به تمامی موادی که در ساخت یک ساختمان به کار می رود مصالح ساختمانی می گویند. به این معنا که ساخت یک بنا بدون مصالح ساختمانی امکان پذیر نیست و همچنین مقاومت و پایداری یک ساختمان نیز به کیفیت مصالح ساختمانی به کار رفته در آن بستگی دارد. پس می توان نتیجه گرفت که استفاده از مصالح ساختمان خوب و باکیفیت در ساختمان یکی از دغدغه های اصلی مهندسان است. برخی از مصالح ساختمانی دارای قدمت زیادی هستند و برخی دیگر از مصالح نیز با پیشرفت ساختمان سازی، پیشرفت بسیاری کرده اند.

در ادامه به توضیحی درباره برخی از مصالح ساختمانی می پردازیم.

سیمان یکی از متریال های پرکاربرد در ساختمان

سیمان یکی از مصالح ساختمانی است ﮐﻪ از ﻟﻐﺖ روﻣﻰ ﺳﻤﻨﺘﻮم ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.سیمان متریالی است که در ترکیب با آب و هوا نقش چسباننده را در ساخت و ساز ایفا می کند. در اصل سیمان  یا پودر سیمان کاربرد بسیاری در ساخت ملات دارد. از دیگر کاربردهای سیمان استفاده از این ماده در نمای ساختمان است. پودر سیمان به دلیل مقاوت زیادی که در برابر رطوبت نشان می دهد و همچنین پایین بودن قیمتش نسبت به سنگ و آجر نما ,  و غیره در استفاده از نما بسیار پرطرفدار است. باید گفته شود که سیمان دارای انواع مختلفی است مانند سیمان نسوز، سیمان سیاه، سیمان سفید و ....که هر کدام از آنها کاربردهای مختلفی دارد.

گچ ماده ای طبیعی که در صنعت ساختمان کاربرد دارد

گچ در اصل ماده‌ای طبیعی است که در طبیعت وجود دارد. این ماده هنگامی‌که از معدن استخراج می‌شود به‌صورت سنگ است؛ سپس در کارخانه‌های آماده‌سازی گچ از سنگ گچ، با حرارت دادن در کوره، گرد سفیدی به‌دست می‌آید که گچ نام دارد. گچ در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها صنعت ساختمان‌سازی است.

گچ از جمله مصالحی است که در صنایع ساختمان سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گچ به دلیل ویژگی‌هایی که دارد از زمان‌های قدیم در امر ساختمان سازی به کار می‌رفته است. در بسیاری از ساختمان‌های قدیمی مخصوصاً در دوران صفویه که اغلب آنها در اصفهان موجود است، گچ نقش مؤثری داشته است و گچبری‌های بسیار زیبایی از آن دوران باقی مانده‌اند. گچ به علت خواص خود از اولین قدم در ایجاد یک بنا که پیاده کردن حدود زمین و به اصطالح برای ریختن رنگ اطراف زمین مورد نیاز است و همچنین تا آخرین مراحل بنا، یعنی سفیدکاری و نصب سنگ، باز هم گچ مورد نیاز است. حتی در نقاشی ساختمان هم از گچ استفاده می‌کنند.

باید گفته شود که گچ زیر کار و گچ روکار دو نوع ار پر کاربردترین نوع گچ ها هستند. که هرکدام از آنها دارای قیمت ها و کاربردهای متفاوت هستند. قیمت گچ بسته به نوع و برند تولید آن بسیار متفاوت است.

در آخر بایدگفته شود که گچ و سیمان و همچنین آجر از جمله مصالح ساختمانی پر کاربرد در صنعت ساخت و ساز است. شما می توانید با مراجعه به سایت مصالح مارکت با انواع مصالح ساختمانی و قیمت آنها آشنا شوید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1311245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =