از «مالک اشتر» ارجمند تا «مختار» عرب‌نیا و «ابوطالب» مهدی پاکدل

علیرضا شجاع‌نوری، داریوش ارجمند، فریبرز عرب‌نیا، فرامرز قریبیان، فرخ نعمتی و مهدی پاکدل بازیگرانی هستند که در کارنامه خود ایفای نقش یکی از شخصیت‌های مهم تاریخ اسلام را تجربه کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ اسلام پس از انقلاب به یکی از سوژه‌های مورد توجه سینماگران و فیلمسازان در سینما و تلویزیون تبدیل شد که در نتیجه آن آثار ماندگار بسیاری ساخته و پرداخته شدند. آثاری که هر کدام پس از گذشت سال‌ها هنوز مخاطبان خود را دارند.

بدون شک وقتی صحبت از فیلمسازی درباره تاریخ اسلام می‌شود، یک نام بیش از سایر کارگردانان در ذهن خطور می‌کند، داوود میرباقری، فیلمسازی که به واقع در این حوزه کارکشته است و خالق آثار به یاد ماندنی بسیاری است، از «امام علی» و «مسافر ری» تا «مختارنامه».

او این روزها در تدارک ساخت سریال تاریخی دیگری با محوریت یکی از یاران با وفای پیامبر به نام «سلمان فارسی» است، اما آنچه درباره این سریال این روزها حسابی جلب توجه کرده، انتخاب علیرضا شجاع نوری به عنوان بازیگر نقش سلمان است. بازیگری که چون میرباقری در ایفای نقش شخصیت‌های تاریخ اسلام سبقه زیادی دارد.

انتخاب شجاع نوری برای این نقش، فرصتی را فراهم کرد تا بر بازیگرانی که نقش مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ اسلام را ایفا کرده‌اند، مروری داشته باشیم.

علیرضا شجاع‌نوری، رکورددار بیشترین نقش ماندگار

علیرضا شجاع‌نوری با ایفای نقش سلمان فارسی در سریال میرباقری در بین بازیگران ایرانی رکورددار بازی در نقش شخصیت‌های تاریخ اسلام می‌شود، چرا که او پیش از این هم دو تجربه موفق دیگر داشته است که اولی زمینه شهرتش در سینما را فراهم کرد.

کمتر علاقه‌مند به سینمایی را می‌توان یافت که فیلم سینمایی «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی را برای یک بار هم که شده ندیده باشد، فیلمی متفاوت از واقعه عاشورا که در سال ۷۳ و با اقتباس از فیلمنامه «روز واقعه» بهرام بیضایی ساخته شد.

علیرضا شجاع‌نوری در صحنه‌ای از فیلم «محمد رسول الله»

شجاع نوری در این فیلم نقش جوان مسیحی به نام عبدالله را ایفا می‌کند که مدتی است به اسلام روی آورده و در تدارک ازدواج با دختری به نام راحله است که در همین احوال صدایی می‌شنود که او را به یاری می‌طلبد، او در پی این صدا راهی بیابان‌ها می‌شود و در نهایت عصر عاشورا به کربلا می‌رسد و حقیقت را بر سر نیزه می‌بیند. شجاع‌نوری آشفتگی و حیرانی شخصیت را به خوبی ایفا و تماشاگر را با خود همراه می‌کند.

این بازیگر اما چندین سال بعد و در همکاری با مجید مجیدی در فیلم «محمد رسول الله» نقش شخصیتی مهم دیگری چون عبدالمطلب، پدربزرگ پیامبر را ایفا کرد. این فیلم آنطور که گفته شد نخستین قسمت از سه گانه‌ای است که بناست مقاطع مختلف زندگی پیامبر را روایت کند.

داریوش ارجمند؛ مالک اشتر ماندگار

از علیرضا شجاع نوری که بگذریم به داریوش ارجمند می‌رسیم که نقش‌های به یاد ماندنی از دو شخصیت‌های تاثیرگذار تاریخ ایفا کرده است که پس از گذشت چندین سال در ذهن بسیاری از مخاطبان با آن‌ها شناخته می‌شود.

یکی از بهترین بازی‌های ارجمند در کارنامه حرفه‌ای‌اش، ایفای نقش مالک اشتر، یار وفادار امیرالمومنین در سریال ماندگار «امام علی» به کارگردانی داوود میرباقری است که در سال ۷۳ کلید خورد و دو سال بعد روی آنتن تلویزیون رفت.

ارجمند در این سریال به خوبی از قدرت و توان خود در بازیگری بهره برده و با استفاده از صدای بی‌نظیر منوچهر اسماعیلی کاراکتری ماندگار خلق کرد.

داریوش ارجمند در صحنه‌ای از سریال «امام علی»

این بازیگر مدتی بعد و در همکاری دوباره با میرباقری در «مسافر ری» نقش عبدالعظیم حسنی را ایفا کند. فیلمنامه این اثر را میرباقری در ژانر تاریخی و مذهبی به نگارش درآورد و داستان فیلم مقارن با خلافت عباسی و امامت امام هادی (ع) است که عبدالعظیم حسنی یکی از شاگردان و مریدان ایشان مغضوب دستگاه خلیفه است و پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع) به توصیه امام هادی (ع)، به سمت ایران و شهرری مهاجرت می‌کند. ارجمند در این نقش هم بار دیگر توانایی‌های خود در بازیگری را به رخ کشید.

فریبرز عرب‌نیا، مختار ابوعبید ثقفی

فریبرز عرب‌نیا، بازیگر باسابقه سینمای ایران که نقش‌های متعدد و متنوعی را در کارنامه خود دارد، دیگری چهره‌ای است که در مقام ایفاگر نقش یکی از شخصیت‌های مشهور تاریخ قرار گرفته است.

او پس از چندین سال حضور در سینما، وارد پروژه عظیم تلویزیونی، «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری شد و نقش اصلی این سریال یعنی مختار ثقفی را بازی کرد که پس از واقعه عاشورا برای خون‌خواهی امام حسین قیام می‌کند و به قصاص قاتلان سیدالشهدا می‌پردازد.

بازی در این مجموعه او را برای پنج سال از سینما دور کرد اما حضور درخشانش در «مختارنامه» و بازی احساسی که در کنار قدرت بیان قوی و حرکت موثرش به نمایش گذاشت برای سال‌ها نام او را در ذهن مخاطبان به یادگار گذاشت.

اکثر کارشناسان در ایران و کشورهای عربی معتقدند که عرب نیا در این سریال بهترین بازی خود را انجام داده و از عهده نقشی بسیار سخت و پیچیده برآمده است.

فرخ نعمتی، از امام رضا (ع) تا هانی

بازیگر دیگری که با میرباقری هم در «مختارنامه» همکاری داشت و نقش اثرگذاری را ایفا کرد، فرخ نعمتی است. اما او پیش‌تر و در نخستین تجربه حضورش در یک سریال مذهبی، در «ولایت عشق» ساخته مهدی فخیم‌زاده نقش شخصیت امام رضا (ع) را بدون نمایش چهره برعهده داشت، نقشی که توانست با کارگردانی خوب و همچنین صدای توانمند خود به خوبی از پس آن بر بیاید و به گفته خودش بزرگ‌ترین و مثبت‌ترین قدمی بود که در حوزه بازیگری برداشته است.

نعمتی چند سال بعد در همکاری با پروژه «مختارنامه» نقش هانی بن عروه را ایفا کرد، هانی از بزرگان کوفه و یاران وفادار اهل بیت بود و در زمان حضور مسلم بن عقیل در کوفه ضمن حمایت از او، نقش مهمی را در قیامش ایفا کرد و در نهایت به دستور ابن زیاد به شهادت رسید.

این بازیگر نقش هانی را که جسارت، قدرت و انرژی بسیار زیادی را نیاز داشت به خوبی ایفا کرد و مثل همیشه از صدای دلنشینش برای تاثیرگذاری بهتر بهره برد.

فرامرز قریبیان، سفیر امام حسین (ع)

شاید نام فرامرز قریبیان ابتدا درباره چنین موضوعی چندان به گوش آشنا نیاید اما حتما وقتی صحبت از فیلم «سفیر» شود، همه علاقه‌مندان بازی او را در نقش قیس ابن مسهر به یاد می‌آورند.

قریبیان در این فیلم که فریبرز صالح کارگردانی اش را برعهده داشت و در سال ۶۱، در اولین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، نقش سفیر امام حسین (ع) را بازی کرد که برای رساندن نامه امام به سلیمان بن صرد خزاعی راهی کوفه می‌شود اما در راه توسط ماموران ابن زیاد، والی کوفه دستگیر و به زندان می‌افتد.

در زندان به او گفته می‌شود در صورت سخنرانی علیه حسین بن علی از زندان آزاد خواهد شد، او با پذیرفتن این شرط به روی منبر رفته اما علیه یزید سخنرانی می‌کند و پس از این سخنرانی شهید می‌شود. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به جلال پیشواییان، عزت الله مقبلی و کاظم افرندنیا اشاره کرد.

مهدی پاکدل، ابوطالب در «محمد رسول الله»

مهدی پاکدل، بازیگر سینما و تلویزیون دیگر هنرپیشه‌ای است که در کارنامه خود ایفای نقش یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ اسلام را برعهده دارد، ابوطالب عمران پسر عبدالمطلب و پدر حضرت علی (ع).

او با عبدالله، پدر پیامبر اسلام برادر تنی بود و بعد از فوت عبدالمطلب سرپرستی پیامبر را برعهده داشت.

پاکدل در این سریال توانست با بهره‌گیری از گریم قابل قبول جیانتو دروسی و صدای دوبله قابل، شخصیتی تازه و منفک از نقش‌های پیشین خود را به نمایش بگذارد؛ به نحوی که مخاطب انگار برای نخستین بار او را می‌بینید و زمینه‌ای از او در ذهن ندارد.

او در این فیلم یکی از نقش‌های اصلی را برعهده داشت که فیلم با جوانی‌اش آغاز و تا سالخوردگی‌اش پیش رفت.

۲۵۸۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    16 9
    چرا از سریال معصومیت از دست رفته میرباقری که در حاشیه کربلا روایت زیبایی را مصور نموده یاد نکرده اید
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    11 10
    مهدی پاکدل که اصلا در حد اونها نیست
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    1 4
    ساختن سریالهای تاریخی کار کارگردانهای ناتوانه.اهمبت فیلم به فیلمنامه اش است که سریالهای تاریخی از این بابت معاف هستند
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    1 1
    و همچنین یادی نشده از بازیگران فیلم رستاخیز که البته هنوز پروانه نمایش نگرفته است