تمام این نمایش براساسِ یک بازی برپا شده است و این بازی را کسی نمی‌تواند از بیرون هدایت کند به جز شخصیت میرغضب که مهم‌ترین شخصیت نمایش است.»

در این نمایش، ذبیح و رضی، یکی مستبد و دیگری مشروطه‌خواه در دوره استبداد صغیر محمدعلی‌شاه به اعدام محکوم می‌شوند و زمان انتظار میرغضب، هویداکننده اتفاقاتی غریب در ساختار اجتماعی جامعه است...

کیانی در این‌باره توضیح داد: «در واقع این خود میرغضب است که چهار مرتبه فراشِ زبان‌بریده را به ملاقات ذبیح و رضی می‌فرستد و هر بار بازی جدیدی را با آن‌ها آغاز می‌کند و در نهایت از آن دو، کاریکاتورهای مضحکی می‌سازد. اما جالب‌تر از این نکته این است که کاراکتر میرغصب، برعکس نمایشِ «در انتظار گودو»، که هرگز به ملاقات ولادیمیر و استراگون نمی‌آید و فقط پیغام می‌فرستد، خودش در سه مرتبه حضور، با شخصیت سیاه وارد صحنه می‌شود!»

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر تصریح کرد: «در واقع شخصیت میرغضب، همان کاراکترِ مستنطق است و این در یکی، دو نشانه متنی و کلامی نشانه‌گذاری شده است، مثلا در خروج آخر مستنطق و سیاه، جایی که مستنطق شعرِ سیاه را به شکلی دیگر می‌خواند، ناگهان صدای زیر و مضحک بازیگر تبدیل به صدای بم ترسناکی می‌شود و سیاه را به سوی جایی هدایت می‌کند که آخرش به همان استخر میرغضب ختم می‌شود. در همین صحنه است که مستنطق یا همان میرغضب پس از دیدن استیصالِ ذبیح و رضی تصمیم می‌گیرد از بُریدن سر آن‌ها خودداری و بازیِ مرگِ مضحک و نابهنگام خود را با آن‌ها شروع کند و آن‌ها را به طور کامل به سوی مسخ‌شدگی براند، طبیعی است که عامل او در این کارها فراش لال است و اگر دقت کرده باشید، هیچ‌گاه این دو با هم روبه‌رو نمی‌شوند تا بازیِ میرغضب/مستنطق برملا نشود و به اصطلاح دستش پیش ذبیح و رضی رو نشود.»

۲۵۲۴۳

کد خبر 1305945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    0 0
    به نظرم باید خیلی دردناک باشه که یه نمایشنامه بنویسی و کارگردانی کنی بعد مجبور شی بشینی توضیح بدی که منظورت چی بوده و دیگران رو از اشتباه دربیاری. من بودم می گفتم بذار هرکی هرچی میخواد بفهمه.