شما نظر دهید/ انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در چند روز گذشته بحث انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی خبرساز بوده است و این موضوع همچنان موافقان و مخالفانی دارد.

به گزارش خبرآنلاین، بحث انتقال آب دریاچه خزر به فلات مرکزی ایران سالهاست که مورد مناقشه است؛ هفته پیش بود که کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران با طرح انتقال آب خزر به کویر مخالفت کرد اما دیروز خبر رسید که عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران موافقت کرده است. 
مخالفان این طرح معتقدند انتقال آب از خزر به فلات مرکزی ایرانی آثار زیست محیطی مخربی همچون نابودی جنگل های هیرکانی برجا خواهد گذاشت اما رئیس سازمان محیط زیست اجرای این پروژه را بلامانع دانسته و گفته است ضوابط زیست محیطی مورد نظر این طرح براساس تفاهم صورت گرفته در صورتجلسه کمیته ارزیابی ظرف مدت یک ماه به وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد.
اما مخالفت‌ها با این موضوع امروز به مجلس هم کشیده شد و حتی بعضی از نمایندگان از احتمال استیضاح وزیر نیرو دراین باره خبر دادند. شما انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ فکر می‌کنید این اقدام چقدر به کمک کم آبی در استان‌های مرکزی خواهد آمد و آیا ضرر آن به محیط زیست بیشتر از سودهای آن برای جبران آب شرب مردم خواهد بود؟

شما می‌توانید نظرات خود را در قالب کامنت زیر همین خبر بگذارید.

۲۳۵۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 107
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    موافق
    • توسی CH ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      86 11
      اصراف پول و سرمایه و اسیب به محیط زیست
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      79 10
      راه حل مشکل کمبود آب در هیچ جای کشور از طریق انتقال آب بین حوضه ای حل نمیشه. تنها راه اینه که با مصرف بهینه، نیازها رو از طریق منابع همان منطقه رفع کرد و انتظار و وابستگی جدید بوجود نیاورد.
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      84 8
      کشور جهان سوم یعنی اینکه پاییز و زمستان همه بسیج میشن تا با کلی هزینه و ویرانی، سیلابها رو از کوه به سمت دریا هدایت کنند و بعد با صرف بودجه میلیاردی همان آب رو دوباره از دریا به آن طرف کوه پمپاژ کرده و تصفیه و مصرف میکنند!!!
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      17 1
      اتوبان تهران شمال 20 ساله شد. مطمئن باشید به عمر ما قد نمیده.اینم یه روش بودجه خواریه
    • مهتاب IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      2 2
      کاملا مخالف این طرحم و به عنوان یه دکتری محیط زیست و کسی که سالها تجربه بررسی محیط زیستی داره نظر میدم. این طرح در کوتاه مدت دریای خزر و مسیر این انتقال آب و در دراز مدت خود فلات مرکز و نابود خواهد کرد.
  • بی نام نشان IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    جز بدبختی چیز دیگری نمیبینم .....کارشناسان محیط زیستی که چنین پیشنهاداتی دادند ...چندبار امتحان ...دریاچه ارومیه ..رودخانه زاینده رود ...مگر نابود نشد ........کلا میخان شمال نابودکنن ...اخه کویر باید کویر باشه ....چرا نمیفهمن ..........خدایا به کجا پناه ببریم .
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      15 1
      خانواده کلانتری با ساخت یک بزرگراه وسط دریاچه ارومیه قدم اولیه برای نابودی آنرا برداشتند و حالا با طرح حساب نشده دیگری ضربه دیگری به محیط زیست اسزان میزنن.
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      14 0
      اين رييس محترم باتجربه سازمان محيط زيست اصولا تصميمات عجيب غريب زياد ميگيره به جزاين شاهکارفعلي دستورتعطيلي مدارس طبيعت رو هم که محيطي بي نظير براي رشد فکري وفرهنگي بچه ها بودرو هم صادر کرد.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    فاجعه
    • بی نام IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      12 38
      فاجعه این آسمان سراسر خاک ایران است.کافی است چند سفر هوایی روی ایران انجام دهید زمین معلوم نیست زیر خروارها ریزگرد.ریه ها مریضه.طرح مناسبی است
    • ایرانا IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      3 0
      بی نام عزیز آب قراره از دریای کاسپین به استان سمنان بره ریز گرد ها در جنوب و غرب کشور بیشترین تجمع رو دارند الان به نظرت این طرح چه مشکلی رو حل میکنه؟ ظاهرا تصمیم گیران هم دیدگاه کارشناسانه و مدبرانه ای مثل شما دارند که روز به روز داریم با این طرح های ناکارآمد و نابودگر محیط زیست رو برو میشیم. حداقل در مسائل فنی و علمی بیاین نظر دادن رو بیخیال شین. من که دانشجوی دکترای محیط زیست هستم به صراحت شما ها نمیتونم بیام بگم مخالفم یا موافق ولی خب کفه مخالفت با توجه به شرایط سنگین تره
    • احمد IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      10 0
      دوستان مدیران کویری میخوان همه چیز رو ببرن سمت زادگاهشون،البته تقصیر اونها هم نیست،مردم شمال و زاگرس نشین خودشون با خودشون هم خوب نیستند، یک جایی خوندم آب خزر انتقال داده نمیشه میخوان آب شیرین رودخانه های شمال رو انتقال بدن.
  • عرشیا IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    تغییر اقلیم انهم به روش مصنوعی نه تنها هیچ سود و منفعتی ندارد بلکه باعث به هم خوردن ساختار اکولوژیک منطقه میشود ،در یک کلام :کویر باید کویر باقی بماند و جنگل و مرتع و دریا هم جنگل و مرتع و دریا ،کارهایی از این دست فقط باعث نابودی منابع مالی بدون ذره ای راندمان میشود...
  • وحیدرک FR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    128 6
    مثل ارومیه نشه باز؟ این دریاچه هست نه دریا
    • حسین CA ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      13 1
      این طرح اگه خوبه، اول برای انتقال آب دریای عمان به مناطق کویری اقدام بشه، چون هم منابع آب نامحدوده، هم رشته کوه های بلند وجود نداره و هم صحرای اونجا تشنه آب هست. اگه طرح موفقی از آب در اومد اونوقت برای انتقال آب دریای خزر اقدام بشه
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    106 5
    یک طرح بی معنی با هزینه بسیار زیاد و با اثرات زیست محیطی فراوان.متاسفانه نگاه توسعه محور ما منطقه محور هست نه ملی لذا حاضر هستن برای توسعه یک منطقه ی دارای رانت دست به کارهایی بزنن که دارای زیان های بسیار هست.به طور مثال اگر به تراکم صنایع در کشور نگاه کنید متوجه میشین چی میگم.
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    107 3
    فاجعه بار برای محیط زیست استان های ساحلی ، نابود کننده جنگلهای شمال ، ایجاد بهشت برای زمین خواران و ناکارآمد برای شرب وکشاورزی . آزموده را آزمودن خطاست.
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    104 4
    یکی از آخرین جاذبه هایی که هنوز کارنشناسان نتوانسته اند بطور کامل نابودش کنند نیز با این تصمیم به معرض خطر ونابودی می افتد ترا به خدا دست از سر منابع طبیعی کشور بردارید
    • بی نام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      12 51
      جاذبه چیه وقتی در ریه های مردم مرکز و‌جنوب خاکه؟!
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      6 0
      بی نام ۲۱:۳۷ اینجا اونطور چیه نگو. در صورت آسیب زیست محیطی این انتقال آب مردم شمال ایران باید آسیب ببینن از این انتقال آب؟اگر در بعضی از نقاط ایران گردو خاک زیاده تقصیر مردم شمال ایران دقیقا چیه؟ نکته بعد اینکه چرا انتقال آب از دریای عمان که به آب های آزاد متصل است به فلات مرکزی ایران انجام نشه؟
  • جواد IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    اگر مسولین بتونن دریای خزر رو خشک کنن افتخار بزرگی نصیبشون میشه که هیچ کس همچین سعادتی نصیبش نمیشه
  • تقی آشفته IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    64 38
    معلوم نیست کی میخواهیم از اشتباهاتمان درس بگیریم . بعضی از مسئولان فکر می کنند اگر منبعی را از منطقه ای از کشور به منطقه خود ببرند به منطقه خودشان کمک کردند غافل از اینکه اکوسیستم طبیعی به هم وابسته است و بر هم خوردن هر نقطه از زمین روی مناطق دیگر تاثیر دارد این کار در کوتاه مدت به کشاورزی سمنان کمک می کند اما در بلند مدت اکوسیستم دریای خزر ، شمال ایران و بعد همه ایران حتی سمنان را متزلزل خواهد کرد . علاوه بر آن باعث تحریک همسایگان دریای خز در برداشت از آن برای رقابت با ایران می شود و حتی ممکن است به نابودی خزر بیانجامند . اگر قرار است به فلات مرکزی ایران آب وارد کنید ( بهتر است نکنید ) باید ار آبهای ازاد و خلیج فارس یا دریای عمان باشد نه دریاچه محدود خزر
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    77 19
    اینکار یعنی نابودی دریاچه خزر یعنی همه بلایی که شوروی سابق برسر دریاچه اورال آورد وانرا نابودکرد بعد به جای دریای خز ر باید بگوییم بحرالمیت (آبمرده)مثل دریاچه زیبا وبا عظمت اورال که از نقشه جهانی حذف شد
    • حمید AE ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      12 50
      مردم سمنان نیازمندابندمتاسفم ازاینکه اکثرابه خفکراکوسیستم نابودی فکهای دریایی درختان هستند ولی به فکرمردم نیستند جناب اقای کلانتری چرامیخواهیددویست میلیون مترمکعب ازخزربرداریدتاخزرخشک شودلطف کنید مسیرسپیدرودرابه سمت سمنان متمایل کنید وبیش ازدومیلیاردمترمکعب برداشت کنیدضمناچون این اب هم شیرین است نیازی هم به اب شیرین کن نیست بعدببینیم هموطنان ماچه بهانه ای پیدامیکنند
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      8 0
      حمید ۱۸:۱۴! اگر سمنان مشکل کم آبی داره پس چرا اونقدر صنعت در اونجا رشد کرد و حتی باعث شد یه عده از مردم شمال هم به سمنان مهاجرت کنند و جمعیت سمنان افزایش یافت؟در صورت اینکه این انتقال آب اثرات مخرب بر محیط زیست داشته باشه مردم شمال ایران هم باید بیشترین آسیبو از این انتقال آب ببینن؟
  • حسین IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    18 59
    باحال میشه . . . یه دریا شمال داریم یک وسط یکی جنوب
  • حمید چت IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    46 3
    به جای دستکاری محیط زیست و هزینه های سنگین مالی و زیست محیطی باید روی بهینه سازی مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف سرمایه گذاری بشه .من خودم ساکن فلات مرکزی ایران هستم ولی با انتقال آب به این روش مخالفم .
  • امیر DE ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    24 2
    باید کارشناسی دقیق و با استفاده از کارشناسان واقعی داخلی و خارجیانجام شود و نه هیجانی و پوپولیستی تا مثل قضیه گیاه آزولا نشود که قرار بود منجی اقتصاد شود اما حالا نابود کننده تالابهای ما شده است .
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    50 1
    یک طرح کاملا سیاسی بدون هیچ توجیه‌ علمی - نتیجه‌ی طرح: نابودی جنگل‌ها و اکوسیستم شمال
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    31 2
    به نظر من به هیچ کار بزرگی دست نزنید مثل انتقال اب خزر یا انتقال پایتخت یا هر پروزه بزرگ دیگری هر چیز به همین شکل که هست خوبست
  • علیمرد IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    6 44
    ما که دیگه تو خزر یه سهم جزئی داریم و درحد ده درصدشو داریم حداقل با اینکار کمی آب به فلاتمان بیاریم .
  • AE ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    33 2
    طرح های انتقال آب به مرکز براساس منافع افراد و قدرت چانه‌زنی نمایندگان استان‌های مرکزی کشور است و مباحث کارشناسی توسعه پایدار و متوازن نادیده گرفته می‌شود. آیا تجربه زاینده‌رود و کارون کافی نیست تا دوستان از خواب بیدار شوند ...
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    1 33
    اتفاقیه که علیرقم مخالفت ها گرچه مخالفت های بحقی هم باشه باید بیفته، بحث سر محیط زیست انسان در مقابل محیط زیست عمومیه، معلومه برنده کیه، فقط باید تلاش کنیم هزینه های محیط زیستی طرح کمتر باشه، اگه بشه برای طرح از شرکت های بین المللی که تو این زمینه ها فعالیت داشتند استفاده بشه بهترین نتیجه با کمترین هزینه خواهیم گرفت. فقط تعجب من از اینه که این طرح ها تا حالا چرا رو زمین موندن
  • GB ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    29 2
    اشتباه است
  • افشین DE ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    9 2
    اینکار اگر واقعا ضروری باشد تنها با اجماع دانش جهانی و ملاحظات فرامنطقه ای شدنی است، چون توان عملیاتی همچون کاری دلیلی بر صحت آن نیست. البته اگر مدنظر ایجاد راه آبه برای تجارت با روسیه نباشد. زمان اتحاد شوروی دستکاری در خلیج قره بغاز اکوسیستم منطقه را بهم زد آیا با توجه به حساسیت و ظرافت محیط زیستی قرار است دوباره کاری مشابه انجام شود؟ اگر فاجعه‌ای رخ بدهد چه کسی مسئولیت می‌پذیرد و شانه خالی نمیکند؟! انشاالله امیدوارم اندکی خرد باقی مانده باشد که محیط زیست را به نابودی سوق ندهیم.
  • مجید DE ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    5 32
    باتوجه به اولویتهاانتقال آب بصلاح مردم میباشدوآب دریای خزررادرصورت استفاده نکردن چهارکشوردیگرازآن منتفع خواهندشدودرسالهای آتی نیمی ازکشوربیابان میشود
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    28 2
    حماقت
  • دلسوز IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    35 3
    واقعا افتضاحی است که ننگش تاابدبرعهده کسانی خواهد بود که عامل این جنایت زیستی شوند ، خزر باید در خزر بماند ، خزر برای همه ما ایرانیان است ولی باید به احیای بیشتر آن کمک کرد ،نه اینکه کمر ببندیم برنابودی آن
  • کاردگر IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    24 0
    انتقال آب کاری عبث ،پرهزینه و نابود کننده محیط زیست است
  • سعید رضایی PL ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    21 4
    با سلام من نمیدونم چرا اقایان نمیان کار حساب شده انجام بدن به جای اینکه بیاییم محیط زیست رو تخریب کنیم واین همه زمین رو به تصرف دربیاریم بابت این کار واین همه هزینه بیایم چندتا اب شیرین کن صنعتی مثل کشورهای پیشرفته ومثل همسایه هامون درکنار ساحل خلیج همیشه فارس ودریای خزر هم اب رو به وسیله لوله های زیر زمینی به مناطق دلخواه خودمون برسونیم ودرضمن میتونیم اب رو صادر هم بکنیم و درجهات مختلف مثل کشاورزی و صنایع ومعادن استفادش کنیم و در صورت نیاز وخشکسالی اب شرب مناطق دیگه ای رو تامین کنیم امیدوارم مسولین با درایت این نظام به نظرات ماهم گوش بکنن
  • شمس تبریزی IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    29 1
    خشک میکنن بعد کارگروه تشکیل میدن برای احیائ اون این قصه آشنا نیست.خود شمال داره با بی آبی دست و پنجه درد میکنه واقعا جای تاسف داره.
  • AE ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    6 2
    نمیدانم برای سمنان چه خیری دارد ولی اب زیر سطحی کویر شور میشود و از بخارات این دریای مصنوعی ممکن است برای افغانستان پر خیر و برکت خواهد شد
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    18 1
    انتقال آب فی نفسه اقدام مفید و در این شرایط لازمیست لیکن سوالی که مطرح است اینکه در شرایطی که ورودی آب به دریاچه خزر کم شده و آنهم به دلیل جلوگیری از ورود آب رود ولگا،بزرگترین منبع تغذیه خزر توسط روسیه با ساخت یک دریاچه عظیم در داخل خاک آن کشور وهدایت ولگا به داخل آن دریاچه ، برداشت بی رویه از آب یک دریاچه محدود،باعث مشکلات زیادی خواهد شد و سوالی که مطرح است اینکه چرا همین اقدام از طریق آب خلیج فارس و دریای عمان که به آبهای آزاد راه دارند انجام نمیشود ،درست است که مسیر آن شاید چند برابر طولانی تر شود ولی تخریب طبیعت در این مسیر به حداقل می‌رسد و شمال کشور هم از دست این پروژه خطرناک در امان خواهد بود، دوم آنکه میتوان در اقدامی ماندگار قسمت اعظم مسیر دریای عمان تا مرکز ایران را با حفر کانال قابل کشتیرانی کرد و در امتداد مسیر هرجا نیاز هست نسبت به نصب آب شیرین کن و استحصال آب شیرین اقدام کرد که در این صورت و با انجام یک پروژه ماندگار هم از قابلیت حمل و نقل در کانال مذکور استفاده کرد و هم مانع از احداث یک آب شیرین کن عظیم شد که طبیعتاً خطرات امنیتی فراوانی بر آن مترتب است
  • CZ ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    27 0
    به نقشه جدیدی که در آن درصد حضور افراد هر استان در قدرت کشور رو نشون میده نگاه کنید بفهمید چرا این اتفاق خنده دار داره میوفته.
  • رها فرد منش IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    25 0
    به نظر من با توجه به دریاچه بودن خزر و کم شدن ورودی آب دریاچه وهمچنین تنها قسمت کوچک سبز سرزمین ایران به لحاظ اکولوژیکی این طرح به هیچ عنوان کارشناسی شده محیط زیستی نمی باشد. اساس طرح انتقال آب دریاچه خزر کاملا غلط هست. حاضرم با آقای کلانتری مناظره تلفنی داشته باشم.09178813253
  • رها فردمنش IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    16 0
    آقای کلانتری عزیز قرار شد با توجه به تجربیات شما در گذشته در وزارت کشاورزی به کمک مسایل زیست محیطی بیابید. خواستم عرض کنم به جای این طرح کاملا غلط، وقت خود به وزارت شدن سازمان محیط زیست قرار دهید. با تشکر 09178813253
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    22 0
    اول که نظر این مردم اگه مهم بود اینها این کار رو نمیکردند دوم هر منطقه باید با توجه به اقلیم خودش پیشرفت کنه نه تغییر در طبیعت سوم ما اتلاف زیاد در استفاده از منابع آبی داریم بهتر است که از اون طرف جبران کمبود آب رو انجام بدیم یعنی استفاده از پساب های تصفیه و کم کردن اتلاف شبکه آب و همینطور اصلاح کشاورزی
