زنگ خطر به صدا درآمده؛ تا دیر نشده جلوی اردوغان را بگیرید

جایزه ها همیشه به بهترین عکاسان جنگ تعلق گرفته است. آنهایی که اشک کودکان، هراس مادران و بی پناهی آنها را به تصویر کشیده اند. اما این روزها تصاویر شمال شرق سوریه ثبت نمی شود؟ یا دیده نمی شود؟ یا نمی خواهیم ببینیم؟ آیا کسی دید که هزاران داعشی از شمال سوریه فراری داده شد؟

زهره نوروزپور: سال 89 یا 90 بود! دقیق یادم نیست. پشت لپ تاپ مشغول کار و ادیت خبر بودم، آن روزها شروع اعتراضات در سوریه بود. اعتراضاتی که در حد دیوار نوشته هایی از سوی معترضان دانشجو بود. روزهایی که کسی فکرش را نمی کرد قرار است سوریه نابود شود! نه تنها سوریه بلکه منطقه خاورمیانه ! هوای اخبار در همین فضا بود که وب سایت العربیه روی خروجی خود فیلمی منتشر کرد که بعد از حملات تروریستی ریگی به مرزهای جنوبی ایران، این تصاویر را ندیده بودیم.  یک جوان شیعه 16 ساله سوریه ای به دست یک مرد که هنوز نمی دانستیم او کیست و وابسته به چه گروهی است سر بریده و ذبح شد، بیخ تا بیخ گلویش را برید گویی حتی چاقوی خود  را برای این سَر تیز نکرده بود! 

هنوز دست و پا زدن آن نوجوان کم سن و سال را به خاطر دارم  همچنان چشمانم را آزار می دهد. چراکه این طبیعتی ترین و مستند ترین جنایت تروریست ها در سوریه بود، از طرفی چشمانمان به این جنایت ها، هنوز عادت نکرده بود. پس از نوجوان 16 ساله، اینبار در شمال سوریه 3 نوجوان کُرد، زنده زنده با دست و پاهای بسته در آتش سوزانده شدند. بازهم تصاویر دلخراش ان سه نفر جلوی چشمانم رژه می روند. یادم می آید که آن روز گریستم! چراکه هنوز چشمانمان به این حجم از جنایت و وحشگیری عادت نکرده بود. هنوز نمی دانستیم با چه حیواناتی قرار است مواجه شویم؟ و چه تصاویر و جنایت های دهشتباری در انتظار ماست ، ای تصاویر نوید آن بود که قرار است هروز با سرهای بریده، تحجر و وحشت، مواجه شویم....

رقه، موصل، الرمادی، الانبار، حلب و در نهایت شامات.... تصاویری از کودکان، که به یاد دارم خواب را از چشمانمان گرفته بود. دختر 4 ساله ای که در رقه مقابل چشمان مادرش سر بریده شد. کودکانی که زنده زنده، در قفس به استخر انداخته شدند و غرق شدند... کودکانی که مورد تجاوز قرار گرفتند... ذبح فله ای شیعه های عراق و سوریه... گورهای دسته جمعی رقه و موصل، اعدام های میدانی با بریدن سرها، کباب کردن زنده زنده،  زن ها روی آتش... بردگی زنان سنجار، جهاد نکاح، به دنیا آمدن هزاران کودک بی صاحب، کشته شدن هزاران زن در لحظه زایمان ... بحران وحشتناک مهاجرت که طی آن هزاران انسان بی گناه در راه کشته شدند یا در دریاها غرق شدند...

اینها تصاویری است که از سال 2011 تا امروز که در سال 2019 قرار گرفته ایم ، دیده ایم ، نوشته ایم، تحلیل کرده ایم، مصاحبه ها و بحث های کارشناسی، ما با این تصاویر ظاهرا اخت شده ایم و چشمانمان به روی این جنایت ها عادت کرده است. به یاد نمی آوریم در سنجار و کوبانی چه گذشت؟ به یاد نمی آوریم در فوعه و کفرایا چه گذشت؟ به یا نمی آوریم که کودکانی که از محاصره کفرایا رها شدند چگونه در اتوبوس ها زنده زنده سوختند. کودکانی که به امید رهایی از محاصره و زندگی بهتر سوار بر اتوبوس ها شدند اما دچار آزادی ابدی شدند. به یاد نمی آوریم در حلب و ادلب چه گذشت؟ به یاد نمی آوریم خان شیخون زیر باران سلاح شیمیایی سوخت، کودکانی که در بیمارستان ها از سوزش فسفر جان دادند. آلام های کردی، سوری و عراقی که در دریاها غرق شدند و ساحل چهره کریه جنگ را به دنیا نشان داد، ما آمار واقعی کشته های سوریه و عراق را به یاد نمی آوریم!

همه اینها فراموش شد. جنایت وحشیانه تروریست ها فراموش شد. جنایت کلاه سفیدها در سوریه فراموش شد. حمایت آمریکا و متحدانش از این گروه های کثیف تروریستی فراموش شد.

چرا فراموش شد؟

در سال 2015 ایران رسما حضور خود را در سوریه و عراق اعلام کرد. ایران با کمک هوایی روس ها پس از عراق، موفق شد سوریه را نیز از لوث این تروریست های خونخوار پاک کند. روزی که داعش سر از الانبار عراق در آورد و در ارتش عراق نفوذ کرد، کسی فکر نمی کرد که تدبیر محور مقاومت و بسیج مردمی این کشور بتواند بر این گروه وحشی غلبه کند.

تدبیر سردار سلیمانی در ان زمان با تشکیل بسیج مردمی در عراق، سبب شد که موصل، رمادی، الانبار، بصره و کرکوک، یکی پس از دیگری به نفع دولت مرکزی این کشور باز پس گرفته شود. همین وضعیت در سوریه نیز اجرا شد. امروز در اخبار خاورمیانه، سوریه و عراق دیگر تصویری از سر بریدن نیست، تصویری از تجاوز گروهی به زنان خاورمیانه نیست. تصویری از سر بریدن و کباب کردن زنده زنده کودکان و زنان بر روی آتش نیست. چون خاورمیانه دو سال است که در آرامش نسبی است.

چه کسی این ارامش را نمی خواهد؟

آیا اردوغان متوجه است که چه بر سر خاورمیانه می آورد؟ چه کسی باید جلوی رئیس جمهور ترکیه را بگیرد؟ با تمام ملاحظات امنیتی و درک اینکه آنها محق هستند که نگران امنیت کشورشان باشند، اما آیا این تنها شیوه درست حل بحران است؟ حمله به زندان های منطقه عین عیسی و فرار داعشی ها چه تبعاتی را برای خاورمیانه در پی دارد؟ ابتکار منطقه امن از سوی ترکیه چه امنیتی را برای کل منطقه تضمین می کند؟ آوارگانی که مشخص نمی کند که چه تعداد از آن ها تروریست های با سابقه و تحت حمایت خود دولت ترکیه هستند؟ آیا واقعا ترکیه تنها نگران و دغدغه مند این آوارگان است؟

منابع خبری غرب روز گذشته اعلام کردند که هزاران داعشی از زندان عین عیسی فرار کرده اند. حتی خانواده های آنها نیز از دست نیروهای قسد فرار کرده اند. خطری که بیخ گوش کشورهای خاورمیانه و اروپا است.

باز هم این سوال در ذهنم می پیچد که چه کسی جلوی اردوغان را خواهد گرفت؟ آیا قرار است مردمان خاورمیانه بار دیگر شب ها از ترس احیای داعش به خواب روند؟ آیا قرار است بار دیگر منطقه غرب آسیا غارت انسانی، جانی ، مالی و روانی شود؟ مردمان این منطقه تا کجا باید هزینه زیاده خواهی های دولتمرادان را پس دهند؟آیا کردهای سوریه از داعشی ها خطرناک تر هستند؟

بازگشت داعش...

11 اردیبهشت ماه سال جاری، خلیفه خودخوانده داعش، پس از 5 سال با ظاهری متفاوت و پرونده های تلنبار شده، ظاهر شد. در تصاویری که از البغدادی و حجم پرونده هایش منتشر شد نشان می داد که داعش همچنان در سودای خلافت اسلامی از شمال آفریقا تا خراسان بزرگ است و در اظهارات خود به این موضوع اشاره کرد و وعده داد که به زودی این مناطق از شر شیطان ازاد خواهند شد!!

اسرای داعشی در حالی پا به فرار گذاشتند که القاعده و النصره نیز به پیاده نظام اردوغان درآمده اند. آنها در حالی آزاد شده اند که لیبی در بحران جنگ داخلی و جنایت وحشیانه داعشی ها به سر میبرد همانطور که خلیفه آنها وعده داده بود. در گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل امده است که تروریست های داعش در لیبی برای شکنجه شهروندان اول از قطع دستان و پاها با اره های برقی شروع می کنند و بعد به بریدن سرها می رسند.

  لیبی همان کشور نفت خیزی است که اردوغان نیز یک پای ثابت جنگ داخلی آن قرار گرفته است. در مصر نیز در صحرای سینا به نظامیان  و در قاهره به نیروهای پلیس این کشور هجوم بردند و آنها را به قتل رساندند. در عراق نیز همچنان برخی از گزارش های امنیتی حاکی از ان است که تیم هایی از آنها را شناسایی و خنثی می کنند.

اما سر افعی در سوریه است، ماندگاری بحران و آزادی هزاران داعشی که سرکوب و قلع و قمع کردن آنها سالها، وقت، انرژی و هزینه برده است، به نفع کدام کشورهاست؟ کشورهایی که همچنان در سودای باز پس گیری مرزهای سایکس پیکو به سر میبرند یا می خواهند سایکس پیکو 2 را احیا کنند؟ زنگ خطر به صدا در آمده، تا دیر نشده جلوی اردوغان را بگیرید، در غیر این صورت برای خاورمیانه باید مرثیه ای تازه سرود...

تازه ترین تصاویر رویترز از حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه

310310/ 23

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاسین GB ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    حقوق بشر و جون این بچه ها ارزش نداره. جیب امریکاییها برای فروش سلاح و خواب ترک ها برای احیای عثمانی اهمیت داره. هرچی داعشی هست تو ترکیه اآموزش میبینه
    • رضا IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      پژاک و پ ک ک کجا آموزش میبینه دوست عزیز؟ همونا که سالانه ده ها نفر از مرزبانای مارو شهید میکنن؟
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      جناب رضا - قیاس مع الفارق فرمودید. حمله ی ترکیه یک تهاجم سازمان یافته ی دولتی است نه عملیات محدود چند گروه مسلح. تهاجم ترکیه عملا و علنا پاکسازی قومی است. سوال م از جناب عالی این است که بر اساس کدام قانون و حق کشور ترکیه کردها را به رسمیت نمی شناسد و به خود اجازه ی تهاجم به خاک و مرزهای کشوری دیگر می دهد. شما که ماشاالله آموزش گروه های مسلح را رصد می فرمایید جواب دهید چرا صدایتان را برای محکوم کردن اموزش داعش در ترکیه بلند نفرمودید.رویای عثمانی شدن ترکیه با حذف هیچ مردمی - کرد و غیر ان - محقق نخواهد شد. اگر حق مردمان را رعایت کنیم هیچ کس برای احقاق حق خود - درست یا نادرست- دست به اسلحه نخواهد برد.چشم مبارک را باز کنید.
    • آرش کمانگیر IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      پاسخ به 12.41 اولا این گروه مسلح که میفرمایید گروهی است که در خاک ترکیه و ایران عملیات مسلحانه انجام میدهد شما در نوشته هایتان از واژه کرد استفاده میکنید که این مطلقا صحیح نیست چون در این صورت باید بگیم ایران هم با پژاک مبارزه میکنه پس کردا رو میکشه در حالی که چنین نیست من از شما سوال میکنم آیا در این مدتی که ترکیه در داخل ترکیه و حتی عراق با پ ک ک جنگیده پاکسازی قومی رخ داده ؟ در حالی که ترکیه بهترین روابط رو با اقلیم کردستان عراق داره من سندی دال بر آموزش داعش در ترکیه رو تابه حال ندیدم ولی آزاد کردن گروه های داعشی توسط ی پ گ را چرا در انتها هم مثل شما معتقدم که حقوق همه اقلیت ها قومی و مذهبی باید رعایت شود ولی همراهی با کشورهایی همچون فرانسه و انگلیس و ... رو برای ترسیم مرزهای جدید در خاورمیانه را نمیپسندم یا علی
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      9 44
      21: دوست و برادر گرامی و نادیده ام جناب آرش کمانگیر - در خصوص ازادسازی داعشی های اسیر بنده تا آنجا که خوانده ام بعد از چندبار اعلام مبنی بر ناتوانی از نگاهداری ایشان صورت گرفته و نه با حمله به زندان ها و اردگاه های محل نگاهداری ایشان. دوست بزرگوار من ترسیم مرزهای جدید در هر منطقه به پسند ما بر نمی گردد. مردمان به نظرم حق دارند تا محدوده ی زنده گی خود را تعیین نمایند. کما این که اگر نظر شما را در خصوص همراهی با انگلیس و ... در تعیین مرزها بپذیریم باید عرض کنم پس کل کشور عراق زیرمجموعه ی ترکیه - همان عثمانی - است چون این تفکیک بعد از جنگ جهانی صورت پذیرفته. خدا همه ی ما را هدایت کند و به جهان آرامش دهد.
    • هیوا IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      چرا تایه نفر باوجدان وواقعا انسان نظر درست و واقعی میده بعضیاازرو تغصب ونااگاهانه وکورکورانه میان و بلافاصله قضیه مرزبانانو پ کک رو مطرح میکنن؟ نمیدونم واقعا اونا فرق یه ملتو 4 تاتروریستو ازهم تشخیص نمیدن یا عمدا خودشونو به نفهمی میزنن و به اصطلاح با حمله به جلو میخوان جنایات اردوغانو درست جلوه بدن.ایا بااین دید و تعصب بی منطق میتوان به امید اتحاد همه قومیتها تو ایران بود؟ درضمن هروقت کم میارن پرچم ترکیه و اذربایجانو توورزشگاه وپروفایلشون میزارن سوالم اینه که کی تجزیه طلبه؟
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      11 0
      ما چرا باید گول بخوریم و بازیچه فروش سلاح آمریکا بشیم ؟؟؟؟ پس مشکل از ماست !!!!!! چرا اروپاییان و آسیای شرقی بازیچه نمیشوند ؟؟؟!!!
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      16 24
      اصولا کشور فعلی ترکیه و عثمانی قبلی با غصب سرزمین های ملت های دیگرشکل گرفته است . قسمت های شرقی و شمال شرق ترکیه متعلق به ارامنه ، قسمت های جنوب شرق آن متعلق به قوم ایرانی تبار زازا یا دیملی که اکثرا شیعه هستند ، و قسمت های غربی آن تماما متعلق به یونانی ها بوده است. کشتار وحشیانه میلیون ها یونانی و ارمنی که اکثرا زن و بچه بودند و در اوایل قرن بیستم اتفاق افتاد ، یکی از بزرگترین نسل کشی های تمام طول تاریخ بوده است. تاریخ این کشور با جنایت عجین شده است
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    بسیاری از این تصاویر مربوط به این مناطق نیستند و بسیاری هم ساختگی هستند البته رسانه های غربی هم به آنها در این رابطه کمک می کنند منافع غرب در وجود این گروه های تروریستی است
    • مجید IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      38 15
      تصاویری که مرتبط به مناطق است پایین گزارشه، دقیق ببین منظور نویسنده تبعات جنگه و اتفاقاتی که افتاده و عکس هایی که تاریخی شد ، درسته که رسانه ها خیلی از تصاویر رو دستکاری کردند اما فیلم های مستند رو نمیشه که کاری کرد این همه وحشیگری کرد داعش چه اصراری داریم که وقایع غافل بشیم و بگیم ایشالا هیچی نبود! واقعا خطر در کمینه خبرگزاری های غرب از دیروز دارن گزارش میدن که خیلی از داعشی ها از شمال سوریه فرار کردن و قاطی اونا کلی فرمانده داعشی بوده این یعنی دوباره زنگ خطر داعش به صدا در اومده
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      54 14
      آقا مجید جنگ خوب نیست گفتگو بهترین راه است اما چرا بعد از پایان مبارزه با داعش با کمک کشورهای غربی این گروه ها هنوز مسلح هستند چرا مناطق تحت تصرف را به دولت مرکزی نمی دهند چرا پرچم دیگری دارند در واقع این نوع گروه ها برای مبارزه مسلحانه ساخته شده اند آنها به دنبال تجزیه سوریه هستند جنگ را به گفتگو ترجیح می دهند تا زمانی که می کشند و پیروز هستند جنگ خوب است ولی وقتی شکست می خورند جنگ خوب نیست و مظلوم نمایی
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      گروه تروریستی اونجا نیست جز داعش و تکفیریهای مورد حمایت ترکیه. جالبه که ترکیه این پاکسازی قومی رو گذاشته مبارزه با تروریسم ولی معلوم نیست چرا همه کشورها محکومش کردن!
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      9 26
      20 52 که به مجید پاسخ دادی، به نظرم برداشتت از گزارش اشتباهه، این گزارش کسی رو مظلوم نکرده بلکه منظورش کل مردم خاورمیانه هستند، و داره میگه داعشی هایی که فرار کردند ممکنه دوباره این گروه با قدرت بیشتر برگرده و مانند سالهای گذشته قدرت بگیره ، این ربطی به مظلوم نمایی برای کردها نداره، که به نظرم در این مورد اردوغان اشتباه امنیتی بزرگی برای کل منطقه مرتکب شد
  • ناشناس IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    68 25
    در این نوشتار که یک رمان جنگی است صرفا به تقصیر اردوغان کفایت شد و هیچگونه اشاره ای به تعلل کردها که تا دیروز به حمایت آمریکا دلگرم بودند و این جانوران درنده را که هیچکدام از اعمال خود شرمنده و پشیمان نبودند در زندانهایی که بیشتر به یک کمپ آوارگان شبیه بود نگهداری کردند حالا با موج جدید داعشیهای زخم خورده و وحشی تر از سابق طرف خواهند بود
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      43 99
      صرفا" جهت اطلاع: نیروهای دموکراتیک سوریه بارها وبارها با دولت مرکزی سوریه مکاتبه کردند برای دست یابی به یک توافق دموکراتیک اما دمشق زیر بار نرفت. اطلاع ندارید اظهار نظر نفرمایید.
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      26 2
      همگان معنای توافق دموکراتیک با دولتی که نیمی از مساحت کشور را از دست داده و تمام تمرکز خود را به باز پس گیری اراضی از دست رفته گذاشته می فهمند بفرمائید الان چه توافق دموکراتیکی انجام شده که ارتش سوریه وارد منبج و حسکه شده و پس از گذشت چند سال پرچم سوریه را برافراشته است
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      22 13
      ناشناس، یه طرفه جانب قاضی چرا میری؟ کردها اصلا بد ، اصلا تروریست، ایا اقدام ترکیه درسته که داعشی ها را مثل مور و ملخ دوباره پخش کرد؟ ببین رسانه های امریکایی از روز یکشنبه دارن چی میگن ، همشون دارن هشدار میدن که داعش دوباره احیا میشه، حتی وزیر دفاع امریکا هم اقرار کرد که بسیاری از فرماندهان داعش فرار کردند. چرا حمایت کورکورانه می کنید. حداقل اگر هم در یک کمپ بودند سرشون تو یه اخور بند بود نه اینکه مثل افت و ویروس دوباره تو منطقه پخش بشن
    • ناشناس IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      9 0
      09:50 در کجای مطلب بنده کردها تروریست و بد قلمداد شده اند که اینچنین برداشت کردید منظور اعتماد بیش از حد آنها به آمریکا و اروپایی بود که حتی از پذیرش اتباع مجرم خود سرباز زدند و اینها را وبال گردن کردها باقی گذاشتند و امروز که کار از کار گذشته اعلام خطر میکنند که منطقه مجددا نا امن خواهد شد شما نمی دانستید که هر یک از داعشیها حداقل یک بمب متحرک میتوانند باشند؟
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    88 85
    سرنوشت تلخی در انتظار اردوغان خواهد بود. او عبرت نمیگیرد. به قول مولا علی(ع): عبرتها چه بسیار و عبرت گیرندگان چه اندک. قصه پر غصه ایست.
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    سرنوشت اردوغان بهتر از صدام نیست.
  • بلوچ IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    40 73
    اردوغان منافق
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    كردستان كشور نميشود
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    43 66
    چیزی که اردوغان را خفه خواهد کرد همین جاه طلبی و توهمات برپایی حکومت عثمانی است ... ولی این رو بداند که این بچه های جنگ زده بزرگ شده و تمام نفرت خود را اول ازهمه به ترکیه خواهند ریخت و این بدهکارترین کشور دنیا به بانک جهانی بیشتر از همه در آستانه نابودی است تا کشورهای غربی که با حمایت داعش سند جنایت تاریخی داعش را به نام خودشان زده اند .
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    37 60
    اردوغان توهم زده
  • مجید IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    4 7
    آقا یا خانم 2:52، مگر من عرض کردم که جنگ خوبه؟ من روی صحبتم این بود که کلا ادمیزاد فراموش کار است ، واقعا مصیبت های خاورمیانه را یادمان رفته، یادمون رفته که خود ما اون روزها میترسیدم از نفوذ داعش به کشور،. بعد اینکه من حق به کردها ندادم، در ثانی کردها با دولت مرکزی به توافق رسیدند ارتش بشار اسد امروز به کوبانی رسیده ، دولت مرکزی به کمک ایران میتونه میان کردها و سوریه میانجیگری کنه و اونها هم از خیر تجزیه بگذرن
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    2 54
    این نوع گزارشهای نرم، چند وقت یه بار برای یادآوری لازم است. برای برخی که به محور مقاومت و حضور ایران خرده می گیرند. اگر ایران نبود داعش کل منطقه را ویران کرده بود
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    15 38
    گزارش خوبی بود واقعا ما اون روزها رو یادمون رفته به نظرم اردوغان خیلی داره اشتباه میکنه ، حداقل از راه گفتگو یا منطقه حائل این مساله را حل می کرد نه با جنگ و ویرانگری
  • سیما IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    14 35
    بر خلاف یه عده که فکر میکنن حمله ترکیه به نفع ایران است، این گزارش رو بخونن متوجه می شن چرا به نفع ایران نیست و ایران مدافع کردهاست. ایران چون نمیخواد دوباره برای داعش هزینه کنه ، سعی داره کردها با دولت مرکزی به تفاهم برسن تا ریشه داعش برای همیشه کنده بشه
  • التماس دعا IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    55 8
    نظر شما راجع به زندانیای داعشی که توسط ی پ گ فراری داده شدند چیست؟
    • هیوا IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      8 33
      چقد ادم میتونه بی وجدانو پست باشه.تمام دنیا میدونن که بزرگترین ضربه رو داعش به کوردا زده.اصلا یکی از دلایل ایجادداعش نسل کشی کوردا بود و بزرگترین دشمنانشونم همینطور.پس چطور میشه کوردا اونا رو که با کشته شدن 12 هزار ازنیروهاشون شکست دادن بیان وازاد کنن؟ شعور سیاسی نداری حداقل حرف نزن
    • محمد IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      27 5
      کردها عمدان اونا رو فراری دادن هم ترکیه وسوریه ناامن کنن وبه امریکا که بهشون پشت کرد بگن که ما هم قدرتی داریم
    • شمس تبریزی IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      7 26
      از کجا این حرف رو میزنی؟ مطبوعات غربی که عکس این را میگن. خیال نمیکنم کردها صنمی با داعش داشته باشن. داعش با خلیفه حنفی ترکیه قرابت فکری بیشتری داره. کردهای سوریه عمدتا شافعی هستن و البته اقلیت های علوی و ایزدی هم در میان انها هستن. شافعی ها با این جنایتکاران نسبتی ندارن. ایزدی ها و علوی ها هم که تکلیف شون معلومه. این کثافت کاری ها به احناف و حنابله بیشتر میچسبه عمو. وقتی میخواهید دروغ بگید، طوری دروغ بگید که دم خروس نزنه بیرون
    • DE ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      5 27
      التماس دعا ، کردها تا حالا در مبارزه با داعش حدود 10 هزار قربانی داده اند . داعشی ها را هم عمدا فرار نداده اند. حداقل به اخبار رسانه های بی غرض گوش کنید . با حمله اردوغان کردها نیروهای خود را برای جنگ لازم داشتند و نمی توانستد بخشی از نیروهایشان رابرای نگهبانی و نظارت بر زندانیان داعشی اختصاص بدهند .
  • لک ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    36 0
    خدایا این چه جهان و این چه خاورمیانه ای شده فقطو فقط بخاطر جنگ قدرت ، مذهب و اقتصاد زن و بچه و بی گناهان به نابودی و فنا کشیده می شوند
  • امیر ۱۲۳ IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    40 77
    دلیل حمایت مردم ترک زبان کشورم رو از کشور بیگانه و تجاوزگر ترکیه متوجه نمیشم؟؟ اگه انقد سنگ اون کشور رو به سینه بزنین برین زیر پرچم همون کشور زندگی کنین؟ پ پ ک وپژاک سرچ کن ببین چقد از کردها رو کشته؟
    • نیما CZ ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      21 3
      خب ترکیه هم داره با پ ک ک و پژاک مبارزه میکنه، پژاکی که اگه بهش فرصت بدن حمله میکنه به شهرها و سر بریدن های دهه شصتشو شروع میکنه. یکبارم خواستن اینکارو با یکی از شهرها بکنن که مردم نذاشتن
  • آرش کمانگیر IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    48 5
    وقتی مخالفت عربستان بحرین امارات فرانسه انگلیس هلند و سایر خط کش به دستان برای ترسیم مرز های جدید با این عملیات و تحریم های آمریکا روکنار هم میبینم به اهمیت این عملیات بیشتر پی میبرم
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      9 72
      یعنی چون اروپا و امریکا با این عملیات مخالفند کشتار مردم به اسم مبارزه با تروریسم مجازه؟ داداش دمت گرم!!
  • راد IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    37 92
    کردها هیچگاه از ترس نمی میرند مرگ بر جنگ یادمان نرود تمامی کردهای جهان ایرانی بوده و هستند
  • محمد IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    8 262
    درجواب اقای که اسم خودشو گذاشته ارش کمانگیرو غضنفرموش گیرم نیست چه برسه به کمانگیر.بگذریم.جناب بزرگترین ضربه رو کوردا ازداعشها خوردنو اگه کوردها نبودن الان داعش بیخ گوشتون بود پس هیچ دلیل نداره اونارو ازاد کنن چون قطعا خودشون ضربه میخورن اصلا یکی از دلایلی که تورکیه فاشیست داعشو بوجود اورد قتل عام کوردا بود نظیرشو تو سنجارو تمومی شهرهای کورد نشین مشهود بوده و دیدیم.پس لطف کن حرف غیر منطقو نامربوط نزن که بهت نخندن
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    نیروهای ترکیه با کردها نه، با تروریستهای پ ک ک، ی پ گ می جنگند، تروریست بودن پ ک ک را تما دنیا قبول کرده اند که شاخه ایرانی آنهم «پژاک» هستش که در ایران عملیات تروریستی انجام می دهند. ی پ گ سوریه هم، هم پیمان پ ک ک است، تورکیه حق دارد برای محافظت از مردم خود از ترور، منطقه امن در مرز خود ایجاد کند.
    • محمد IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      95 5
      حرف حق جواب نداره به امید نابودی پژاک شاخه ایرانی پ ک ک
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    18 2
    چرا هر چی جنگ و خونریزیه تو خاور میانه است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟قدیمی ترین مکان دنیا شده نفرین ترین خاک دنیا
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      19 1
      چون خاور میانه مردمانی نادان و ابله دارد !!!!!!!!!!
  • سیا IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    مثبت های کامنت های همایت کننده از تهاجم اردوغان نگران کننده، چندش آور و خطرناکه
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      19 3
      حمایت رو بلد نیستی هنوز بنویسی ؟ چند سالته؟
    • CZ ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      84 4
      خیر برعکس ما مردمان شمالغرب ایران خاطره تلخی از ترورها گروهک های وابسته به پ ک ک به یاد داریم. سالی نیست که در هر شهر یکی دو سرباز رو لب مرز نکشن. درسته رسانه های ایران زیاد به این موضوع بنا به سیاست خودش نمیپردازن و مردم بقیه کشور نمیدونن چی به چیه ولی ما خوب میدونیم پ ک ک چیکارا میتونه با شهرها و مردم بی گناه بکنه
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      1 4
      شما ایرانی بودید فارسی بلد بودی!