۰ نفر
۲۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۴

قبل از هر چیز باید به ملت برادر و دوست مصر برای پیروزی‌ای که در انقلاب ملی‌شان به دست آوردند، تبریک گفت.

اسامه حمدان:

قبل از هر چیز باید به ملت برادر و دوست مصر برای پیروزی‌ای که در انقلاب ملی‌شان به دست آوردند، تبریک گفت. ملتی که برای رسیدن به آزادی، استقلال و بریدن ایادی خارجی به خصوص امریکایی در امور داخلی‌شان خون شهیدان عزیزشان را فدا کردند.

بی‌شک این انقلاب تاثیرها، بازتاب‌ها و انعکاس‌های خود را هم بر مصر و هم بر کل منطقه خواهد گذاشت. به خصوص در قضیه فلسطینی که مصر نقشی بزرگ و مهم در آن داشته و همواره کشوری صاحب اختیار و رهبری در منطقه بوده است. و زمانی که آثار این انقلاب بزرگ که اکنون شاهد آنیم، رخ نمایی کند، ملت مصر موفق خواهد شد تا جایگاه اصلی و روشن‌گرانه خود را در منطقه بازیابد. جایگاهی که همواره حامی قضایای امت فلسطینی بوده و همواره از انتخاب‌های ‌آن حمایت می‌کرده است. امتی که ایستادگی، مقاومت، رویارویی و پیروزی علیه اشغال‌گر صهونیستی را در دستور کار خود قرار داده و بدون شک انقلاب مصر نیز در مراحل آینده تاثیری شگرف بر آن خواهد گذاشت.

این انقلاب همچنین در مرحله بعدی خود بر کشورها و سازمان‌های عربی منطقه نیز اثرگذار خواهد بود و در نتیجه باعث خواهد شد تا شاهد تغییرات اساسی در سیاست‌های آن باشیم و اصلاحات جدی و عملی‌ای را از سوی آنها ببینیم. امیدواریم که این انقلاب بتواند رهبران جدیدی را در مصر به روی کار آورد که مصر را به نقش اصلی و اثرگذارش در جامعه عربی و اسلامی بازگرداند و آن را به جمع کشورهای حامی مقاومت که اکنون سوریه، مقاومت فلسطینی، مقامت اسلامی در لبنان، ایران و ترکیه هستند، بیفزاید.

بی‌شک ما می‌دانیم که این انقلاب چه نقش ایجابی به طور کلی در قضیه فلسطینی خواهد داشت. همه می‌دانند که عملیات صلح با اسرائیل چه ضررهای بزرگ و عمیقی را به قضیه فلسطینی وارد کرد. همان طور که اسناد فضاحت‌بار اخیر نشان داد که مذاکره‌کنندگان فلسطینی در چارچوب حل مسئله فلسطین در مذاکراتشان چه امتیازهای بزرگی را از اصول و مبانی ملت فلسطین به طرف صهیونیستی دادند.

مسئله دوم این که بی‌شک تقسیم‌بندی‌هایی که در داخل جامعه فلسطینی‌ ایجاد شد، ماحصل مواضع کشورهای منطقه‌ای بوده است. همان کشورهایی که قبلا در کنار اسرائیل بودند و اکنون مواضعشان را تعدیل کرده و به جمع کشورهای معاند اسرائیل پیوستند. همان‌هایی که بر تجزیه فلسطینی‌ها تاکید داشتند و بر حفظ این تقسیم‌بندی پافشاری می‌کردند.

این در حالی است که آشتی فلسطینی‌ها در راس برنامه‌های مقاومت قرار دارد و پروژه آزادسازی و بازگشت فلسطین به قضایای منطقه‌ای نقش استراتژیک در اهداف آن بازی می‌کند. مصر می‌تواند به زودی آن جایگاه اصلی و تاریخی را که شایسته ملت مصر است باز یابد و نقشی اساسی در منطقه و قضیه فلسطینی ایفا کند.

اسامه حمدان، مسئول روابط خارجی جنبش اسلامی حماس است که این یادداشت را به طور اختصاصی برای خبر نگاشته است./16246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =