واکنش امارات به تلاش عربستان برای اتحاد مخالفان انصارالله

ایرنا نوشت: «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی دولت امارات متحده عربی با انتشار توئیتی بر حمایت ابوظبی از تلاش های ریاض برای متحد کردن نیروهای یمنی به منظور مقابله با جنبش انصارالله تاکید کرد.

قرقاش امروز (یکشنبه) با انتشار این توئیت افزود: تلاش هایی که عربستان در قالب "نشست جده" برای متحد نیروهای یمنی (دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب) به منظور مقابله با حوثی ها انجام می دهد بسیار ارزشمند بوده و امارات به طور کامل از این نشست حمایت می کند.

شورای انتقالی جنوب یمن در ماه می ۲۰۱۷ (اردیبهشت/ خرداد۹۶) با حمایت ابوظبی شروع به کار کرد و یکی از اهداف آن، طرح جدایی جنوب از شمال یمن است. این شورا با رهبری 'عیدروس الزبیدی' استاندار وقت عدن طرح ها و اهداف امارات را پیش می برد که اختلافات بین دولت مستعفی و پیشین یمن و امارات موجب عزل وی از سوی منصور هادی شد.

از آن پس اختلافات میان این دو جریان تشدید و شهر عدن به عرصه درگیری های سیاسی و نظامی میان دولت منصور هادی (وابسته به عربستان) و شورای انتقالی جنوب یمن (وابسته به امارات) شد و به دنبال اعلام خبر خروج نیروهای اماراتی از یمن در تابستان امسال و عیان شدن اختلافات در ائتلاف سعودی - اماراتی، جدایی طلبان به طور رسمی به مواضع وابستگان سعودی در جنوب یمن حمله کردند.

امارات متحده عربی و عربستان سعودی در قالب ائتلاف عربی پس از حمله فروردین ماه ۹۴ به یمن، هر یک کنترل بخش‌هایی از این کشور را در دست دارند و از مزدوران محلی برای عملیات علیه نیروهای یمنی استفاده می‌ کنند.

پس از تشدید درگیری ها در استان های جنوبی یمن در تابستان امسال و خارج شدن کنترل این مناطق از دست نیروهای منصور هادی(متحد عربستان)، ریاض تصمیم گرفت تا در قالب "نشست جده" که کار خود را از اوایل ماه گذشته میلادی (اوایل شهریور) آغاز کرده، بار دیگر نیروهای یمنی را برای مقابه با انصارالله متحد کند.

این تلاش های عربستان برای مقابله با انصارالله از طریق نیروهای وابسته یمنی در حالی صورت می گیرد که در چند روز گذشته اخبار استقبال و تمایل ریاض برای پذیرش طرح پیشنهادی صلح انصارالله به تیتر رسانه های جهان تبدیل شده بود.

310311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1307677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =