نقد دو چهره دانشگاهی درباره شرایط بیمارگونه دانشگاه در ایران

وضعیت اسفبار دانشگاه در ایران و نقدآن، موضوع یادداشت دکتر محمد فاضلی، جامعه شناس بود که دکترمحمدرضا اسلامی، استاد دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا، یادداشتی در نقد آن نوشته است.

انتشار یادداشت دکتر محمد فاضلی، استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی با عنوان « پادشاهان لخت » در خبرآنلاین با استقبال بالایی از سوی مخاطبان روبرو شد. دکتر محمدرضا اسلامی، استاد دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا، امروز یادداشتی را در گروه نخبگان خبرآنلاین منتشر کرد که در آن به نقد نگاه دکتر فاضلی درباره وضعیت اسفبار دانشگاه در ایران پرداخته است.

محمد فاضلی با نگاهی نقادانه به دانشگاه ایرانی نوشته بود: « پادشاهان لخت، می‌فهمند که علم و دانشگاه عرصه کوشش نیست، بلکه عرصه پوشش و حداکثر ستر عورت است، ضرورتی نیست که دیبای علم به تن کنید، لباس زیر داشته باشید کافی است، بقیه خودشان را به ندیدن می‌زنند.  دانشگاه لُخت‌پرور به تدریج جامعه را نیز از درون بی‌هویت و لُخت می‌کند؛ و پادشاهان لخت بر مسندها می‌نشینند و پوچی نهاد علم و ضرورت سرپوش نهادن بر لختی‌ها را پیشه می‌کنند. کردار آتی‌شان نیز در همان اندازه ستر عورت است. »
متن کامل یادداشت این جامعه شناس را اینجا بخوانید.

