چطور فقط در زمانی خاص خورشید گرفتگی صورت می‌گیرد؟ خودتان امتحان کنید تا ببینید.

بزرگ‌ترین خورشیدگرفتگی در قرن حاضر بهانه‌ای است برای ساخت این فلش خبری.[نقشه کامل مسیر و زمان خورشیدگرفتگی]

شما حتما عکس‌هایی را از خورشیدگرفتگی کامل دیده‌اید که یکی از زیباترین پدیدهای دنیاست. طرح شبح گونه ماه که تا سطح خورشید را کاملا می‌گیرد، هاله قرمز رنگ اطراف و برجستگی‌های خورشید را نمایان‌تر می‌کند. اما آیا تا به حال یک خورشیدگرفتگی واقعی را دیده‌اید؟ احتمالا نه. این‌که چرا آدم‌های زیادی این اتفاق جالب را ندیده‌اند، جای تعجب دارد. مگه نه این است که ماه از جلوی خورشید می‌گذرد؟

جواب این سوال منفی است. درست است که با نگاه کردن از سمت زمین، ماه از قسمت غربی خورشید به قسمت شرقی می‌لغزد؛ اما همیشه خورشیدگرفتگی اتفاق نمی‌افتد. از آن‌جایی که مدار ماه در اطراف زمین نسبت به مدار زمین در اطراف خورشید تمایل دارد، ماه می‌تواند به سمت بالا و یا پایین خورشید در آسمان حرکت کرده و در نتیجه خورشیدگرفتگی اتفاق نمی‌افتد. گاهی اوقات هم پیش می‌آید که ماه از سطح خورشید عبور می‌کند، اما تنها تکه کوچکی از آن را می‌پوشاند که به آن خورشیدگرفتگی جزئی گفته می‌شود. تنها زمانی که ماه دقیقا از مرکز سطح خورشید عبور کند، ما شاهد خورشیدگرفتگی کامل هستیم. به اضافه این‌که از آن‌جایی که سایه ماه تنها قسمت کوچکی از زمین را می‌پوشاند، تنها آن دسته از افراد خوش‌شانسی که دقیقا در آن منطقه قرار دارند، می‌توانند خورشیدگرفتگی کامل را ببینند و دیگران تنها جزئی از آن را متوجه می‌شوند.

گفته می‌شود که به‌طور متوسط، 350 سال طول می‌کشد تا یک خورشیدگرفتگی کامل دوباره در نقطه‌ای از زمین دیده ‌شود و از آن‌جایی که آدم‌های عادی برای دیدن یک خورشیدگرفتگی کامل در محل سکونتشان نمی‌توانند به این اندازه وقت صرف کنند، به نقاط مختلف جهان سفر می‌کنند تا بتوانند بهترین نمونه یک خورشیدگرفتگی را تماشا کنند و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که شما با وجود بد بودن شرایط جوی در روز خورشیدگرفتگی بتوانند تصویر خوبی از آن را ببینید.

با این حال، خورشیدگرفتگی بیشتر از ماه‌گرفتگی اتفاق می‌افتد؛ اما این ماه‌گرفتگی است که بیشتر مردم می‌توانند همزمان آن‌را مشاهده کنند؛ زیرا سایه زمیم از ماه بزرگ‌تر است و چند ساعتی طول می‌کشد تا ماه از درون آن عبور کند.

چطور؟
با دیدن فلش ساخته شده شما دو مدار ماه دور زمین را می‌بینید باید به هر دوی آنها نگاه کنید تا متوجه شوید دقیقا چه اتفاقی می‌افتد. شکل بالا نمایی از دور است که زمین را از سمت بالا یعنی قطب شمال نشان می‌دهد و در حالی که قسمت پائینی زمین دقیقا رو به خط استوا دارد. اندازه زمین و ماه به اندازه‌ای بزرگ شده‌اند که مدار ماه شده است. سایه مدار نیز برای بهتر دیده شدن بزرگ شده است. تشعشع‌های خورشید از سمت راست وارد شده و نشان می‌دهد که خورشید جایی در سمت راست صفحه قرار دارد و آنگاه شما می توانید سایه زمین و خورشید را در حالی که به سمت چپ مایل می‌شوند را ببینید.

صفحه کنترل که در پائین سمت راست قرار دارد به شما این امکان را می‌دهد که پارامترهایی را که در گرفتگی‌ها دخیل هستند را تغییر دهید و اولین نقطه، سایه مدار ماه را به بیشترین میزان و نزدیکی خط زمین-خورشید می رساند. دومین انتخاب امکان تغییر دادن اندازه مدار ماه را به شما می‌دهد که از دو سوم اندازه واقعی و تا یک و نیم برابر اندازه اصلی متغیر است. آخرین انتخاب اندازه ماه را تغییر می‌دهد. زیر این نقاط دو دکمه قرار دارند که برای افرادی است که صبوری زیادی ندارند. اگر نمی توانید صبر کنید که ماه خودش دور زمین بچرخد دکمه خورشید گرفتگی را فشار دهید تا ماه را به نقطه‌ای ببرید که از خورشید گذر می‌کند و اگر دکمه ماه گرفتگی را بزنید ماه را برای گذر از سایه زمین آماده می‌کنید. شما می‌توانید این اعمال را هر زمان که دکمه "pause" را بزنید متوقف کنید و از نو با فشار دادن همان، کار را از سر بگیرید. در هر زمان شما می‌توانید ماه را با کلیک چپ بگیرید و آن را نگهدارید و به دور مدار بچرخانید.

بالای این نقاط کنترل، پنجره‌ای است که از زمین به فضا نگاهی دارد. زمانی که ماه در جهت خورشیدی زمین قرار دارد این پنجره به سمت خورشید مستقیم اشاره دارد. زمانی که ماه در قسمتی دور از مدار است پنجره به سایه ماه و بیرون از خورشید نگاه دارد. شما می توانید ماه را از این پنجره زمانی  که به قسمت‌هایی از مدارش نزدیک شده و به خط خورشید زمین برخورد می‌کند را ببینید. اگر قسمت نشان دادن رئوس مطالب را انخاب کنید خط تیره ای سایه ماه، زمین و خورشید را مشخص می کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۳۰
    0 0
    سلام دوستان این کار فلش های خبری عالیه. البته اگه می شد بزرگتر دیدشون بهتر بود. به هر حال کار جدید و خوبیه بین سایت های خبری این مملکت...
  • با نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۳۱
    0 0
    لينک مستقيم فلش خورشيد گرفتگی: http://www.khabaronline.ir/system/files/eclipse.swf