۱۴ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
اقدام اتمی آمریکا درباره ترکیه

فارس نوشت: روزنامه «نیویورک‌تایمز» به نقل از منابع مطلع نوشته است که با افزایش تنش میان واشنگتن و آنکارا، ممکن است آمریکا کلاهک‌های اتمی خود را که در پایگاه «اینجرلیک» مستقرند، از ترکیه خارج کند.

این روزنامه به نقل از دو مقام آمریکایی نوشته است: «وزارت خارجه و وزارت انرژی آخر هفته گذشته در سکوت خبری در حال بررسی طرح‌هایی جهت خارج کردن حدود ۵۰ کلاهک اتمی تاکتیکی بوده‌اند. این کلاهک‌ها از مدت‌ها پیش و زیرنظر ایالات متحده در پایگاه «اینجرلیک» در ترکیه انبار شده است.»

یک مقام آمریکایی این کلاهک‌های اتمی را «گروگان‌های» آنکارا توصیف کرده است.

نیویورک‌تایمز در مورد اهمیت خروج این کلاهک‌ها از ترکیه نوشته است: «خارج کردن آن‌ها از اینجرلیک عملا نشانگر پایان ائتلاف ترکیه-آمریکا است. با این وجود، باقی نگه داشتن آن‌ها [در ترکیه] هم به معنی تداوم یک نقطه آسیب‌پذیری هسته‌ای است که باید سال‌ها پیش از میان می‌رفت.»

«جفری لوئیس» عضو مرکز مطالعات عدم اشاعه «جیمز مارتین» با اشاره به حمله اخیر ارتش ترکیه به نزدیکی مواضع نظامیان آمریکایی در شمال سوریه، گفته است: «فکر می‌کنم این اولین کشوری است که در حالی که تسلیحات اتمی در آن مستقر است، به سمت نیروهای ایالات متحده شلیک می‌کند.»

مقام‌های آمریکایی در گذشته هم از تبعات ادامه استقرار این کلاهک‌ها در ترکیه ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که ممکن است واشنگتن آن‌ها را از این کشور خارج کند.

ترکیه یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و استقرار این کلاهک‌ها در خاک این کشور نیز در چارچوب همین هم‌پیمانی صورت گرفته است. هرچند واشنگتن هیچ‌گاه به صورت رسمی به وجود این تسلیحات در ترکیه اذعان نکرده، اما این موضوع اکنون به یک سر فاش بدل شده است.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود همچنین اشاره کرده است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا تلویحا گفته است که آنکارا نیز باید تسلیحات اتمی خود را داشته باشد، چراکه کشورهای صنعتی و پیشرفته همگی چنین تسلیحاتی در اختیار دارند.

امروز روزنامه «گاردین» هم در گزارشی در مورد احتمال خروج این کلاهک‌ها از ترکیه، نوشته است که این بحث در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم بارها مطرح شده بود، اما اعضای ناتو از جمله ترکیه این کلاهک‌ها را به عنوان نمادی از تعهد آمریکا به منطقه غرب آسیا توصیف کرده و با خروج آن‌ها مخالفت کرده بودند.

گاردین همچنین به نقل از یک مقام سابق آمریکایی مدعی شده است که در دولت سابق این کشور زمانی که بحث خروج کلاهک‌ها مطرح شده، یک دیپلمات ترکیه‌ای تهدید کرده است که در صورت عملی شدن این طرح، آنکارا به سمت ساخت بمب اتم حرکت خواهد کرد. 

این مقام سابق آمریکایی گفته است: «مشکلات بالقوه در طول یک دهه گذشته بارها مورد بحث قرار گرفته است. و حالا بالأخره به جایی رسیده‌ایم که دیگر نمی‌شود این مسئله را نادیده گرفت.»

هفته گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بعد از گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان، اعلام کرد نیروهای نظامی آمریکایی از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه خارج می‌شوند. با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی، ارتش ترکیه عملیاتی را علیه شبه نظامیان کرد آغاز کرده و همین عملیات به بهانه‌ای برای تشدید تنش میان واشنگتن و آنکارا بدل شده است. صبح امروز آمریکا به همین بهانه تحریم‌هایی علیه ترکیه وضع کرد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارن IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    4 1
    ترکیه از صدقه سر آمریکاست که یک آبی زیر پوستش جمع شده ، فکر نکنید ترکیه و اصولا هیچ کشور منطقه بجز ایران بدون اجازه آمریکا آب میخوره ، اینها همه بازیه ..الان ترکیه میخواد با کارت تحریمهای ایران بازی کنه و به آمریکا قول داده اگر مانع انجام عملیاتش نشه به تحریم نفتی و گازی ایران میپیوندد ..اما نقششون داره نقش بر آب میشه ... ید الله فوق ایدیکم
  • حاجی IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    3 0
    زمانی که اردوغان در دیدار با رهبری از عدم دخالت ایران در امر سقوط دولت بشار توسط داعش صحبت میکرد، باید امروز رو میدید که چطور میتونه راحت آمریکا ترکیه رو بازی بده، گرچه بعدش هم متوجه شد که موضع اشتباهی گرفته اما تا بدونن همه جا ایران نیست که تحریم براش مهم نباشه، حالا جناب اردوغان که یه زمان سنگ سیاستهای امریکا رو به سینه میزد الان متوجه خطر آمریکا شده که دیره براش مگر متحد واقعی ایران بشه