محمدرضا اسلامی در یادداشت تحلیلی خود در نقد نگاه فاضلی نوشته است: « تقریبا هیچ یک از بزرگورانی که در ایران شرایط بیمارگونه دانشگاه را شرح می کنند، حاضر نیستند که به این موضوع بپردازند که «ماجرای تولید فلّه ای دانش» در ایران حل شدنی نیست مگر اینکه به موضوع «اقتصاد دانشگاه» بپردازیم و پرداختن به موضوع اقتصاد دانشگاه هم ممکن نیست مگر اینکه «اعتراف» کنیم که آموزش عالی مجانی ممکن نیست و این راهی اشتباه است که باید بالاخره روزی در نقطه ای قطع شود. بدیهی است که چنین حرفی از لسان هر کسی که خارج شود نه تنها موجب محبوبیت برایش نمی شود بلکه بی گمان انبوهی از لعن و نفرین بر سر او و خاندانش آوار خواهد شد اما سوال اصلی اینجاست که «چطور ما می خواهیم در ایران آموزش عالی مجانی را ادامه بدهیم در حالی که دیگر کشورها نتوانسته اند؟»
متن کامل این یادداشت منتقادانه را اینجا بخوانید.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1307793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    66 3
    همین دانشگاههای مجانی در دوران قبل از انقلاب بهترین پزشکان و مهندسان را تربیت کرده اند. تازه آن موقع واقعا مجانی بودند. چرا حالا به این روز افتاده اند؟ علت را باید فقط در مدیریت دانست و بس.
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      50 2
      در اینکه مدیریت دانشگاهی بیمار است شکی نیست، اما به همان اندازه اکثریت دانشجویانش هم بیمار هستند. من کارمند دانشگاه هستم و به عینه میبینم که دانشجویان نسل های جدید، دانشگاه را با یک تفریح گاه بزرگ اشتباه گرفت اند. بوفه های دانشگاه روز به روز شلوغ تر میشود و دانشجو ها ساعت ها مینشینند مشغول صحبت های بی ما یه و شوخی های چرت با جنس مخالف و سیگار کشیدن هستند. در عوض کتابخانه دانشگاه روز به روز خلوت تر میشه. دخترهای دانشجو دانشگاه را با سالن فشن و مد و آرایش اشتباه گرفته اند. آخر ترم به زور تقلب و حزوه کپی کردن و لطف استاد یه واحدی پاس میکنن و آخر دوره هم یه تیکه مقوا به اسم مدرک میگیرن که هیپ سواد و تخصصی پشتش نیست. بعد شاکی هستند که چرا کار نیست برای ما ! البته در این میان مطمئناً اقلیت دانشجوهای کاشا و زحمت کشی هستند که به دیده احترام باید بهشون نگریست
    • مسعودی US ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      1 6
      با نظر شما موافق نیستم
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      6 3
      اره چون قبل انقلاب بیشتر از نصف مردم بیسواد مطلق بودند و الفبا رو هم بلد نبودند
    • GB ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      2 0
      بعد از بودن در مقطع کارشناسی و ارشد، و مطالعه سیستم‌های اموزشی کشورهای پیش رو و همچینن کشور خودمون، متوجه شدم که همه دانشگاه‌ها ابزاری برای سیاست‌های کلان کشوری هست. تو کشورهای دیگه این ابزار رو حرفه‌ای بهش نگاه می‌کنن، تو ایران به صورت سطحی و آماتوری نگاه می‌کنن مثل خیلی از جاهای مدیریتی کشور! جفتشون ولی در خدمت سیاست هستند متاسفانه و از وقتی که متوجه این موضوع شدم، دیگه هیچ علاقه‌ای به دانشگاه ندارم و هیچ جایگاه ارزشمندی که شاید عموم مردم تو دنیا بهش دارن رو دیگه ندارم! دانشگاه تو کل دنیا محل کسب و کار هست که کارمندهای این کسب و کار، دانشجوها هستند، مدیران اون، مدیران اجرای و اساتید هستند، اهداف این کسب و کار هم نظام تعیین میکنه که به چه صورت باشه! این چیزی بود که با تمام وجود حس کردم.
  • سعید IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    10 2
    با نظر دکتر فاضلی موافقم
  • یکتا IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    43 0
    تا وقتی مدیران دولتی در دانشگاه ها عضو هیئت علمی و مدرس هستند دانشگاه وضعیتش اسفبار است
  • رضا IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    6 5
    دکتر اسلامی نقدت عالی بود نگاهی متفاوت داشت ممنون
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    41 2
    وزیران و معاونان وزیران را از دانشگاه ها اخراج کنید تا دانشگاه روی دانش را ببیند
    • US ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      7 0
      افرین دقییقا
  • محمودی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    47 0
    هر وقت یک عده منبری و مدیران سیاسی که حتی یک در کارنامه شون یک مقاله دانشگاهی وجود نداره و فقط برای پز علمی کرسی های دانشگاه را غصب کرده اند دست از سر دانشگاه برداشتند شاید آغازی باشه برای تحول دانشگاه
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      12 0
      بهتر است بگویید دست از سر کشور
  • علی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    2 0
    هر دو نقد خیلی خوب بود واقعا یادداشت های خواندنی ای بودند
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    10 25
    طرف نشسته توی کالیفرنیا از اونجا حکم صادر می کنه برای وضعیت بیچاره دانشگاه های ما . بی خیال عزیز جون
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    44 2
    جمع كنيد فقط حرافي و سركار گذاشتن مردم براي چپاول دلار نفتي
  • US ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    4 5
    تشکر از نقد خوب دکتر اسلامی ایشون رو نمی شناسم اما کاش بیشتر درباره دانشگاه های اونجا بنویسند
  • یک استاد دانشگاه US ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    28 1
    افرین بر کسی که نوشته معاونان وزیر و وزرا را از دانشگاه ها اخراج کنید این باید یک مطالبه عمومی تبدیل شود
  • alireza-arab ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    12 0
    مگر همین الان آموزش عالی، متوسطه وابتدایی پولی نداریم؟؟؟ چه برسرمان آمد با ایجاد دانشگاه آزاد که بخواهیم این راه را ادامه بدهیم؟ البته منکر اقتصاد دانشگاهی نیستم می توان از دانشگاه به عنوان بنگاه اقتصادی دانش بنیاد با سرمایه انسانی عظیم دانشجویی واساتیدش استفاده نمود تا دانشجویان علاوه بر تجهیز به علم روز مجهز به تجربه لازم جهت کار دشرایط روز اجتماع گردند، نه دقیقا مثل جهاد دانشگاهی بلکه به صورت نظام کار آموزی
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    16 7
    دانشگاه محل کسبه ،استاد کاسب و دانشجو مشتری.
  • هیات علمی دانشگاه IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    6 1
    شرح حال دکتر فاضلی از وضعیت دانشگاه ها نسبتا درست است اما در همه جا اینگونه نیست و البته تشبیه ایشان به پادشاهان لخت کاملا بیجا و خطا بود ... آقای فاضلی که خود استاد دانشگاه است به خوبی میداند که علت وضعیت فعلی دانشگاه های کشور چیست و مشکل از کجاست .... و خوب است مثل آن بچه شیطان آن را فریاد بزند و لختی را در جای دیگری که هست نشان بدهد ... به قول شاعر ...آینه چون نقش تو بنمود راست، خود شکن آئینه شکستن خطاست ...
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    34 0
    دانشگاههای خارجی هم شاید همینطوره: مثلا می شه از یک کشور انگلیسی زبان دکترای حقوق گرفت او نهم با اون پیچیدگی زبانی که خقوق لازم دارد و بعد یک کلمه نتونی انگلیسی حرف بزنی؟
    • شمس تبریزی IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      27 0
      غیبت نکن آقا خخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    12 0
    مشکل دانشگاه از وقتی شروع شد که همه چیز منوط شد به کمیت و دانشگاه شد بنگاه زود بازده. استاد و دانشجو به جای کار عمیق و بنیادی که شاید سالها بدون هیچ مقاله ای سپری شود و نتیجه خودر را بعد از سالها پس بدهد مجبور به انجام کارهایی سطحی و زود بازده و یا تقلیدی شدند. حاصل شد حجم عظیمی کار که نه به درد کشور خورد و نه اعتبار علمی واقعی داشت.
  • عامری IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    2 0
    درهم تنیدگی موضوعات باعث میشود گشتن به دنبال یک دلیل نشدنی و همچنین اشتباه باشد. دانشگاه رایگان در کنارش دانشگاه ازاد، جدایی دانشگاه از بازار، مدیریت غیر دانشگاهی، علم و دین، حوزه و دانشگاه دو جهانبینی متفاوت دارند. استفاده ابزاری از مدرک برای تاخیر در دوران بیکاری،در نهایت اقتصاد دولتی ایا احتیاجی دارد برای سود و رقابت بیشتر نخبگان را جذب بکند؟ ایا تخصص ملاک است یا موصوعات دیگر؟ فرهنگ پولدار پسند در کنار تناقض مدرک دوستی را چطور میتوان جمع کرد؟اموزش و پرورش چه نقشی دارد؟....
  • امین DE ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    7 0
    ببخشید. پس چرا تو اروپا کشورهایی مثل آلمان آموزش عالی رایگان دارند؟ مگه ما باید حتما راه آمریکا رو بریم؟
    • DE ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      0 0
      دقیقا. اکثر کشورهای اروپا برای مردمشون تحصیل دانشگاه کاملا رایگانه
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    25 0
    کل جامعه ایران بیمار است