مهدی گرجی: این‌که دولت‌ها برای اربعین هزینه می‌کنند، دروغ محض است

حجت‌الاسلام مهدی گرجی گفت: با توجه به مسائلی که در عراق پیش‌آمده، پیاده‌روی روز اربعین امسال باشکوه‌تر برگزار خواهد شد زیرا مردم احساس می‌کنند دشمن نمی‌خواهد اربعین و قدرت شیعه پا بگیرد؛ بنابراین حضور پررنگ‌تری در این مراسم خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان در آستانه آغاز پیاده‌روی اربعین، به سابقه تاریخی برگزاری این راهپیمایی پرداخت و اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهم در تاریخ اسلام و شیعه، حرکت عظیم اربعین امام حسین (ع) است که توسط شخصیت بزرگ تاریخ اسلام، جابر بن عبدالله انصاری آغاز شد. ایشان به عشق دیدار و زیارت امام حسین (ع) به کربلا آمد و بعدازآن، پیاده‌روی اربعین به یک نماد در میان شیعیان تبدیل شد. دراین‌بین سادات اهتمام فراوانی به این موضوع داشتند و بعدازآن علما، فقها، مراجع و عرفا در طول تاریخ به پیاده‌روی اربعین پرداخته‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در سال‌های گذشته و پیش از آغاز حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین که این روزها شاهد آن هستیم، علما و مراجع شیعه از نجف پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کردند. البته گاهی از مسیر «حله» نیز استفاده کرده و از میان نخلستان‌ها به زیارت امام حسین (ع) آمده و مورد استقبال قبیله‌ها و طایفه‌های شیعه عراق قرار می‌گرفتند.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که پیاده‌روی اربعین یک حرکت مردمی است، گفت: از زمانی که داعش در عراق و سوریه بروز و ظهور پیدا کرد، مراجع بزرگ تقلید از جمله مقام معظم رهبری و آیت‌الله سیستانی، مردم را دعوت به این راهپیمایی برای ابراز قدرت و مانور عظیم اسلام کردند. با گذشت زمان و با شکل‌گیری این راهپیمایی، دیگر فرقه‌ها هم با ارزش آن آشنا شدند و در این مراسم شرکت کردند. اهل سنت از کشورهای مختلف ازجمله پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و بعدها مسیحیان کشورهای مختلف نیز برای حضور و تماشای این پیاده‌روی اربعین به عراق آمدند و علاقه خود را به حماسه عاشورا ابراز کردند.

شبهه بزرگی که این روزها شنیده می‌شود، بی‌معنا بودن این حرکت در این زمان است و این‌گونه استدلال می‌شود که باید کارهای دیگری برای مسلمانان انجام داد. در پاسخ به این شبهه باید گفت که در دل این حرکت کارها و اقدامات بزرگی همچون وحدت، روح خیرخواهی و ایثار، حماسه و آزادگی و آشنایی ملت‌ها با یکدیگر اتفاق می‌افتد؛ بنابراین نباید بی‌توجه از کنار آن گذشت.

وی با بیان این‌که پیاده‌روی اربعین امسال باشکوه‌تر برگزار خواهد شد، افزود: با توجه به مسائلی که در عراق پیش‌آمده، پیاده‌روی روز اربعین امسال باشکوه‌تر برگزار می‌شود زیرا مردم احساس می‌کنند دشمن نمی‌خواهد اربعین و قدرت شیعه پا بگیرد به همین دلیل شاهد حرکتی قوی‌تر نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

حجت‌الاسلام گرجی درباره نقش پیاده‌روی اربعین در وحدت‌آفرینی بین مسلمانان گفت: یکی از برکات اربعین، اتحاد ملت‌های اسلامی به‌ویژه ملت ایران با عراق است. همچنین این پیاده‌روی اتحاد ملت‌های اسلامی هم چون پاکستان، بنگلادش، افغانستان، بحرین، عربستان، کویت و دیگر کشورها تحت پرچم امام حسین (ع) یکجا جمع شده و این دیدار عظیم فرهنگی باعث می‌شود شرکت‌کنندگان با معرفت این عزاداری آشنا ‌شوند.

وی در ادامه با بیان برخی شبهه‌ها که درباره پیاده‌روی اربعین وجود دارد، توضیح داد: یکی از شبهات این است که می‌گویند دولت‌ها برای اربعین هزینه می‌کنند؛ این مسئله دروغ محض است. دولت‌ها تسهیلاتی را برای تردد فراهم می‌کنند وگرنه بقیه هزینه‌ها به‌طور کامل مردمی است. در بعضی از استان‌های بیش از ۱۰۰ موکب وجود دارد که توسط مردم اداره شده و هیچ‌گونه بودجه دولتی برای آن‌ها تخصیص داده نشده است. عده‌ای برای کم‌ارزش کردن اربعین این شبهه را بیان و پخش می‌کنند.

وی در پایان گفت: شبهه بزرگی که این روزها شنیده می‌شود، بی‌معنا بودن این حرکت در این زمان است و این‌گونه استدلال می‌شود که باید کارهای دیگری برای مسلمانان انجام داد. در پاسخ به این شبهه باید گفت که در دل این حرکت کارها و اقدامات بزرگی همچون وحدت، روح خیرخواهی و ایثار، حماسه و آزادگی و آشنایی ملت‌ها با یکدیگر اتفاق می‌افتد؛ بنابراین نباید بی‌توجه از کنار آن گذشت.

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1307892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =