بحران فرزندآوری در پیرترین کشور دنیا/ پایین ترین تعداد در 30سال اخیر

ایسنا نوشت:براساس داده‌های آماری دولت ژاپن که در هفت ماه نخست سال جاری میلادی (۲۰۱۹) شدیدترین افت زاد و ولد را طی ۳۰ سال اخیر در این کشور نشان می‌دهد، بحران باروری ژاپن رو به وخامت است.

آمارهایی از وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن نشان می‌دهد که میزان تولدها از ژانویه تا ژوئیه سال جاری نسبت به سال گذشته‌ی این کشور با کاهش شمار زنان در سن باروری و افزایش زنانی که فرزندآوری را به تاخیر انداخته یا خودخواسته هرگز صاحب فرزند نمی‌شوند، ۵.۹ درصد کاهش یافته است. 

در این دوره تعداد کل تولدها ۵۱۸ هزار و ۵۹۰ مورد بوده است. برای کل سال ۲۰۱۸ میلادی، آمار رسمی تولد ۹۱۸ هزار و ۳۹۷ مورد بوده است. این ارقام نوزادان خارجی متولد شده در ژاپن و هم‌چنین نوزادان ژاپنی متولد شده در خارج از این کشور را محاسبه نکرده است.

سخنگوی مؤسسه ملی جمعیت و تحقیقات تأمین اجتماعی ژاپن در این ارتباط اظهار داشته که کاهش زاد و ولد در این کشور سریع‌تر از آن چه در پیش‌بینی‌های رسمی برآورد شده بود، اتفاق می‌افتد.

میزان تولد در ژاپن از اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی کاهش یافته است. در سال ۲۰۰۵ میلادی به رکورد پایین ۱.۲۶ کودک برای هر زن رسید اما پس از آن به نظر می‌رسید در مسیر بهبودی قرار گرفته بود که براساس آمارهای دولت دوباره در سال ۲۰۱۶ میلادی سقوط کرد. تا سال ۲۰۱۸ میلادی این میزان ۱.۴۲ بود.

برای حفظ جمعیت پایدار، کشورها به میزان باروری ۲.۱ کودک در هر زن نیاز دارند. سال گذشته این میزان در ایالات متحده آمریکا ۱.۷۲ بود اما در کره جنوبی تنها ۰.۹۸  یا کمتر از یک نوزاد در هر زن بوده که از زمان شروع ثبت سوابق میزان باروری در این کشور به پایین ترین حد خود رسیده است.

مقامات ژاپن بر این باورند که بحران تولد در ژاپن به دلیل کاهش شمار زنان در سن باروری است. بر اساس تحلیل‌های دولت، زنان هم‌چنین  فرزندآوری خود را به تأخیر می‌اندازند، به طوری که میانگین سنی یک مادر هنگام تولد اولین فرزندش از ۲۵.۶ در سال ۱۹۷۰ میلادی به ۳۰.۷ در سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش یافته است.

یکی دیگر از دلایل کاهش میزان تولد در ژاپن سقوط آمار ازدواج است. براساس آمارهای رسمی در سال ۲۰۱۸ میلادی میزان ازدواج در هر ۱۰۰۰ عضو جمعیت ۴.۷ مورد بوده که در مقایسه با ۱۰ مورد در دهه ۱۹۷۰ میلادی کاهش داشته است. در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت کسانی که هرگز تا سن ۵۰ سالگی ازدواج نکرده‌اند، برای آقایان به ۲۳ درصد و برای زنان به ۱۴ درصد رسیده است که بالاترین میزان آن‌ها تاکنون به شمار می‌رود.

مسئله میزان تولد در ژاپن از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا جمعیت آن به سرعت در حال پیر شدن است. ژاپن یک کشور "فوق پیر" به حساب می‌آید، به این معنی که ۲۸ درصد از جمعیت آن بالای ۶۵ سال سن دارند و براساس آمارهای دولت، نیروی کار در آن به شدت رو به کاهش است.

کاهش میزان تولد هم‌چنین بر کل جمعیت این کشور اثرگذار است، به طوری که جمعیت حدود ۱۲۶ میلیون نفری ژاپن در سال ۲۰۱۸ میلادی نسبت به سال گذشته  آن ۲۶۰ هزار نفر کاهش داشته است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۶۵ میلادی جمعیت این کشور تاحدود ۸۸ میلیون نفر کاهش داشته باشد.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، دولت ژاپن برای مقابله با این روندها، میزان باروری ۱.۸ را تعیین کرده است. این کشور با افزایش مراکز مراقبت های روزانه از فرزندان برای والدین شاغل و افزایش مرخصی‌های والدین سعی در افزایش  میزان تولد دارد.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1308980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =