روز ترسناک بورس تهران

بورس تهران امروز یک رکورد جدید ثبت کرد؛ رکورد افت شاخص کل. امروز برای اولین بار در تاریخ بورس تهران، شاخص کل افت ۵ رقمی داشت و همین باعث ترس سرمایه گذاران شده است.

میثم بهرامی: در دورانی که هر چند روز یک بار خبرهایی درباره رکوردشکنی های شاخص کل بورس تهران در رسانه ها منتشر می شود، عجیب نیست که روزی هم این رکوردشکنی در جهت معکوس باشد؛ یعنی در جهت زیان سهامداران. بورس تهران امروز ۱۰۸۹۲ واحد افت کرد و شاخص کل وارد کانال ۳۰۸ هزار شد.

افت امروز شاخص کل اولین افت ۵ رقمی این شاخص محسوب می شود. تا به حال هیچ وقت عدد افت شاخص به ۱۰ هزار نرسیده بود. اما امروز شاخص به سرعت در جهت منفی پیشروی می کرد و حتی حمایت های گاه و بیگاه حقوقی ها هم جلودار افت شاخص نبود. چیزی جلودار قطار ترمز بریده بورس نبود جز فرا رسیدن زمان پایان معاملات.

ارزش معاملات بورس و فرابورس هم کاهش قابل توجهی داشت و مجموع معاملات این دو بازار به دو هزار میلیارد تومان هم نرسید. این در حالی بود که طی یک ماه گذشته ارزش معاملات معمولا کمتر از ۲۵۰۰ میلیارد تومان نمی شد و حتی گاهی به فراتر از سه هزار میلیارد تومان می رسید. این عدد و رقم ها برای حرفه ای های بورس معنا و مفهوم خاصی دارد. معنای آن در اولین نگاه می تواند پایان دوره رشد هیجانی بازار سهام باشد، اما این چیزی نیست که فعلا اثبات شده باشد؛ یعنی حداقل الان نمی توان آن را قطعی دانست.

در گروه ها و کانال های بورسی، افراد به دو دسته تقسیم شده اند؛ دسته اول و البته اکثریت، آن هایی هستند که می گویند افت این روزها تنها یک اصلاح در مسیر رشد شاخص کل است و به زودی جبران می شود. دسته دوم که در اقلیت قرار دارند، این افت را با افت سال ۹۲ مقایسه می کنند و در جست و جوی یافتن نشانه های مشابه از اتفاقات این روزهای بازار با روزهای افت سال ۹۲ هستند.

دسته دوم گرچه بسیار کم جمعیت تر از دسته اول هستند، اما ترسی که آن ها به دل سرمایه گذاران انداخته اند بسیار بزرگ تر و موثرتر از امیدی بوده که دسته اول سعی کرده اند به سهامداران تزریق کنند. به ازای هر چند نفری که در حال پمپاژ روحیه و امیدواری به اهالی بورس هستند، حتی اگر یک نفر هم واژه «سقوط ۹۲» را زمزمه کند، ترسی غیر قابل چشم پوشی در دل بقیه ایجاد می شود.

همین واژه «سقوط ۹۲» به کابوس سهامداران تبدیل شده است. حتی فکر کردن به آن روزها هم خیلی ها را اذیت می کند؛ روزهایی که شدت فروش به حدی بالا بود که سازمان بورس مجبور شد برای فروشنده ها، قوانین محدود کننده اعمال کند تا هر کد سهامداری اجازه نداشته باشد روزی بیشتر از ۵۰ هزار سهم بفروشد. در آن روزها، بسیاری از سهامداران نه تنها سودی که از بازار گرفته بودند را پس دادند، بلکه بخشی از اصل سرمایه آن ها هم در ریزش های بازار از دست رفت.

حالا ترس از تکرار آن روزها، ذهن بسیاری از معامله گران را آشفته کرده است. به همین خاطر است که طی چند روز گذشته، هر وقت بازار منفی شده این ترس به دل سرمایه گذاران راه یافته و با اولین رشد بازار، دوباره این موضوع فراموش شده است. اما حالا که منفی های بازار چند روز به طول کشیده و افت شاخص هم کمی بیش از انتظار بوده، سرمایه گذاران دست به عصا حرکت می کنند و در معاملات خود، محافظه کار تر شده اند.

وضعیت این روزهای بورس البته تفاوت هایی با زمستان سال ۹۲ دارد. بزرگ ترین تفاوتی که می توان برای این دو مقطع زمانی در نظر گرفت، روند سودسازی شرکت های بزرگ و بنیادی بازار است. شرکت ها نسبت به سال ۹۲ در مقابل تحریم ها مقاوم تر شده اند و راه های درآمدزایی با وجود تحریم ها را یاد گرفته اند. شرکت های بزرگی مانند ملی مس و فولاد مبارکه، صادرات خود را انجام می دهند و درآمدهای ارزی دارند.

محمدعلی احمدزاد اصل، از مدیران با سابقه شرکت های بورسی و کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد افت این روزهای بورس می گوید: بورس در کوتاه مدت هیچ ترسی ندارد. سهام شرکت های معدنی، فلزی، پتروپالایشگاهی و ... از شرایط خوبی برخوردارند و هنوز برای خرید جذاب هستند. این سهم ها در ادامه، موتور محرکه بورس خواهند بود. این سهم ها پتانسیل لازم برای سودسازی در کوتاه مدت و بلند مدت را دارند و همین سهم ها هستند که همچنان بازار را جذاب نگه داشته اند.

از طرفی بسیاری از کارشناسان بورس، سرمایه گذاران و سهامداران را به خواندن گزارش های ۶ ماهه شرکت ها دعوت می کنند. گزارش ۶ ماهه شرکت ها به زودی منتشر می شود و همین می تواند مسیر بورس را تغییر دهد. محمودرضا خواجه نصیری نایب رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران می گوید: مطمئن باشید بازار به تعادل می رسد. سهم های بنیادی همچنان جذابیت دارند و به اعتقاد من سرمایه گذاران برای خرید سهام باید به گزارش های ۶ ماهه شرکت ها توجه کنند. ضمن اینکه سرمایه گذاران باید نگاه خود را بلند مدت کنند و از هیجانات غیر معقول فاصله بگیرند.

گرچه اکثر کارشناسان، سرمایه گذاران را دعوت به کنار گذاشتن هیجان می کنند اما فعلا جو هیجانی ایجاد شده در بازار، شدت و قدرت بالایی دارد که آرام شدن این جو، فقط در گرو خواست و اراده حقوقی های بازار است. تا زمانی که لیدرهای بازار مانند سهام بانک ملت، بانک صادرات، بانک تجارت، سایپا و ایران خودرو منفی باشند و فشار فروش داشته باشند، بعید است سایر سهم ها هم به تعادل برسند.

۲۳۲۲۶۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    30 50
    این واقعیت بورس است. شرکت ها سهام می فروشند و سهامدارا می خرند. قیمت هم بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشه بورس شفاف ترین بازار کشور است
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      8 32
      احسنت. من هم ضرر کردم ولی از ۳ ماه پیش تا الان نزدیک به ۱۰۰ درصد سود داشتم امروز ۴ درصد زیان
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      1 0
      در صورتیکه که بورس شفاف باشه
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    31 37
    خوب الان معلوم میشه که سرمایه های مردم کجا میتونه هم سود داشته باشه و هم زیان. این یعنی بورس یک بازار سالم است توی بازار سکه و ارز یه عده سود خالص داشتند و ملت زیان خالص اما الان هر کی سرمایه گذاری می کنه خودش هم ریسک زیان رو می پذیره و به مردم دیگه صدمه نمی خوره
  • SC ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    51 16
    اعتماد به بورس باید حفظ بشه تنها بازاریه که می تونه اقتصاد کشور رو نجات بده. چرا مردم رو می ترسونید بورس ذاتش ریسک است
  • GB ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    52 0
    دلم به حال جدیدالورودها می سوزد. طرف پنج میلیون داروندارش بود، آورده توی یکی از این شرکت های سرمایه گذاری دارویی. بیمه ایران بدبختشون کرد. روی اوج قیمت بهشون فروخته و از سهم خارج شده و حالا این بنده خداها موندن و سهمی که تا الان 25 درصد منفی خورده. طفلی داره سکته می کنه.
    • محسن US ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      2 0
      کار کردن در بورس اختیاج به دانش و تجربه زیادی دارد. افراد تازه وارد باید ضرورتا در صندوق های سرمایه گزاری ورود پیدا کنند.
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    58 0
    من قبلاً هم برای خبرآنلاین کامنت گذاشتم که این رونده فروش حقوقی ها نگران کننده است. اگر ادامه پیدا کنه بورس به شدت سقوط می کنه. خبرآنلاین هیچ کامنتی رو متاسفانه در رابطه با بورس درج نمی کنه.
  • احمد IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    23 12
    شاخص بورس طی 6 ماه دو برابر و طی یکسال گذشته سه برابر شده و اونقدر سودآور بوده که این افت ناچیز مهم نباشه. در ضمن طی همین چند هفته گذشته رشد های 7000 الی 9000 واحدی در یک روز رو بارها تجربه کرده.
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    10 4
    چرا کامنتارو بستید؟
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    25 50
    امیدواریم هرچه زودتر قیمت ها واقعی بشه و مردم دارایی هاشون رو به بورس ببرند
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      32 12
      دارایی هاشون رو به بورس ببرند که باخت بدن!!!! خودت سرمایه ات رو کجا قایم کردی؟ توی بالش!!!
  • همایون IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    37 3
    هر کس وارد بورس بشه یعنی ریسک را پذیرفته و احتمال شکست بسیار بیشتره چون عده ای با ترفند به تدریج قیمتها را بالا میبرند و بقیه را وسوسه خرید میکنند و بعد سهام خودشان را در قیمت بالا میفروشند و سپس قیمتها را ناگهان پایین میارن
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    3 14
    حقوقی ها باید حمایت کنن. نباید فقط نگاه کنن
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      3 0
      ای کاش فقط نگاه کنه، خودش اول از همه سر صف فروشه.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    6 34
    فردا شرایط بهتر میشه ایشالا
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    19 0
    امروز بازار بیچارمون کرد
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    4 16
    بورس هنوز جای رشد داره. مطمئن باشید
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    10 4
    کلا چند نفر توی بورس هستند؟ اینها توی دوره رشد سود کردند حالا یه درصدی هم زیان کردند. چقدر شلوغش کردید
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    21 1
    خیلی روز بدی بود. در تاریخ ماندگار خواهد شد
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    1 5
    پتروشیمی ها خوب مقاومت کردن به نظرم
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    13 0
    بازار پایه کل بازار رو به فنا داده
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    3 3
    چرا توی این چندماه سهم ۲ هزارتومانی تا ۵ هزار تومان رسید هیچکس نمیاومد حرف بزنه تا یکی دوتا سهام ارزون شد همه دارن شیون و غوغا می کنند‍‍؟ از سود ۳ هزار تومانی ۲۰۰ تومان کم شده
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    5 0
    بنده 9 ساله در بورس فعالیت می کنم و مقصر اصلی را خود سازمان می دانم . دخالت سازمان و فساد سیستمی خود سازمان بورس مشکل اصلی سهامداران است . همین قانون جدید بازار پایه را ببینید . خود مسئولین سازمان بورس سبب بیچاره شدن سهامداران خرد شدند . شما فرضا نماد خاور در روال طبیعی الان حدود 400تومان می شد ولی الان160تومان است . خوب مقصر این افت سهام کیه؟
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    3 9
    بورس حدود ۲۵۰هزار واحد حباب داره و بیشتر از اینها سقوط خواهد کرد.
  • محمد رشیدی IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    4 3
    زیاد ناراحت نشین که مقطعی است دربورس باید خیلی صبر کرد ودروقتش عمل کرد
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    2 3
    وقتی وارد بورس میشی ریسک رو قبول کردیو اگه دل و جیگر ریسک نداری برو خونه بخر و بنداز کنار تا آروم آروم قیمتش بره بالا و سرمایه ات هم حفظ بشه
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    24 2
    بازار بورس هردمبيل است
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    4 4
    امسال سود سهام خیلی بهتر از ۱۰ سال قبل بود این نشون میده که یه جایی توقف میکنه. اتفاقا الان اگه بتونی بمونی توی بورس برد کردی