  • محمد IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    23 1
    شاید باورتان نشه ما در استان گلستان در شهرستان آق قلا که سیل طغیانگر در سال جدید آمد با بحران کم آبی مواجهه هستیم خیلی از روستاهای استان شهرستان آق قلا با تانکر آبرسانی می شود!!!بسیاری از زمینهای استان به صورت دیم با حداقل برداشت کشت می شود به علت کم آبی و سوء مدیریت آب.منظور این است که در حال حاضر باید آبهای موجود کنترل مدیریت کرد کما اینکه در چند سال اخیر استان مازندران و حتی گیلان و گلستان با تنش آبی روبرو بودند.حال اگر قرار بر انتقال آب به فلات مرکزی باشد
    • ماد IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      3 0
      اقا محمد پس چرا دوربین صداسیما و بچه های 20:30 میان میگید خوبه امسال فراوونیه از هر هکتار 15 تن گندم و نمیدونم کلزا برداشت میشه!!!! گرفتی مارو کلک میخوای وام بگیری ؟؟؟!!! شوخی کردم خودمدن میدونیم
  • UA ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    13 1
    نه
  • خام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    6 1
    سلام اولا" من وبسیاری از کسانیکه اخبار را از طریق سایت شما وسایرین پی گیری می کنند اطلاعاتی راجع به مفید ویا مضر بودن این طرح ها ندارند لذا باید کارشناسان اظهار نظر کنند. دوم اینکه به نظر بنده با توجه به هزینه بسیار بالای این طرح وزمان طولانی انجام آن. بهترین وبه صرفه ترین راه استفاده از دستگاه های آب شیرین کن در دریای عمانه.
  • سارا IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    25 2
    عالی دریای سمنان ------------کویر شمال
  • بچه کد خدا IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    24 2
    جز نابودی اکوسیستم شمال و همین چند هکتار جنگلهای زیبا و منحصر به فرد شمال هیچ سودی ندارد. چرا به خاطر تعصبات منطقه ای و اینکه فلان استان زادگاه فلان کس است کمر همت به نابودی جای دیگر می بندید؟ بترسید از عذاب الهی! نمونش همین سیلهای مخرب و ویرانگر امسال که همش نتیجه تخریب اکوسیستم های جنگلی و مرتعی کشور است. سیلهای فراوان در شمال و جنوب نتیجه از بین بردن پوشش جنگل های شمال و عرب کشور است
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      2 0
      مساله کاملا همینه ... تعصبات منطقه ای. سوال اینه که چرا سمنان؟ یعنی مشکل ما فقط سمنانه؟؟ چرا آب دریای عمان به کرمان نره ؟ چرا به یزد نره؟ چرا به اسفهان نره؟ این وسط فقط سمنان مهمه؟
  • امیر BE ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    25 3
    کار بسیار نامناسبی است.
  • زهرا PL ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    29 3
    به نظر من کارشناس محیط زیستی که نتونه منافع محیط زیستی کشور رو تشخیص بده باید برکنار بشه تا بیشتر از این به ملت و مملکتش خیانت نکنه چون همه میدونند دریای خزر دریاچه است و محدود و نبود دریا باعث نابودی جنگل های زیبای شمال میشه.
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      0 7
      دریاچه خزر از طریق کانال ولگا دن به آب‌های آزاد ارتباط داره، نگرانی در مورد پایین اومدن سطح آب وجود نداره، تنها مسعله سر شوری آب خزره که چون قرقیزستان و ترکمنستان طرحهای به مراتب عظیم‌تر از طرح ایران ایجاد کردن، دیر یا زود آب خزر سطح شوریش بالا میره، پس تو این شرایط ما باید خودمونو از منافعش برخوردار کنیم
  • بی نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    1 36
    البته ممکنه با این کار تنظیم محیط زیستی منطقه بهم بخوره اما خیلی از هموطنان تا شاید ۳ نسل یا بیشتر ممنون خواهند بود.اب در فلات مرکزی بعنی هوای بدون ریز گرد و انسانهای سالم
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      5 0
      تنظیم محیط زیستی منطقه هم به هم بخوره به نظرت مهم نیست؟اگر این انتقال آب اثرات زیست محیطی مخرب داشته باشه مردم شمال ایران باید اونو تحمل کنند و از نظر تو هم ایرادی نداره؟مردم شمال ایران هموطن بقیه مردم ایران نیستن؟ تو در چه جایگاهی هستی که اینطور در این قسمت نظر دادی؟
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      8 0
      خوش خیالانه س که فکر کنید با انتقال آب دریاچه خزر مشکل ریزگردها حل میشه. ما تو کرمانشاه هم سالهاست مشکل ریزگرد داریم. کسی هم فکری برای این مشکل نکرده... خ.ش خیالانه تر اینه که فقط به سه نسل بعدتر فکر کنید و از نسل های بعد از اون غافل بمونید. بماند که توی همین به قول شما سه نسل هم چه بلایی سر اکوسیستم شمال و مردمش میاد.
  • حسین IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    4 42
    این کار باید خیلی زودتر بررسی و در صورت قابل اجرا بودن اجرا می شد و برای کاهش اثار زیست محیطی میتوان با استفاده از تونلها در قسمتهای قابل اجرا این کا را به سر انجام رساند
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      1 0
      شما؟
  • مژگان US ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    5 0
    شدیدا مخالفم
  • AE ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    0 0
    متاسفانه عده ای مغز مریض،آب شمال را ،معادن غرب را،نفت جنوب را روانه کویر مرکزی مکند و نه کویر آباد میشود نه میگذارند این مناطق آباد شود ....آخه عقل سالم کارخانه های آب بر به این بزرگی را در کویر ایجاد میکند لعنت بر نژاد پرستان کثیف
  • علی IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    2 0
    مگه قرار نیست اب دریای عمان به مشهد فرستاده بشه ؟خوب یک شاخه هم به سمنان بفرستند. این کار رو به بخش خصوصی بدهید تا سریعترتمام بشه.لطفا همین چند تا درخت جنگلهای شمال رو از ما نگیرید.
  • ارسلان IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    4 0
    بازم مثل همیشه، ضرر به مردم کشور میشه. به قول جناب خان: خدا حافظ دریای خزر، خدا حافظ جنگل، خدا حافظ شمال، خدا خداحافظ... خدا حافظ، خدا حافظ...
  • قلی IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    2 0
    احسنت واقعا به این همه خلاقیت و نیوغ می بالیم ما باز هم قله های نوآوری رو فتح کردیم
  • جلال IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    0 2
    از خبره ومتخصص نظر سنجی نمایید
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      1 0
      خبره و متخصص که با این طرح خطرناک موافقت کرده. از مردم نظرسنجی کنید. خبره و متخصص تو این مملکت درد مردم رو درک نمیکنه و به پیامدهای تصمیمات حساب نشده ش فکر نمیکنه.
  • کورش IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    8 0
    یک سطل آب هم از خزر کسی نمی تونه از خزر جابجا کنه اگر آب خزر جابجا کردنی بود به دریاچه آرال می ریختند کورش اتحاد - مولف کتاب حوضه جنوب خزر
  • پیمان IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    0 0
    به نظرم بحث قیاس ارزش زندگی انسان و محیط زیست نیست. این یه نوع مغالطه است. طبق معمول... میخواهیم ابرو رو برداریم، میزنیم چشم هم کور میکنیم. با همین دست فرمون کلکسیون فجایعمون رو بعد از دریاچه ارومیه و رودخانه زاینده رود و هیرمند و هورالعظیم و فاجعه انتقال آب دامنه زاگرس به "شهر مقدس قم" و... تکمیل میکنیم و بعنوان تنها قوم تاریخ که در طول یک مدت کوتاه سراسر سرزمینشون رو تبدیل به قبرستان انسانها کردن رکورد میشکنیم. نمیخوام بگم این فجایع همه برنامه ریزی شده است، ولی مگه میشه وزارت نیرو نتایج تأسفبار انتقال آب دامنه زاگرس (الیگودرز) به "شهر مقدس قم" و خشک شدن لرستان و ازبین رفتن کشاورزیش ندونه؟؟؟ بعید میدونم.!!! امیدوارم تطمیع و ارعاب رؤسای جمهور متوالی و ... تو تصمیماتشون تأثیر نگذاشته باشه. آفرین به شرف و درایتتون مسئولین متعهد و فداکار ... (از طلا گشتن پشیمان گشته ایم، مرحمت فرموده مارا همون مس کنید)
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    0 1
    از دریای عمان یا خلیج فارس آبراهه بکشید تا دم کوههای شمال هم کویر آباد میشه هم مسیر حمل و نقل دریایی بسیار مهم و کارآفرینی ایجاد میشه
  • آریو IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    1 0
    خواست رییس جمهور و علاقه پیمانکار قدر قدرت این طرح ، هیچ چیز دیگری را توجه نمیکنند!
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    2 0
    باید از کارشناسان واقعی محیط زیست نظرخواهی شود.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    1 0
    آخه رییس جمهورسمنانیه
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    2 0
    واقعا یک نظر خودخواهانه بیش نیست و نابودی مازندران پشت بندشه و نابودی دریاچه مازندران ، در صورتی که میشه همین مسیر از آبهای آزاد جنوب بیاد نه آبهای محدود دریاچه ای که طبق پیش بینی ها چندین سال دیگه خشک میشه
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    2 0
    احمقانه
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    3 0
    خخخخ این ساده است دریاچه به خاطر مسدود بودن انتهای اون به وجود آمده اگه باز بشه دیگه دریاچه ای نیست مگر اینکه وظیفه خطیر خراب کردن دریاچه (مثل ارومیه و زاینده رود) داره رو دوش مسئولین سنگینی میکنه مگه پروژه انتقال اب دریای جنوب چه ایرادی داشت که پیاده نمیشه ساده ترین راه معمولا بهترین راه نیست
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    0 4
    ماشاالله چقدر کارشناس!!! فقط یه چیزایی میشنویم از این ور اون ور تکرار میکنیم. خبرآنلاین برای نظر دادن باید طرح به طور کامل بررسی بشه شاید همه این نگرانیها در طرح برطرف شده باشه و شایدم نه.
  • ایرانی IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    9 0
    آقای کلانتری که در رزومه پرافتخارش خشک کردن دریاچه ارومیه رو با ناکارشناسی وبی سوادی محض داره حالا می خوادافتخارخشک کردن خزر روهم به لیست افنخاراتش اضافه کنه !!!!
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      0 0
      کار کلانتری نیست کار سمنانی های مسئوله
  • راوی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    5 0
    راوی میگه : میرن ابروش درست کنن چششم میزن کور میکنن.
  • ماد IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    6 0
    بسیار هم فکر خوبی است میشه کنار گذر لوله ها اقدام به فروش زمین کرد و با گرفتن انشعاب در مسیر دهکده هاییهمچون باستی هیلز .ایست بازرسی!!! دکه و فلافل زن های سیار که باعث ایجاد شغل نیز میگردد و خلاصه مردم سرگرم میشوند.من که راضی ام راستی مگر نظر مردم هم مهمه
  • حسین IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    0 8
    به نظرم کار خوبی است برای اکوسیستم منطقه و کشور
  • ایرانی IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    0 4
    این طرح اگر در کشور های مثل چین و آمریکا و روسیه بود حتما اجرا میشد چون اولویتشون مسائل اقتصادی هست ( طرح های مشابه اجرا شده) و اگر در کشور هایی مثل سوییس نروژ و استرالیا بود قطعا اجرا نمیشد چون اولیوت این کشور ها مسائل زیست محیطی هست. حالا باید انتخاب کنیم مسکشل اصلی کشور ما اقتصاد هست یا نه؟ چون این طرح از نظر اقتصادی مفید و از نظر زیست محطی مخرب خواهد بود
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      1 0
      این طرح نه از نظر زیست محیطی و نه از نظر اقتصادی مفید نیست. مگه شهرهایی که مشکل کم آبی ندارن از نظر اقتصادی خیلی شکوفا شدن که این طرح بتونه از نظر اقتصادی مفید باشه؟ شهرهایی که کم آبی ندارن محصولات کشاورزی شون همینطور داره حیف و میل میشه چون مدیریت درستی برای استفاده از این محصولات وجود نداره. لطفا کشور خودمون رو با این مدیریت ناکارآمد با کشورهایی که مدیریت قوی دارند مقایسه نکنید.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    7 0
    مثل بقیه پروژه هاست فقط در حجم فاجعه بار.
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    7 0
    مخالف
  • محسن IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    9 0
    جالبه!! همین الان مناطقی در مازندران وجود دارند که مردم آن با مشکل آب آشامیدنی و قطعی آب مواجهند و از آب خزر برای آنان استفاده نشده آنوقت با انتقال کیلومترها آن طرف تر می خواهند آب برای مردم تامین کنند.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    8 0
    طرح از همین ابتدا شکست خورده و فاجعه باره . نابودی محیط زیست
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    10 0
    جالبه انتقال آب خزر به سمنان (در آخرین دوره چهار ساله ریاست جمهوری یک سمنانی) . مثل انتقال آب زاینده رود به یزد (در آخرین دوره چهار ساله ریاست جمهوری یک یزدی) . ضمن احترام به همه هموطنانمون باید بگم تا تفکر قومی و قبیله ای و سلیقه ای در بالاترین سطوح تصمیم گیری و اجرایی مملکت هست , وضع همینه که هست اصلاح طلب و اصوالگرا و چه چه هم نداره.
  • نگار IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    7 0
    چرا تمام توجهات مسئولین متوجه سمنان شده؟ یعنی تنها جایی که مشکل کم آبی داره سمنانه؟!!! یا اینکه چون مسئولین کشور سمنانی هستن این طرح عنوان شده؟ مطمئناً انتقال آب از دریای عمان که به اقیانوس راه داره به استانهای یزد و اصفهان و کرمان بسیار منطقی تره . اما چه کنیم که مسئولین اهل این استانها نیستن تا پارتی بازی کنن.
  • بهنام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    2 7
    مخالفت با این طرح به بهانه نگرانی برای محیط زیست، نکته انحرافی است. الان که آبی منتقل نشده چرا جنگلهای هیرکانی نابود شده اند؟ الان که آبی منتقل نشده چرا زمینهای کشاورزی ویلا شده اند؟ انتقال آب به فلات مرکزی ایران معایب و مزایای خود را دارد. به نظرم مزایای این طرح بسیار بیشتر از معایب آن است. البته کسانی که با اجرای این طرح منافع اقتصادی شان در مازندران و گلستان به خطر می افتد هم حق مخالفت دارند!!!
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    1 3
    سالی 250 میلیارد متر مکعب آب از رود ولگا وارد دریاچه کاسپین می شه رود اترک و آراز بهش می رسه پنج میلیارد متر مکعب و قزل اوزن اگر از کردستان سرش را به سمت همدان در آینده کج کنند دو میلیارد متر مکعب و بقیه کشورها ..و اگر میزان بارش در سطح خود آب و میزان تبخیر سطحی معلوم نیست لذا آینده دریاچه معلوم نیست چه می شود
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    7 1
    این مسئولین به جای انکه فکری عاجل برای زباله های رها شده در جنگلها و مراتع سواحل دریای خزر بکنند و دنبال نجات و حفظ طبیعت باشند هم اکنون به دنبال تغییر اکو سیستم شمال وتخریب محیط زیست آن افتادن و حاضرند برای خشنودی رئیس جمهور، زادگاه ایشان را بدین طریق با هزینه از جیب ملت و با تخریب محیط زیست شمال آباد کنند اما زهی خیال باطل
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    0 0
    چرا برای استان خشکی مثل سمنان, این همه صنایع درست کردند که الان نیاز به آب داشته باشد؟؟؟؟؟؟؟ یک قطره آب انتقال پیدا نخواهد کرد, همانطور که آمریکا جرات شلیک یک تیر به سمت ایران را ندارد.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    10 1
    طرفدارهای این طرح همونهایی هستند که میخوان از قبال این پروژه پولی بهم بزنن بدون توجه به هزینه انتقال و مسایل محیط زیستی
  • قاسم IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    0 9
    انتقال آب خزر به فلات واقعا کار درستی ست ارتباط دریای خزر به کشورهای آسیای میانه منافع فوق العاده داره با احیای کشاورزی ۵میلیون شغل تولیدی راه اندازی میشه 3ایران با آب و کویری قطب گردشگری خواهد شد برخی افراد آب دریای خزر و خلیج فارس را با زاینده رود اشتباه فرض نکنند
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      0 0
      یه ضرب المثلی هم هست که در مورد پنبه دانه و خواب و اینا حرف میزنه. اینا همش خواب و خیاله. این طرح هیچ فایده ای برای مردم نداره.
  • حامد IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    0 0
    به نظر من بهتر بود ابتدا نظر تعدادی از کارشناسان موافق و مخالف رو در این خصوص جمع آوری و اعلام می کردین تا عموم مردم با مزایا و معایب واقعی این طرح آشنا می شدن،اونوقت این نظر سنجی رو برگزار می کردین. گرچه من به عنوان یه هم وطن شمالی موافق این طرح نیستم و به نظرم اجرای این طرح، پروسه تخریب محیط زیست استانهای شمالی رو شدت می بخشه.(در حال حاضر تو استان های شمالی شاهد فاجعه دفن زباله تو جنگل ها و ریختن فاضلاب های شهری به دریا و زمین خواری و جنگل خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستیم).کاش می شد از تجربه دیگر کشورها در خصوص این مشکلات استفاده می کردیم .بالاخره اونها هم یه روزی به نوعی با این مشکلات درگیر بودن و حلشون کردن دیگه.ایکاش....
  • ابراهیم IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    2 1
    کار بسیار اشتباهی
  • آسو IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    0 1
    اگر اصول را مثل کشورهای جهان اول رعایت کنند خیلی هم خوب است،ولی میدانیم که رعایت نمیکنند و میشود دریاچه ارومیه و زاینده رود و سد گتوند و ...،ولی برای رانت خوارها و مختلسین و ... در هر صورت خوب است چون مسلما طرح پر هزینه ای است و کلی پول توش می چرخه و تجربه ثابت کرده همچین فضایی تو ایران فقط فساد آوره، انتقال آب دریای عمان سودمندتر است چون به اقیانوس وصله و تمامی نداره،ولی چون شورتر و کار سخت تری است این کار را نمیکنند،خدا به این مملکت رحم کند،دستی دستی نابودش کردن رفت،هر جا رو نتونستن دست بزنن (مثل رودخانه های مرزی) سالمه سالم،
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    7 0
    نسبت کلانتری به محیط زیست ،نسبت تبر به درخته
  • گیلک IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    4 0
    یک اشتباه محرز را چند بار باید تکرار کنیم؟ چرا دولتمردان و نمایندگان خیال میکنند با منابع طبیعی و اکوسیستم هایی که بسیار پیچیده هستند میشود بازی بازی کرد؟ فقط یک عامل پشت این نوع برنامه ها هست: کسب محبوبیت با استفاده از خیال پردازی.
  • محمدی IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    0 3
    موافقیم -باید سالها پیش این کار انجام می شد
  • محمد IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    0 0
    هر کسی این نظر داد خیال نکنه نظر خوبی داد نه.