۰ نفر
۲۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۸

ایرنا:'سعد حریری' نخست وزیر سابق و رییس حزب المستقبل لبنان خطاب به حامیان خود گفت: روز 14 مارس همانند سال 2005 تجمع خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که این روز، یوم الفصل تاریخ لبنان است و می خواهیم که سرنوشت ساز برای میهن باشد.

 سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان پنج شنبه شب در استقبال از شوراهای هماهنگ کننده حزب المستقبل در بیروت با اشاره به اینکه همه ما مسلمان و مسیحیان خواستار اجرای قانون اساسی و کشف حقیقت هستیم، گفت: از امروز به بعد من در تمامی امور با صراحت و بی پرده حرف خواهم زد چراکه برگشت به سیاست پیچیده و غیر روشن به نفع منافع ملی نخواهد بود.
وی ادامه داد: ما نمی توانیم کشور خود را این چنین بسازیم؛ درست نیست بعد از تجربه های سختی که لبنان داشته، برخی ها اقدامات و سخنان ما را تلاشی برای ضربه زدن غیر مستقیم به سلاح مقاومت بدانند.
سعد حریری گروههای دیگر را به فریبکاری و خیانت متهم ساخت و افزود: روابط ما با عربستان بسیار مستحکم بوده و کسی نمی تواند آن را متزلزل سازد؛ آنها همواره خواستار آرامش و امنیت لبنان بوده اند و در شرایط سخت یار و مددکار ما هستند ولی برخی این مساله را بر نمی تابند.
سیدحسن نصرالله چهارشنبه شب در سخنانی تصریح کرد: اخیرا گروه 14 مارس بر موضوع سلاح مقاومت اصرار می ورزد و آن را به عنوان موضوع اختلاف ملی بیان می کنند. درگذشته قبول کردیم که برای گفتگو درخصوص مشخص کردن راهبرد دفاعی در پای میز گفتگوی ملی حاضر شویم و اگر موضع نهایی شما نسبت به سلاح مقاومت این است دیگر نیازی به ادامه گفتگوی های ملی نداریم.
وی گفت: من این جریان را به بازنگری به موضعشان دعوت می کنم تا با برگشت به اصل خود به اشتباه واقعی خود پی ببرند. اشتباه اول آن ها این است که می گویند ما جزیی از طرح ها و برنامه های آمریکا هستیم و اشتباه دیگر آن ها این است که در انتخاب مسیر آینده لبنان به سیاست های آمریکا در منطقه دل خوش کرده اند.
گفتنی است پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان، روز هشتم مارس سال ‎2005 بیش از یک میلیون نفر از مردم لبنان در پاسخ به دعوت حزب الله در میدان مرکزی بیروت گردهم آمده و مراتب حمایت خود را از حزب الله ، رییس جمهوری وقت و حمایتهای سوریه از کشورشان اعلام کردند.
گروههایی که در این گردهمایی شرکت داشتند به ‎8مارس معروف شدند.
در مقابل ، شش روز بعد ، چهاردهم مارس گروههای مخالف این دیدگاه نیز طرفداران خود را در همان مکان گردهم آوردند که این تشکل ها نیز به گروه ‎14مارس معروف شدند.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =