فناوری های دیجیتال در ده سال اخیر توانستند اغلب صنعتها را با دگرگونی عظیمی روبهرو کنند. امروزه به کمک شبکه اینترنت و یک لپتاپ یا گوشی هوشمند میتوانیم به تمام نیازهایمان با صرف کمترین وقت و انرژی پاسخ دهیم. عرضه کالا و خدمات، از لباس و خواروبار گرفته تا نوبتگیری از پزشک معالج و مشاوره روانشناسی، همگی در بستر اینترنت امکان پذیر شده است.
ضریب نفوذ اینترنت در سالهای اخیر در همه کشورهای دنیا رشد زیادی داشته است. با توجه به آمارهای سال ۲۰۱۷، بیش از ۸۰٪ افراد در کشورهای توسعه یافته و بیش از ۴۰٪ افراد در کشورهای در حال توسعه از اینترنت استفاده می کنند. بر اساس آمار وبسایت internetworldstats.com ایران در سال ۲۰۰۰ تنها ۲۵۰ هزار کاربر اینترنت داشت که این رقم در سال ۲۰۱۹ به حدود ۶۳ میلیون نفر و رشد ۲۵ هزار درصدی رسیده است.
استفاده ۸۰ درصد مردم ایران از خدمات اینترنت، نشان از این دارد که کسبوکارهای ایرانی باید با سرعت بیشتری در مسیر تحول دیجیتال گام بردارند.
در میان صنایع مختلف، نقش ابزارهای دیجیتال بر صنعت توریسم بسیار پررنگ است. امروزه افراد با کمک همین ابزارها در هر منطقه ای که زندگی می کنند می توانند طبیعت، آثار باستانی و تاریخی و صنایع دستی شهر یا روستای خود را به تمام جهان معرفی کنند. شرکت های عرضه کننده خدمات آنلاین سفر نیز می توانند با کمک ابزارهای دیجیتال، داده های کاربران را تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس تجربیات سفر های قبلی هر کاربر، مسیر سفر او را آسان تر کنند.
گردشگری، تحول دیجیتال و اشتغالزایی
رونق گردشگری به طور مستقیم بر رشد اشتغال زایی موثر است. به گفته کارشناسان اقتصاد، به ازای هر ۵ گردشگر خارجی یک شغل ایجاد می شود. در زمینه گردشگری داخلی نیز هر ۲۵ گردشگر داخلی یک شغل ایجاد می کنند.
همانطور که پیش تر گفته شد، تحول دیجیتال با آسان کردن مسیر سفر، معرفی مناطق دیدنی و جاذبه های توریستی و نشان دادن تصویر واقعی از شهرها و روستاهای دور و نزدیک باعث رشد گردشگری می شود. به همین دلیل UNWTO شعار روز گردشگری سال ۲۰۱۹ را «گردشگری و شغل، آینده ای بهتر برای همه» در نظر گرفته است.
ایران در سالهای اخیر رشد خوبی در صنعت گردشگری آنلاین داشته و در حال حاضر شرکت های زیادی در این کشور مشغول ارائه خدمات آنلاین سفر به افراد هستند. «اسنپتریپ» سامانه رزرو آنلاین هتل و خرید بلیط هواپیما و اتوبوس، یکی از این شرکت ها ست که از ۴ سال قبل فعالیت خود را در حوزه گردشگری آنلاین آغاز کرده است.
بررسی بیش از ۱۰۰۰ هتل در ۱۹۲ شهر ایران، مشاهده تصاویر هر هتل و امکانات آن، موقعیت مکانی، بررسی نظرات کاربرانی که قبلا در این هتلها اقامت داشته اند و همچنین امکان رزرو آنلاین در کمترین زمان و با چند کلیک، بخشی از خدمات وبسایت اسنپ تریپ به کاربرانش است.
دسترسی به فهرست کامل بلیط های تمام خطوط هوایی و شرکت های اتوبوس رانی، امکان خرید آنلاین بلیط هواپیما و اتوبوس با مناسبترین قیمت و ارسال اطلاعات بلیط کاربر به صورت ایمیل و پیامک، از جمله خدمات دیگر این شرکت برای آسان کردن مسیر سفر افراد است.
بر اساس آمارهای جهانی، بیش از نیمی از افراد در سراسر جهان ترجیح می دهند برنامه ریزی سفر خود را به صورت آنلاین انجام دهند. این آمار در ایران نیز به حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد میرسد که برای یک کشور در حال توسعه، رقم امیدوار کنندهای ست؛ هرچند با توجه به بسترهای موجود فرصت رشد بیشتری دارد. شرکتهای ارائه کننده خدمات گردشگری می کوشند با خلق تجربه کاربری مناسب، کاربران بیشتری را به استفاده از خدمات آنلاین ترغیب کنند. با توجه به تاثیر مستقیم رشد گردشگری بر توسعه اشتغال، ناگفته پیداست که چنین شرکت ها یی با سهولت امکان سفر و جذب گردشگر داخلی و خارجی بیشتر، تا چه اندازه می توانند بر بهبود وضعیت اشتغال موثر باشند.
2121