«بهارستان خانه ملت» بازتاب جایگاه ملت در سیاست و تاریخ 

«بهارستان خانه ملت» مستندی است که به یک بخش از تاریخ جغرافیای یک منطقه قدیمی از تهران می‌پردازد. منطقه‌ای که اتفاقات و وقایع مهمی را شاهد بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «بهارستان خانه ملت» مستندی است که به تاریخ جغرافیای سیاسی منطقه بهارستان، باغ بهارستان، باغ نگارستان ، باغ نظمیه،  عمارت مسعودیه ، مسجد و ساختمان سپهسالار ، ساختمان ملیجک و بخش اصلی وقایع میدان بهارستان می پردازد . این مستند در آکادمی جایزه سینماسینما به عنوان بهترین مستند برگزیده شد. همچنین سیمرغ  بهترین فیلم مستند در جشنواره فیلم فجر، تندیس هنر و تجربه از جشنوا ره سینما حقیقت، تندیس بهترین پژوهش در جشنواره فیلم شهر را کسب کرده است. درباره این مستند گفتگوی کوتاهی با بابک بهداد کارگردان این مستند و آرش اسحاقی و هادی آفریده داشتیم که در زیر می خوانید.

بابک بهداد کارگردان این مستند درباره آن به خبرآنلاین گفت: «بهارستان خانه ملت» فیلم تاریخی درباره جغرافیای تاریخی محوطه بهارستان شامل مدرسه سپهسالار، باغ بهارستان، میدان بهارستان و ... است و تاریخ ۱۵۰ ساله ایران را مرور می‌کند. حوادثی که در این فیلم به آن پرداخته شده جزء حوادث مهم تاریخی ایران است مانند انقلاب مشروطه، به توپ بستن مجلس، کودتای ۲۸ مرداد، نهضت ملی شدن صنعت نفت ، ۳۰ تیر و اتفاقاتی که در مجلس افتاده است. امیدوارم این فیلم مخاطبان زیادی را جذب کند.»

آرش اسحاقی مستندساز از نگاهی دیگر به «بهارستان خانه ملت» توجه دارد. وی با بیان اینکه «بهارستان خانه ملت» اثر شایسته ای در حوزه پژوهش است، گفت: نکته مهمی که در فیلم‌های پژوهشی باید به آن تاکید کرد اینکه کارگردان با پژوهش به یک سخن جدیدی برسد و مستند «بهارستان خانه ملت» چنین ویژگی را دارد.
اسحاقی در ادامه گفت: کلیدواژه فیلم این است که برای نخستین بار صدای ملت شنیده می شود و در این فیلم بر روی این موضوع تاکید می شود. «بهارستان خانه ملت» درحقیقت بازتاب جایگاه ملت در حوزه سیاست و تاریخ است که از دوره مشروطه آغاز می شود. به نظرم کارگردان بسیار زحمت کشیده در جمع آوری آرشیو و عکس هایی که بعضی از آنها برای نخستین بار دیده می شوند و یک خلاقیت که شخصیت‌سازی می‌کند با  تمرکز صدای خارج از قاب که شخصیت‌ها شاید گمنام باشند اما طراحی درستی در انتخاب گفتارها صورت گرفته است.

هادی آفریده مستندساز دیگری است که درباره «بهارستان خانه ملت» نظر خود را به خبرآنلاین اینطور می‌گوید: مستند «بهارستان خانه ملت» جزء مستندهای گردآوری شاخص سینمای ایران است. فیلمی که با آرشیو بسیار غنی و وسیع تلاش می کند یک قصه دراماتیک را از وقایع شکل گیری مجلس از دوره مشروطیت به تصویر بکشد. فیلم هنرمندانه ای است زیرا درام را از دل تصاویر آرشیوی و دستخط ها و یادگاری‌های تاریخی درمی آورد و تلاش می کند تا با خلاقیت اینکار را انجام دهد. «بهارستان خانه ملت» جزء معدود مستندهایی است که از جنبه آرشیو به خوبی استفاده کرده است یعنی آرشیو جنبه تزئینی ندارد بلکه جنبه کاربردی دارد و این امر به غنا و ارزش فیلم افزوده است.


«بهارستان خانه ملت» ساخته بابک بهداد این روزها در سینماهای هنر و تجربه درحال اکران است.

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =