این چریک کهنه کار به دنبال میراث آتاتورک است؟

یک هفته از حمله نظامی ترکیه به سوریه می گذرد. تحلیل ها در اینباره بسیار است، اما کسی نمی گوید پشت پرده چه خبر است؟ چه هدفی اردوغان را زیر بار این هزینه سنگین برده است؟

زهره نوروزپور: چهارشنبه هفته گذشته ارتش ترکیه با فرمان مستقیم اردوغان وارد خاک سوریه شد و حملاتی که از سال گذشته وعده داده بود عملی کرد. این حمله  در پی حملات سال 2018 با عنوان شاخه زیتون به ادلب و عفرین صورت گرفت.

رئیس جمهور ترکیه می گوید که کردهای سوریه به دنبال تجزیه هستند. اگر آنها قدرت بگیرند و منطقه خودمختار تشکیل دهند از سوی گروه کردی پ.ک.ک در جنوب ترکیه در تهدید امنیتی قرار می گیرند. اردوغان در یکسال گذشته که جنگ را متوقف کرد به دنبال اجرایی کردن منطقه امن بود، به این معنا که 3 میلیون اواره سوری-عرب را در شمال سوریه اسکان دهد. بر این اساس ناظران معتقدند که اردوغان برای اجرایی کردن این طرح دست به نسل کشی و پاکسازی نژادی زده است.

با اینحال در این روزها تحلیل ها درباره ترکیه بسیار است؛ اما سوال اصلی این است که واقعا اردوغان در شمال سوریه چه می خواهد؟ آیا او به دنبال پاکسازی نژادی است؟ ایا او به دنبال عثمانی گری است؟ آیا مساله مرزهای سایکس پیکو است؟ آیا سهم خواهی است؟ آیا این است که داعشی ها بار دیگر در سوریه مستقر شوند و کردهای سوریه سرگرم مبارزه با داعش شوند و عطای تجزیه و خودمختاری را به لقای خود ببخشند؟

حرف اردوغان این است که کردها به هیچ وجه نباید خود مختار شوند؛ خودمختاری آنها یعنی سقوط ترک ها؛ آیا مساله این است؟

اردوغان به دنبال چیست؟

در اینباره کانال اخبار سوریه که اخبار محور مقاومت را لحظه به لحظه تحلیل و پوشش می دهد درباره اهداف اصلی ترامپ در گزارش مفصلی از بازیگری ترکیه در سوریه می گوید:

 بهانه ترکیه برای این حمله سرکوب گروه های تروریستی عنوان شده است. اردوغان که مقصر اصلی بحران سوریه به شمار می رود و اصلی ترین حامی گروهک های تروریستی در سوریه بوده است بیش از 130 میلیارد دلار برای گروه های تروریستی هزینه کرده است.  با اینحال فرماندهی عملیات تازه ای را آغاز کرده است که مشخص نیست چه سرانجامی خواهد داشت؟

ترکیه یکبار با کمک گروه های تروریستی خود در منطقه الباب و شمال شرق حلب با تروریست های داعش درگیر شد و با اشغال شهر الباب و روستاها و شهرهای اطراف آن مانند جرابلس، پناهگاه های امنی را برای هزاران تروریست تکفیری و گروهک های وابسته به سازمان اطلاعات خود ایجاد کرد که از سراسر سوریه اخراج شدند و راهی این مناطق شدند و امروز در خانه های مردم آواره سوریه زندگی می کنند.

حمله بعدی ارتش ترکیه به عفرین بود که یکی از اصلی ترین پایگاه های گروه های کردی به خصوص پ.ک.ک بود.  این گروه ها با اشتباهی استراتژیک و تصور اینکه آمریکایی ها به آنها کمک می کنند اجازه دادند که این منطقه به اشغال ارتش ترکیه در بیاید.  در حالی که اگر آن روزها اجازه می دادند دو گردان از نظامیان سوری وارد منطقه شوند و کنترل ظاهری آن را برعهده می گرفتند امروز هزاران هزار تروریست وابسته به پ.ک.ک آواره نمی شدند.

عفرین منطقه بسیار حائز اهمیت بود و نقش مهمی در ساختار سیاسی، فکری و جمعیتی کردها داشت. به نوعی 60 یا 70درصد از بدنه پ.ک.ک در این منطقه مستقر بودند و به لحاظ فکری و ارزشی برای این جریان ها اهمیت بسیاری داشت.  به ویژه که آنها فکر می کردند از منطقه عفرین خیلی به دریای مدیترانه و آبهای آزاد نزدیک هستند و اگر بتوانند کانتون های خود را از شمال عراق و جنوب ترکیه و شمال و شرق سوریه به هم متصل کنند می توانند در فاصله چند ده کیلومتری با دریای مدیترانه باشند .

به هر حال عفرین اشغال شد و هزاران نفر از تروریست ها و خانواده هایشان با گروه های مسلح کردی که فکر می کردند آمریکا آنها را کمک خواهد کرد و مانع حمله ترکیه به این منطقه خواهد شد آواره شده و امروز در مناطق شمالی حلب سرگردان هستند و برخی از آنها نیز به شهرهای دیگر شمال و شرق سوریه مانند منبج رفتند و در آن مناطق مستقر شدند.

مساله حمله ترکیه به شمال سوریه مساله امروز و دیروز نیست.  از سال 2011 و قبل از آن ،  بعد از جنگ جهانی اول سوریه به اشغال نظامیان فرانسوی در آمد، ترکیه در اندیشه بازگزداندن سوریه و شمال عراق مانند موصل و کرکوک به خاک ترکیه بود.  آنها می پنداشتند که اینها مناطقی هستند که متعلق به خلافت عثمانی بوده وباید برگردد. کما اینکه حلب بعد از استانبول پایتخت دوم عثمانی ها بود و ارزش و اهمیت بسیاری داشت و بسیاری از سلاطین عثمانی تولد شهرهای سوریه هستند. حتی قبر برخی از این سلاطین در این مناطق قرار دارد.

اردوغان با همین افکار در ترکیه قدرت را به دست گرفت که آغاز آن از شهرداری ها شروع شد. با اصلاحات اقتصادی که علی باباجان به وجود آورد ، با رویکردهای برادرانه ای که عبدالله گل داشت و با در نظر گرفتن سیاست های منطقه ای داوود اوغلو چارچوب هایی شکل گرفت که ترکیه در دهه اول حکومت حزب و عدالت توسعه به یک رشد قابل توجهی برسد و عموما آمریکا نیز کمک کرد که اسلامی سیاسی حاکم بر ترکیه به یک اسلام سیاسی ایده آل در جهان اسلام تبدیل شود.  کما اینکه این نوع حکومتداری در کشور آنها طرفدارانی داشت و بسیاری آن را مطلوب می دانستند.

اما با گذشت زمان، مشخص شد دیکتاتوری درون اردوغان که آن زمان نخست وزیر وقت بود،  چگونه آرام آرام آشکار می شود و اندیشه های عثمانی گری و خلافتی او چگونه بیدار می شود و دو کشور عراق و سوریه را با تفکرات ویرانگر خود به نابودی می کشاند.

از سال 2011 با حمایت از گروهک های تروریستی و با این اندیشه که می تواند فضایی را فراهم کند که دولت سوریه را سرنگون کند. اما چگونه؟

ترکیه در سال 2003 به بعد سرمایه گذاری های عظیمی را در حلب و شهرک های صنعتی مختلف را احداث و میلیاردها دلار هزینه کرد. حتی تجاری که آنها پرورش دادند عوامل و وابسته های سازمان اطلاعات این کشور بودند. کسانی بودند که ترکیه آنها را برای روز مبادا آماده کرده بود و با شبکه اقتصادی وابسته به حزب عدالت و توسعه و همچنین نهاد قدرت و دولت در سایه ترکیه ارتباطات عمیقی داشتند.

همان روزها گفته می شد که خیلی از آن ها گروه های قاچاقچی بودند که آزادانه سلاح حمل می کردند و با  نهادهای نظامی و امنیتی ترکیه ارتباطاتی داشتند. این مسائل به جلو رفت و کسانی که ترکیه روی آها سرمایه گداری کرده بود و دوست نداشت قبل از دمشق آنها را بسوزاند و از بین ببرد؛ قبل از ورود به دمشق و اشغال پایتخت که به سرنگونی نظام سوریه با کمک محور مقاومت و جانفشانی مردم سوریه شکست خورد آنها در ادلب وارد شدند و سعی کردند این بخش را به هر قیمتی جدا کنند.

سرمایه گذاری ترکیه روی جریان های ترکمن سوریه تا جایی که بسیاری از تجار حلب که از طبقه عرب سنی معتدل و قدیمی بودند قافیه را در برابر ترکمن های سنی وابسته به آنکارا باختند و به آرامی یک قشر جدید ثروتمند شکل گرفت که در سال های بعد در قالب  سلطان مراد فعالیت کرد. گروهک های تروریستی نورالدین زنکی و المعتصم از نمونه های دیگر جریان های تکفیری بودند. اما بزرگترین گروهکی که با تفکر اخوانی در آن موقع در شمال سوریه شکل گرفت و جمعیت زیادی به خود جذب کرد تیپ توحید بود که این تیپ همان گروهکی بود که با هدایت افسران ترکیه وارد حلب شد و توانست بخش های بزرگی از حلب و با خیانت سرهنگ امنیتی آن ناحیه را اشغال کند.

پس از این تحولات بود که ترکیه مناطقی از شمال سوریه به خصوص، بخشی از استان حلب را اشغال کرد.  گروهک های تروریستی بی شماری را در آنجا مستقر کرده است. از سال گذشته تا به امروز و بر اساس توافق های آستانه، سوچی و نشست های سه جانبه بین ایران، روسیه و ترکیه، قرار بود ترکیه اقداماتی را در سوریه انجام دهد که این اتفاق نیفتاد و شانه خالی کرد.

ترکیه حاضر نشد گروهک های ترویستی مانند جبهه النصره، حراس الدین و تروریست های چینی، ازبک، قرقیز و قفقازی را تفکیک کند و شالوده القاعده را از هم بپاشاند،  چرا که ترکیه به این گروهک ها نیاز داشت و قصد داشت در آینده از آنان استفاده کند.

ترکیه با طولانی کردن تعهدات خود موجب شد تا ارتش سوریه وارد عمل شود و بخش هایی از جنوب ادلب را آزاد کند. از سال گذشته تا به امروز در استان ادلب و بخش هایی از شمال سوریه و مناطق مختلف دیگر تروریست ها اخراج شدند و با اتوبوس های سبز به شمال سوریه رفتند.

دولت ترکیه نیز در همین راستا تلاش کرده تا آنها را با کمک افسران و ژنرال های فراری سوریه سازماندهی کند. این تروریست ها در ادلب الجبهة الوطنیة للتحریر را ایجاد کردند.

در عفرین،فرات، غصن الزیتون نیز ارتش ملی را ایجاد کردند و سعی کردند با بدنه ارتش آزاد آن را شکل دهند. ولی در طول ماه های گذشته تلاش های بسیاری کردند که جبهه وطنی را به ارتش ملی الجیش الوطنی متصل کنند و همچنین گروهک های جریانی مانند جیش الاسلام، فیلق الرحمن،جیش الاحرار، احرار الشرقیه، جیش السنه و تیپ توحید جنوب و همچنین گروهک هایی که در دوما حضور داشتند با یکدیگر ادغام کنند و ارتش جدیدی را تشکیل دهند.

بر اساس آمارها مناطق تحت اشغال ترکیه 80هزار تروریست مسلح وجود دارد که با خشاب های خالی راهی شمال سوریه شدند امروز توسط ارتش ترکیه به شدت مجهز شدند و در قالب ارتش ملی که فرماندهی آن را سلیم ادریس بر عهده دارد؛ فرمانده فراری ارتش سوریه که چند روز گذشته با عصام البویضانی سرکرده گروهک جیش الاسلام در الباب و شمال حلب دیدار کرد.

ادریس با البویضانی درباره نحوه تشکیل ارتش صحبت کرد. در نهایت قرار بر این شد که ارتش شکل بگیرد و گروهک ها جدا نشوند. این اولین قدمی بود که اردوغان پیش از حمله به شرق فرات برداشتند تا بتوانند با استفاده از نیروی انسانی منطقه شرق فرات را بگیرند.

با این مقدمه ؛ ترکیه به بهانه مبارزه با تروریسم به شمال شرق سوریه حمله کرده است. در همین راستا قصد دارد خطی را به  عمق 30 تا 40 کیلومتر را اشغال کند و شهرک هایی را در آنجا با سرمایه26 میلیارد دلار ایجاد کند و آواره های سوری را که در ترکیه مستقر هستند در این مناطق اسکان دهد.

اردوغان پس از این که توانست مناطق وسیعی از شمال سوریه را از رود فرات تا منطقه عفرین اشغال کند و کانتون های کردی را از بین ببرد، امروز نیز می خواهد این مناطق را نیز اشغال کند. این عمق 30 کیلومتری آخرین جایی است که به ندرت می توان آخرین خانواده های کردی را در آنجا دید، روستاها و شهرهای مرزی مناطقی هستند که کردها بیشتر در آنجا زندگی می کنند.

بنابراین مبارزه با تروریسم یک هدف پوچ است. اگر اردوغان واقعا خواستار بازگشت امنیت به مرزهای خود بود می توانست بر اساس توافق (اضنه)  یا آدنا با دولت سوریه همکاری می کرد و متعاقبا این ارتش سوریه بود که در مرزها مستقر می شد و اجازه نمی داد هیچکس وارد این منطقه شود. اما اندیشه ها و تفکرات توسعه طلبی اردوغان به این محدوده خلاصه نمی شود. صدها هزار آواره که عمدتا جز خانواده های تروریست هایی هستند که در سوریه کشته شدند امروز در ترکیه حضور دارند. این افراد به نوعی موجب ناامنی می شوند چرا که سابقه ناامنی و خشونت دارند و به لحاظ روانی، اجتماعی، فرهنگی دچار بحران شدند و باعث شدند بازار کار در ترکیه از بین برود و یک نوع ناامنی اجتماعی در مناطق جنوبی ترکیه به وجود بیاید.

این موارد فشارهای زیادی را به اردوغان وارد کرده است و باختی که اردوغان در انتخابات شهرداری ها در استانبول و دیگر شهرها متحمل شد عمدتا ناشی از وجود همین آواره ها و حمایت آنها توسط دولت ترکیه بود. به همین دلیل اردوغان می خواهد صورت مساله را قبل از انتخابات ریاست جمهوری آینده پاک کند.

در حال حاضر نیز قانونی تصویب شده که هر کس 40 درصد آرا را کسب کند رئیس جمهوری از آن او می شود که بسیار عجیب است. اردوغان به خوبی می داند که دیگر قادر نیست حتی 40 درصد از آرای مردم را برای خود داشته باشد.

ایا حیات سیاسی اردوغان در خطر است؟

اگر حیات سیاسی اردوغان ادامه یابد او حتی این رقم را به 20 درصد هم خواهد رساند. اردوغان با پشتوانه یک ارتش و نهاد اطلاعاتی وابسته توانسته قدرت را قبضه کند. اگر فرض کنیم جمعیت ترکیه در دهه آینده به 100 میلیون نفر برسد 20درصد از آن حدود 20 میلیون نفر را تشکیل می دهد و اگر این تعداد از مردم اسلحه هم داشته باشند به راحتی می توانند 80 درصد دیگر را کنترل کنند.

اگر یک زندان یا اردوگاه اسرا را مبنا قرار دهید تعداد زیادی اسیر وجود دارد اما کل کسانی که از این اسارتگاه محافظت می کنند شاید 100 یا 200 نفر باشند. از طرفی دیگر ترکیه یکی از بزرگترین زندان روزنامه نگاران و آزادی خواهان است.

اردوغان علاوه بر پاک کردن صورت مساله آوارگان سعی دارد مناطق را از باقی مانده خانواده های کردها پاک کند و با اسکان دادن عرب های طرفدارش و جریان های اخوانی در این منطقه بتواند تغییری در دمگرافی و بافت جمعیتی آن ناحیه به وجود بیاورد.

اردوغان در این مسیر با مانع بزرگی روبرو است که آن هم آمریکایی ها هستند. آمریکا در چند سال گذشته و به بهانه مبارزه با داعش در این منطقه حضور پیدا کرده است، کما اینکه از کشورهای دیگر نیز مزدورانی را وارد خاک سوریه کرد و سعی کردند به نوعی با کمک کردها و عرب های جذب شده دولت خودگردانی را آنجا ایجاد کنند و شرق فرات و همچنین شمال سوریه را به نوعی اشغال کنند.

ارتش آمریکا عمدتا 30 هزار کرد که عمدتا زن هستند و 30 هزار عرب که عمدتا مرد هستند را آموزش داده است. ارتش توسط آمریکا به خوبی مسلح شده و در سالهای گذشته 30هزار کامیون انواع تسلیحات به دست آنها رسیده است.

در ابتدا قرار بر این بود تا کردها با دولت مرکزی سوریه وارد جنگ شوند که ورق برگشت و به نظر می رسد که مزدوران آمریکا با مزدوران ترکیه با یکدیگر وارد جنگ شوند. در همین حال آمریکا در روزهای گذشته هشدارهای زیادی را به دولت ترکیه داده است و منابع موثق گفته اند که اردوغان تصمیم خود را گرفته است و ارتش ترکیه گام به گام عمق 30 کیلومتری را در آن مناطق تامین خواهند کرد و نیروهای کردی که بیشتر آنها یا آواره و یا فرار کرده اند را از این مناطق دور خواهند کرد و بافت جمعیت کردی در این راستا برای همیشه نابود خواهد شد.

23/ 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1311120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 85
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    صدها هزار نفر علوی شیعه سنی مسیحی ... را کشت و مثل کوه پشتش وایستادن
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    دمش گرم کردها سودای نجزیه دارند از اقلیم ئراق نا منطقه خودمخنار در سوریه اخر سر به ایران میرسند من واقا از نااگاهی رسانه ها و خندم میگیره
    • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      منطقه و سرزمین خودشونه ارث پدر تو نیست که
    • جهانگیر IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      شما نیاز نیست پیام بدی .هر وقت تونستی یه کلمه رو درست بنویسی بعد بیا نظر بده.اردوغان فاشست هم یکی مثل تو که باد بهش فشار آورده فکر میکنه کسیه برای خودش.
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      14:40 آنجا سوریه است صاحب دارد ارث پدر تو هم نیست تفکر هر قوم یک کشور اشتباه و خطرناک است
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      34 65
      بابا تو چقدر آگاهی! سودای تجزیه دارن بعد خود ایران و عراق و سوریه این حمله رو محکوم کردن؟ مواظب خودت باش خیلی مغزی.
    • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      53 53
      15:46 بله صاحب داره اما سوال اینه که صاحبش کیه اهالی اونجا یا پدر تو
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      142 6
      14:40 اونجا سوریه هس و هر قومی که جایی ساکنه ارث پدرش نیس ارث پدر نو هم نیس منطقه ای که ساکنی
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      105 5
      جهانگیر املای شما که بده دیگ به دیگ میگه رو سیاه مشخصه سواد نداری نظر نده 15:54 اون محکوم کردن ظاهری و لفظیه بخاطر رسانه ها و مردمشون ای کیو
    • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      19:11 اول از همه لایکهای برنده باشیت خیلی جالبن دوم اینکه اتفاقا دقیقا جایی که من ساکنشم ارث پدری منه البته اگه از پدرم سندش بهم به ارث رسیده باشه اون نقطه سوریه هم ارث پدری اوناست ارث پدری شما هم احتمالا حوالی تبریز و اونطرفاست
    • کورد ئیلامی AE ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      معلوم نیست که کردها چه بلایی سرت آوردن که ایقد میسوزی؟
    • تلنگر IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      40 46
      مطمئنا هیچ ایرانی بدنبال توجیه تجزیه طلبی نیست ولی هیچ اقدامی حتی تجزیه طلبی هم توجیهی برای کشتار مردم غیر مسلح و نسل کشی نیست و ترکیه به هر اقدامی برای پاکسازی نژادی دست می زنه. قتل العام ارامنه. پاکسازی در قبرس. کسی که اینهارو می بینه و توجیه می کنه هدف دیگه ای داره
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
      21 8
      20:14 ارث از پدر به فرزند میرسه لابد در ده شما ارث از کشور میرسه به فرزند و از پدر نو به نو ارث رسیده بخشی از کشور؟
    • GB ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      11 6
      19:01 کشورها قرارداد های سیاسی بر مبنای اداره واحد سرزمینها توسط یک حکومت واحد هستند یعنی از جز به کل میرسند نه از کل به جز کشور یعنی کل اجزا و واحدهایش. کردهای سوریه در سرزمین آبا اجدادیشان هستند و سوریه یک قرارداد ( در اینجا قرارداد فرانسوی انگلیسی سایکس پیکوست ) است نه یک چیز حقیقی
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      26 4
      20:21 نقشه های قبل از جنگ داخلی و پس از جنگ داخلی نشوندهنده اینه که کردها زمینهای زیادی رو گرفنند که مال خودشون نبوده دوما قرارداد سایس پیکو مقرر کرده مناطق کرد نشین بین 3 کشور نقسیم بشه و امضای اون قرارداد مشخص کننده مالک اون سرزمین دمشقه و اگه بنا باشه هر قومی در جایی ساکن باشه ادئایی به اون مناطق بکنه سنگ روی سنگ بند نمیشه انگار بگیم اسنان سمنان مال ایران نیس و مال سمنانیهاس و اگه هر بخشی از هر کشوری قانون مخصوص خودشو داشنه باشه اسمش میشه ایلا منحده فلان کشور در ضمن در یک کشور چند قومی از هر قومی در کابینه سوای قومشون اسنفاده میشه و مشارکنی هس و یک زبان که فراگیره میشه زبان میانجی
    • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      ۲۰:۰۸ یک مغالطه این وسط صورت میدهی کردها اون مناطق رو اشغال نکردن اون مناطق بصورت خودگرانی دموکراتیک اداره میشدن که قبل از حله بربرهای اردوغان داعشی تقریبا دموکراتیک ترین فرم حکومت در خاورمیانه بود یعتی در اون مناطق که میکس کرد عرب آشوری و ترکمن بود تقریبا بصورتی بسیار متوازن اقوام مشارکت و حقوق داشتند حتی اسم اون منطقه خودگردانی شون را کردستان و اسم نیروهاشون رو کردی نزاشتن بلکه سوریه دمکراتیک نام نهادند، اردوغان داعشی به چه حقی میخواد سه میلیون نفر رو از آنجا آواره کنه که سه میلیون داعشی رو انجا جا بده برای مقایسه بی شرفی و بی آبرویی ترکها در برابر اعراب همین بس که بدانید اتحادیه عرب از تغییر دموگرافی کرد به عرب اون منطقه ابراز نگرانی کرده ! واقعا باید به شرف اعراب سوگند خورد رژیم بعث سوریه هم قبل از دچار ضعف بشه حتی از دادن شناسنامه و حق شهروندی به اهالی اون منطقه خودداری میکرد. شما در چنین منطقه ای گرفتار بین داعشی و ترک و .. نمی توانید خیلی نرمال رفتار کنید کردهای سوریه هم چاره ای جز اعتماد به آمریکا نداشتن و حتی الان هم ندارن.
    • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      20:21 از نوشته هات مشخصه با شخصی در چه حد سواد روبرو هستیم امضای اون قرارداد نشاندهنده اینه که اون سرزمین مال دمشقه؟! خب مسئله همینه که کردها اینو قبول ندارن و احساس میکنن کلاه سرشون رفته البته احساس کاملا درستی بوده و جنایاتی که در سه کشور عراق سوریه ترکیه درحقشون شده بیانگر این واقعیته . کلا تو این سه تا کشور یعنی عراق سوریه ترکیه از وقت درست شدنشون در شصت هفتاد سال پیش کی سنگ روی سنگشون بند بوده؟! که بخواد سنگ از روی سنگ بلغزه؟! این قرارداد سایکس پیکو خیانتیه که انگلیس و فرانسه در حق کردها در این سه کشور کردن .
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      210 1
      20:50 کردها قبول نکنند مگه به نظر اونهاس؟مگه قراره برای همه کشورهای چند قومی رفراندوم بزارند؟در ونشکل هند باید هزار کشور بشه زمانی که اون پیمان امضا شد کردها زندگی بدوی داشنند و فاقد نوانایی لازم برای کشور شدن بودند ازین رو در کشورهای منطقه نجزیه شدند البنه از نظر ناریخی هرگز حکومنهای بزرگ کردی وجود نداشنه نه در ایران نه سایر کشورها مگه قراره برای هر قومی رفراندوم بزارند؟یا در ایران فقط کردها نافنه جدا بافنه اند و سایر اقوام نه؟ در این کشورها اگه کردها بزارند بله سنگ روی سنگ بند میشه
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      182 1
      بله کردها شمال سوریه رو نصرف نکردند پس چرا نگاهی به نقشه قبل از جنگ داخلی سوریه با الان نمیکنی؟ایا خاک کردسنان سوریه دو یا 3 برابر نشده؟ ایا این قانونیه هر قومی پرچمی برای خودش بزاره و پرچم کشورشو حذف کنه؟ با کدام مجوز قانونی اینکارو کرده؟مجوز سازمان ملل؟ ایا نصفیه قومی نکردند در شمال سوریه و 3 نکه کوچک کرد نشین رو با نصفیه قومی سایر اقوام بهم وصل نکردند و سودای مدینرانه نداشنند؟چرا پرچم سوریه رو در اون مناطق که طبق قانون و سازمان ملل مال سوریه هس رو اوردند پایین؟چرا پای امریکا رو به خاک سوریه کشاندند؟ ایا رفراندومی گذاشنند برای ئربها و نرکمنها در اون مناطق که میخواید جزو کردسنان خیالی شوید؟ایا ئربها و نرکمنها رو کوچ اجباری ندادند و مخالفین رو با گلوله نزدند؟ شماها مناسفانه منطق ندارید و فقط بر اساسس قومگرایی نظر میدهید به نظرم باید یاد بگیرید کنار سایر اقوام زندگی کنید الان قرن 21 هس و زندگی مثل کلونی مورچه ها و زنبورها نیس
    • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      2 7
      ۱۴:۳۲ - والا مرغ پخته خنده ش میگیره کردها به همان علت پای آمریکا رو کشاندن وسط که داعشی ها پای ترکیه را و اسد پای روسیه و ... را ، نظر کردها مهم نیست در مورد سرزمین خودشون ؟! پس نظر تو مهمه؟ اگر کردها عربها را بیرون کردن چرا حدود نیمی از نیروهاشون عرب و آشوری و حتی ترکمن بودن؟ چرا بجای اعتراض بومیان اون مناطق تنها اعتراض از امثال تو و ترکیه ای ها بلند شد؟ در مورد تاریخ هم سفسطه جالبی کردی . کردها حکومت نداشتن؟! جالبه که بدونی کردهای سوریه فرزندان دودمان ایوبیان و حکومت بزرگ ایوبی هستن. حتی آذربایجان سرزمین پادشاهی کردهای روادی و هزبانی بوده. کردها در امپراتوری عثمانی حاکم این مناطق بودن با فروپاشی عثمانی و درست شدن جمهوری ترکیه این آتاترک بود که جو ضد کردی در کشور جعلی جمهوری ترکیه که بر روی خون کردها ارامنه آشوریان و یوانیها درست شده ایجاد کرد اصلا کردها بدن چرا سرزمین عقب افتاده رویاهاتون (ترکیه) با عراق و یونان و ارمنستان و بلغارستان و قبرس خلاصه تمام همسایه هاش مشکل داره؟!
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      4 27
      کردها با داعشیهای تحت حمایت ترکیه جنگیدن و اون مناطق رو گرفتن. شما و اردوغان عرضه داشتید می‌جنگیدند و اون مناطق رو میگرفتید. جواب بی عرضگی و داعشی بودن ترکیه رو کردها نباید بدن.
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      3 0
      00:53 خیلی جالبه پس اون اواره های نرکمن و ئرب در پایگاههای جنوب نرکیه چرا اونجا ساکنند؟ چرا بهشون اجازه داده نمیشه بیان به وطن خودشون؟ چرا ئربها و نرکمنها بر ضد نیروهای کرد سوری شورش میکنند؟ همه میدونیم هجوم دائش با نبانی بارزانی و شاه اردن با اسرائیل و امریکا هراه شد و موصل بدسنشون افناد بارزانی و کردهای سسوری اول خوشحال بودند که بدون درگیری از اب گل الوده ماهی خواهند گرف و شرو به نصرف زمینها در دوکشور ئراق و سوریه کردند ولی دائش رفیق خوش قولی نبود و به اونها هم حمله کرد اینبار بارزانی دس به دامان ایران شد و نرکیه چون از کردهای سوری دلخوشی نداش راه را باز کرد نا کردها مزه کارشونو بچشند اینکه حکومنهای کرد محلی بسیار کوچک رو انچنان بزرگ میکنید درس نیس چونکه انها ناثیر گذار نبودند و در ضمن نام کردسنان بار اول زمان ملکشاه سلجوقی بروی نقشه امد و قبل از ان نامی از کرد دیده نشده در هیچ نقشه قدیمی البنه با نگاه به نقشه ها میبینیم منطقه اکنون که کردها ساکنند همواره بخشی از قلمروی قاجار سلجوقی خوارزمشاهی ایلخانان قزنوی افشار صفویه قره قویونلوها اق قویونلوها و... بوده
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      3 0
      حکومنی که شما میگی ایوبیان اولا در ایران نبوده دوما چند قومینی بوده سوما بزرگ هم نبوده در ناریخی بسیار کوناه بوده پایداری نداشنه اگه من بنا باشه حکومنهایی نرک زبان که در ایران نبوده رو ذکر کنم که باید دو صفحه نام ببرم که بر بخشهای بسیار پهناوری از جهان حکم راندند مثل هیونگ نو مثل خانهای شرقی نرک مثل خانهای قربی نرک مثل خزرها هونها اردوی زرین هیاطله قراخناییان اینکه میگید نرکیه با همسایه ها مشکل داره مگه کردها با ایران ئراق سوریه نرکیه مشکل ندارند؟با همه همسایه هاشون مشکل دارند بازم نرکیه با همه همسسایه ها مشکل نداره در ضمن بلقارها اصالنی نرک دارند همراه با مجارها و فنلاندیها
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      4 0
      حکومنی که شما میگی ایوبیان اولا در ایران نبوده دوما چند قومینی بوده سوما بزرگ هم نبوده در ناریخی بسیار کوناه بوده پایداری نداشنه اگه من بنا باشه حکومنهایی نرک زبان که در ایران نبوده رو ذکر کنم که باید دو صفحه نام ببرم که بر بخشهای بسیار پهناوری از جهان حکم راندند مثل هیونگ نو مثل خانهای شرقی نرک مثل خانهای قربی نرک مثل خزرها هونها اردوی زرین هیاطله قراخناییان نرکیه با همه همسسایه ها مشکل نداره در ضمن بلقارها اصالنی نرک دارند همراه با مجارها و فنلاندیها
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      4 1
      از قدیم گفنند هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره و نبرد کردها با دائش برای نصرف زمینهای بیشنر بود وگرنه چرا با دائش د رجنوب سوریه نجنگیدند؟ در ضمن با اونهمه کمک امریکا و بمبارانهای هوایی که کرد وگرنه کردها دائش رو که دیدند الحه ها رو میگذاشنند فرار میکردند اول مثل اقلیم که پیشمرگه ها نا سلیمانیه فرار کردند بارزانی نصف شب در حال فرار به امریکا بود به ایران زنگ زد گف اگه نا یک روز دیگه به ما کمک نکنید باید جنازه هامونو بردارید شما ئرضه داشنید زنان ایزدی رو از دسنهای دائش ازاد میکردید نه اینکه خاک شکور جنگ زده رو با سو اسنفاده نصرف کرده پرچم امریکا رو اونجا بالا ببرید
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      3 1
      ایوبیان که نوسط حکومنی نرک بنام ممالیک برچیده شده
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    دلیل این عملیات هر چه باشد درست یا غلط در نهایت وجود این نوع گروه ها و منطقه خودمختار دیگری مانند شمال عراق به سود کشورهای منطقه و مردم نیست
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      اتفاقا وجود ترکیه دیگه به نفع عراق و سوریه و ارمنستان و یونان و قبرس و... دیگه نیست. با این کارها فقط تاریخ تجزیه خودشون رو جلوتر میبرن.
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      91 19
      ناشناس 15:50 پس آنها هم حق دارند با این گروه ها که به فکر تجزیه کشورشان هستند مبارزه کنند
    • US ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      38 2
      اینطوری باشه ایران که همه کشورای عربی و غربی منتظر تجزیشن
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    چریک ؟! یک بزدل کودک کش بیشتر نیست بزودی تو دهنی عجیبی میخورد
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      35 6
      حالا بعد از نمایش مبارزه با داعش، گروه های مسلح هم فرشته های صلح و دوستی هستند
    • شمس تبریزی IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      16 50
      با شما موافقم که بزدله و جانی است اما به نظرم چریک اینجا مجازا استفاده شده. گاهی اوقات هم برای دست انداختن افراد ممکنه نسبتهای مجازی بهشون بدی. مثلا من یه منقلی میشناختم که روی دسته وافورش، نوشته بود برق گرزت عالم رو ترسوند. هر وقت هم می دیدمش میگفتم، دلاور با گرزت یهو ما رو ترور نکنی
    • DE ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      15 13
      جناب شمس ، شماباهاش هم منقل بودی که زیاد می دیدیش ؟؟؟؟
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    29 56
    این تحلیل آبکی دقیقا تحلیل و خواست جمهوری اسلامی از این موضوع است و در توافق سه جانبه حاصل شده بود که آنرا زیر پوشش مخالفت با حمله مغولها قایم میکند اما این آخریه رو خوابش رو ببینید : بافت جمعیت کردی در این راستا برای همیشه نابود خواهد شد.
    • علی IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      24 19
      شما ابکی میبنی، اتفاقا خیلی هم گزارش جامعی بود، احتمالا شما از اون دسته هستی که فقط تیتر میخونی! تمام هدف گذاراییای اردوغان رو تو این چند سال مو به مو نوشته از این گزارش جامع تر؟ توقع داشتی چی بخونی؟ در وصف اردوغان؟
    • شمس تبریزی IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      17 37
      به نظر من هم یه گزارش خوبیه که از تاریخچه ی اقدامات اردوغان شروع میکنه و در یک روایت منسجم و غیر احساسی به تدریج میرسه به اقدامات امروز اردوغان و نیات پنهان او. اتفاقا تحلیل خوبی بود. ضمنا در مورد جمهوری اسلامی باید عرض کنم که خدا را شکر کنید که جمهوری اسلامی پاش وسطه و به خاطر اسلامگرا بودن حزب اردوغان نمیذاره حق مطلب درباره او گفته بشه وگرنه من شخصا، اردوغان و حزبش را خیلی کثیف تر از این حرفها میدانم.
  • داور IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    آقا ترکیه داره برای امنیت کشور خودش میجنگه به شما چی؟
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      اولا فارسی صحبت کردن یاد بگیز. دوما ترکیه داره داعش و النصره و القاعده رو پشتیبانی میکنه.
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      امنیت شو در خاک یه کشور دیگه با کشتن مردم بی دفاع تامین میکنه.عجب تحلیلی.خجالت داره
    • شمس تبریزی IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      41 72
      ترکیه اگه دنبال امنیت کشور خودش بود، از سال 2011 وارد سوریه نمیشد و اوضاع آنجا را به هم نمیریخت. ترکیه اگه دنبال امنیت کشورش بود، مسیر ترانزیت داعشی ها از اروپا به سوریه نمیشد. در زمان اوج فعالیتهای داعش، پیرهن هایی با پرچم داعش در استانبول ترکیه فروخته میشد و کسی هم مانع آنها نبود. حزب عدالت و توسعه، تنها چیزی که نمیفهمه، همان امنیت است. آدمی که دنبال امنیت کشورش است، اینطور امنیت کشوری را که در همسایگی اش قرار داره، به هم نمیریزه. دست از تعصب کورکورانه بردارید و نگاه کنید که تشت رسوایی کسانی که سوریه را مخروبه کردن، چطوری داره به زمین میفته. اون از عبدالله اردنی که ترامپ زده تو پوزش. اون از عبدالله سعودی و بندر بن سلطان. این از سلمان و ممد و این آخری هم رجب
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    58 75
    جنایتکار جنگی باید محاکمه بشه
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    73 83
    چریک؟ این اسلحه رو تا حالا لمس نکرده اصلا. تخصص ش آدم‌کشیه نه جنگ.
    • مجید IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      77 33
      به شما هم توصیه میکنم تاریخ رو بخون بعد از اتاترک و حتی سقوطش چه اتفاقاتی افتاد ، فکر کردی اردوغا الکی اردوغان شد ، اینکه الان داعیه دار عثمانی گری هست به علت پیشینه مبارزاتشه ، ناسیونالیست ترین سیاستمدار ترکیه هست ، دلیلش هم همینه که واقعا چریک بود.
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      3 5
      اردوغان کلا چی شده الان؟ تو کل دنیا به عنوان آدمکش میشناسنش. توی ترکیه هم با ایجاد کودتای قلابی و زندانی کردن و ترور مخالفینش سر قدرت هست. وگرنه این آدم توانایی شلیک با کلت رو هم نداره.
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    52 17
    دفاع از ظالم عین ظلمه
  • ایرج IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    52 99
    چریک ؟؟؟؟ کسی که این تحلیل رو نوشته معنی چریک رو میدونه؟ آخه اردوغان جوجه مغول چی به چریک؟؟ خیلی طول نمیکشه خواهید دید این مغولهای غارتگر چه تو دهنی خواهند خورد.
    • مجید IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      58 18
      شما یه کم تاریخ بخونی بد نیست، مبارزات اردوغان رو برو بخون ، خصوصا زمانی که دست راست یاسر عرفات بود، چرا اقند بدون علم فقط نظر میدین؟
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      27 16
      ای بابا نویسنده این مطلب خودش با اسم علی و مجید اومده به جنگ خواننده ها
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      مهم نیست چیکار کرده. در هر صورت تنها هنر اردوغان آدم‌کشی و تشکیل گروه های تروریستی مثل داعشه.
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      12 7
      حالا شما جوش نیار
    • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      16 43
      18:20 والا تاریخش رو هم خوندیم چیزی جز راننده تریلی بودن و نهایتش شهردار استانبول بودن پیدا نکردیم در ترکیه اساسا دو گروه چریکی وجود داشتن از قدیم یکی کمونیستهای چپگرا بودن یکی حزب کارگران کردستان اصلا چریک به این بابا نمیچسبه
    • شمس تبریزی IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      10 35
      ایرج خان، چریک مجازا برای هر کسی که اهل مبارزه بوده استفاده میشه. اینطور نیست که فقط برای کسانی که مبارزه مسلحانه داشتن استفاده بشه. برای مثال سال 58 یک جزوه کوچکی منتشر شده بود و روی آن عکس مهندس بازرگان بود و بالاش تیتر زده بود زندگینامه «چریک پیر». البته خوب میدانید مهندس بازرگان هم جز خدمت سربازی، اصلا دستش به اسلحه نخورده بود. به علاوه، اردوغان در سال 1997 در یک سخنرانی به طرفداری از حزب رفاه اربکان شعری خوند به این مضمون. مساجد پادگان های ما هستند. گنبدهای مسجد کلاه خود ما هستند و مناره های مسجد نیزه ما. خب وقتی کسی مناره را سلاح خودش بدونه، چه اشکالی داره نویسنده هم بهش بگه چریک؟ اگر مناره واقعا سلاح به حساب میاد، اردوغان هم چریکه. به مجید خان عرض میکنم اولین بار است که میشنوم اردوغان در فلسطین جنگیده. راست میگید یا دارید شوخی میکنید؟ تیپهایی مثل اردوغان، معمولا کنار گود نشین هستن. ریخت و قیافه اش به این حرفها نمیخوره. اگر اطمینان دارید به من هم لینک بدید تا غیبت این پیرمرد را نکنم
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      25 5
      اگرايشون جوجه مغوله لابد بنده ايراني هم يا جوجه عربم يا جوجه افغاني ام يا جوجه روسيه هستم يا جوجه اسکندر مقدوني ام يا اصلا جوجه مغولم چون همه اين اقوام سالها درايران حکومت کردن... اصلا جسارت توهين به ايراني ندارم ونميکنم ولي اين عبارت جوجه مغول نشان از سطحي نگري وعقده ونداشتن ظرفيت پيشرفت ديدن اقوام ديگه داره .
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      10 4
      هر موقع آی کیو تو به حد مغولها رسید آنها را تحقیر کن یطور متوسط 12 واحد کمتری
    • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      2 9
      مغول‌ها باید به دشت‌های آسیای مرکزی برگردن و به کار اصلی خود یعنی غارت و تجاوز به یکدیگر بپردازند. آنها وصله ناجور منطقه هستند.
  • بهزاد AZ ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    اردوغان هم محبوبیت داخلی خودش رو افزایش داد و هم خطر تجزیه ترکیه رو از بین برد. روسیه بخاطر اینکه کردهای سوریه از ترس ترکیه میپرن تو بغل بشار اسد منفعت میبره. ترامپ هم برای فراموش کردن جریان استیضاحش با یه تحریم سمبولیک قضیه رو فراموشاند! به توافقی بود که همه نفعشون رو بردن فقط سر کردها این وسط بی کلاه موند تا درس عبرتی بشه براشون که برای تشکیل کردستان نباید آغوش نشین اوانجلیستها بشن.
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      هیچ اتفاقی در عمل نیافته بجز اینکه ارزش لیر ترکیه خورده زمین. چند تا روستا رو گرفتن و کردها هم فقط نواحی مرزی رو دادن ارتش سوریه. بله ممکنه محبوبیت داخلی خودش رو بیشتر کرده باشه چون خوب بلده از مردم ترکیه با شعارهای نئوفاشیستی سواری بگیره. و اینکه همه مردم دنیا به جز امثال شما که از کنار الهام علیف پیام میذارید همه محکومش کردن.
    • محمدطاها IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
      چرا اتفاقی افتاده همینکه شما کوردها(سوریه وعراق) بفهمنید که به آمریکا نمیشه امید داشت بسه ...کلا واژه اجنبی برا ی شما معنایی ندارد میدونم
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      1 5
      اولا شما به خاله الهام سلام برسون و بگوکمتر پوتین سربازهای اسرائیلی رو لیس بزنه تو از خاکش پهباد اسرائیلی برای ما نفرسته. دوما نگران تجزیه هستی شما برو به همفکرهات بگو که توی ورزشگاه زوزه گرگ نکشن و شعار جعلی خلیج ندن.
  • امیر TR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    ایران هم برای اینکه با تروریست ها داخل مرزش نجنگه صدها کیلومتر دورتر در سوریه و عراق باهاشون میجنگه تا امنتیتش رو تامین کنه.تورکیه هم کاملا در جهت منافع خودش داره عمل میکنه.در ضمن جنگش با کورد ها نیست با تروریست هاس پ.ک.ک و پ.ی.د و غیره هستش که اون منتطق رو اشغال کردن و سالهاست دارن با دولت مرکزی میجنگن و میخوان کشور رو تجزیه کنن و حتی خود کوردها رو هم از خونه زندگی شون اواره کردن. و هیچ فرقی باداعش ندارن.واقعا از اینکه از تروریست ها داره اینجا حمایت میشه تعجب میکنم!اینا داداشتی همون پژاک هستن که هر روزه تو مرزا دارن جوونای ما رو پرپر میکنن...
    • CZ ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      64 9
      واقعا همینطوره، سمیتقو اوجالان تروریست های واقعی بودن که فقط 30000 نفر تو ترکیه ظرف 40 سال گذشته کشتن. تو خود ایرانم یادمون نرفته دهه شصت جاده هارو میبستن مسافرارو سرشون رو میبریدن گروهک های پژاک و کومله و پ ک ک. الانم منتظر یه بهونن بیوفتن به جون مردم.
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      از کی تا حالا اسم به تیربار بستن زن و بچه و حمایت از تکفیریها شده مبارزه با تروریسم؟ معلومه خیلی کردها بهت فشار آوردن ولی جالبه شماها مثلا میخواید بگید ما با تجزیه طلبها میجنگیم ولی خود ایران و عراق و سوریه که جمعیت قابل توجهی کرد دارن، این حمله رو به شدت محکوم کردن! پس بهتره برید دوغتونو بنوشید چون حتی با عوض کردن مثبت و منفیهای اینجا هم چیزی توی واقعیت عوض نمیشه.
    • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      اتراک همینطور که در تاریخ و آمار جعل و دزدی میکنن اینجا هم در منفی و مثبت خخ
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      13 4
      13:39 ,15:28 واقعا ديدن يک ترکيه قوي اينقدر فشاراورده بهتون، ترکيه حداقل يکي از بهترين دوستان ايران در چهل سال وحتي يکصدسال گذشته بوده و طبيعتا روابط خوب ملت ودولت ترکيه باهم براي بعضي تجزيه طلبان تاريخ که با انواع اسمهاي کوموله ودمکرات و پ.ک.ک و... و ... که البته خوشبختانه هيچکدوم باهيچکدوم رابطه خوبي ندارن خيلي سخته . درک ميکنم.
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      5 5
      این چه عملیات ضد تروریستی بوده که همه کشورها از جمله کشور خودمون و سوریه و عراق و... محکومش کردن؟ یه کم بزرگتر شدی شاید بفهمی. در هر صورت عملیاتی که با مشارکت تکفیریها انجام بشه اسمس هاملیات تروریستیهیت و فزقس هم نمیکنه که ارتش ترکیه هم توش باشع و همه کشورها از جمله کشور ما جلوی داعشی و تروریست وایمیسن و وایسادن.
  • چهانگیر IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    نمیدونم اینا که هروقت اسم اردوغان فاشیست میاد یا از جنایاتش حرفی زده میشه زود جوش میارن و منفی میدن فازشون چیه؟ میخواید خودتونو وصل کنید به ترکیه. برید کشکتونو بسابید چون اونا آدمم حسابتون نمیکنن. آب رو بریزید اونجا که میسوزه خخخخ
    • محمدطاها IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      چهانگیر توفازت چیه خودتوچسبوندی به کردای سوریه یا عراق؟
    • نازنین فاطمه IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      فاز ما مشخصه؟مبارزه با تروریسم پ ک ک پژواک
    • اکبر IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      178 5
      چانگیر چهانگیر یا جهانگیر از مثبت هات معلومه مواظب باش چشم هامون کور شد؟
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    22 8
    رجب قبلاً چریک بوده؟
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    28 15
    20:14 ارث از پدر به فرزند میرسه نه از کشور به ساکن لابد ارث پدر شما کشور بوده؟
  • کیوان IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    11 8
    مطلب خوبی است، اما اردوغان هیچ وقت چریک نبوده است!
  • FR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    30 18
    تا وقتی یک ایرانی هست به هیچ قومیتی در کشور اجازه نخواهند داد که ساز جدایی از این اب و خاک سر دهند
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    22 45
    تحريم خريد اجناس تركيه اي كه پولش به جيب ديكتا تور ميره تا كرد ها را قتل عام كند
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      11 3
      تودعاکن همون جنس ترک به ده برابر قيمت دستت برسه بعد تحريمش کن داداش من
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      14 3
      خخخ خود کردها کالای نرکیه به ایران قاچاق میکنند
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      9 2
      شما برو چینی بخر صفحه کلاج نرکیه انداخنم 5 ساله و هروز 150 کیلومنر رانندگی میکنم مثل روز اولشه برم چینی بخرم؟
    • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      3 7
      کالاهای ترکیه فقط به کشورهایی مثل ایران میاد. کشورهای دیگه لباس‌های ترکیه رو به عنوان دستمال هم استفاده نمیکنن.
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      7 2
      7:46 عزيز واقعا تاسف باره >>> لابد منسوجات ترکيه رو نميشناسي وگرنه همه ميدونن که دردنيا جزو سه مقام اوله ...بابا اصلاترکيه رو با منسوجاتش ميشناسن . بابا چقدر بي انصافي.
  • مهدی IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    7 1
    من با موارد دیگر کاری ندارم اما این بحث که قانونی است که با 40 درصد می توان رییس جمهور شد دروغ محض است و به هیچ عنوان چنین قانونی وجود ندارد.
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    5 12
    معلومه خیلی فشار به ترکها و داعشیها اومده که هیچ کشوری پشتشون رو نگرفت و ماهیت تروریستی و فاشیستی شون برای همه دنیا معلوم شد.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      10 1
      معلومه به شماهم ترکها خوب فشار اوردن
  • سجاد IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    3 0
    دوستان! دوستان! ما اکنون خودمان با بدترین شرایط تحریمی و اقتصادی رو به رو هستیم؛ به جای این دعواها نیابتی نیرویتان را صرف ساختن این کشور جهان چهلمی خودمان کنید.دیگر قدرت نمایی جناب اردوغان و آمریکا یک بحث فرعی است./ و من الله التوفیق
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    3 5
    تفکرات فاشیستی دولت ترکیه برای همه منطقه خطر آفرین است