تحلیل بنیاد کارنگی درباره عواقب پشت کردن آمریکا به کُردهای سوری

ایرنا نوشت: تحلیلگر بنیاد کارنگی روز چهارشنبه در واکنش به حمله ترکیه به مناطقی از شمال سوریه، تاکید کرد که آمریکا با رها کردن کُردهای سوریه جایگاه خود را در خاورمیانه تضعیف می کند.

«پوژ مارک پیرنی» تحلیلگر بنیاد کارنگی و سفیر اتحادیه  اروپا در سوریه و ترکیه در سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ درباره حمله ارتش ترکیه به کردهای شمال سوریه گفت: این حمله بسیار دشوار خواهد بود. آنچه که از همکاری میان ترکیه و آمریکا حذف می شود در واقع اطلاعات هوایی شامل اطلاعات ماهواره ای و پهپادی است. بدین ترتیب وزارت دفاع ترکیه اطلاعاتی نخواهد داشت. آنها آزادند که در حریم هوایی این منطقه ماجراجویی کنند اما هیچ تضمینی نخواهند داشت. در حال حاضر عملیات ترکیه در منطقه صفر مرزی میان ترکیه و سوریه انجام می شود. هرچه عمق بیشتر باشد اوضاع دشوارتر و میزان مقاومت کردها بیشتر و قابل توجه تر خواهد بود و احتمالا تحریم های آمریکا را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: «دونالد ترامپ» و «رجب طیب اردوغان» دو رهبر بسیار قدرتمند و عاشق اظهارات جنجالی هستند و علت آن نیز بسیار ساده است. هم ترامپ و هم اردوغان، مشکلات اقتصادی زیادی در حزب خود دارند. آنها با مشکلات در خانه، به دنبال سر و صدای بین المللی و به نمایش گذاشتن چهره قدرتمند از خود هستند.

مارک پیرینی خاطر نشان کرد: این یک واقعیت است که رها کردن کردهای سوریه در میانه روند سیاسی، نوعی خیانت است و حتی جمهوری خواهان با آن مخالفند زیرا این اقدام مواضع آمریکا را در خاورمیانه یا هرجای دیگر دنیا تضعیف می کند و دیگر هیچ کس به دولت ترامپ اعتماد نخواهد کرد.

چنین اقدامی از سوی آمریکا، می تواند بار دیگر موجب ظهور داعش در منطقه شود و این موضوع می تواند علاوه بر منطقه، برای آمریکا و اروپا نیز تبعات منفی بیشماری به همراه داشته باشد.

حمله ارتش ترکیه به مناطق شمالی سوریه، موجی از محکومیت ها  و انتقادهای جهانی را به همراه داشته است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه ساعتی پیش از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که عملیات ارتش این کشور در حمله جدید علیه کردهای حزب کارگران کرد ترکیه (پ. ک. ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی. پ. گ)، «چشمه صلح» نام دارد.

اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه برخلاف مخالفت های گسترده منطقه ای و جهانی صورت گرفت.

کارشناسان سیاسی و شخصیت های مختلف در کشورهای جهان این اقدام ترکیه را ورود به باتلاق سوریه خوانده اند.

برخی کارشناسان سیاسی سوریه معتقدند که ترکیه پیش تر با حمایت از تروریست ها در سوریه نتوانسته به اهداف خود برسد و اکنون با توجه به شکست تروریست ها و مشکلاتی که آنان برای آنکارا ایجاد کرده اند، خود وارد میدان سوریه شده است.

310311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1308908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =