حداقل دستمزد کارگران در سال آینده چقدر افزایش می‌یابد؟

نماینده کارگری شورای عالی کار گفت: اقدام سازمان برنامه مبنی بر اعلام رقم ۱۵درصد به عنوان افزایش حداقل مزد کارگران عملا برای نخستین بار بحث‌های مزدی مربوط به شورای عالی کار را سه ماه جلو انداخت.

به گزارش خبر آنلاین، با آن‌که هنوز بخش‌های زیادی از لایحه بودجه آماده نشده اما انتشار پیوست دوم این لایحه به بحث‌های رسانه‌ای در خصوص شیوه تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده دامن زده است؛ در این پیوست علاوه بر این‌که افزایش حداقل حقوق کارمندان ۱۵ درصد تعیین شده، افزایش حداقل مزد مشمولان قانون کار نیز ۱۵ درصد تعیین شده است. گرچه در پایان این بند تاکید شده که رقم نهایی را شورای عالی کار تعیین خواهد کرد ولی همین رقم سبب شده تا بسیاری تصور کنند نهایتا حداقل مزد کارگران برای سال ۹۹ رقمی مشابه با کارمندان دولت خواهد بود.

این در حالی است که شورای عالی کار سالانه با شرکت نمایندگان کارفرما، کارگر و دولت برای تعیین حداقل مزد در زمستان تشکیل می‌دهند و در این جلسات به تعیین حداقل مزد سال بعد پرداخته می‌شود. پیش از این نمایندگان کارگری امسال هم برای دومین سال پیاپی خواهان ترمیم مزد از تابستان شدند. نمایندگان کارگری در سال‌های ۹۷ و ۹۸ پس از افزایش قیمت‌ها بر ضرورت دوباره افزایش مزد تاکید می‌کردند چرا که به باور آن‌ها ارقام افزایش مزد در همان سه ماهه نخست عملا توان ترمیمی خود را از دست می‌دهند.

در همین رابطه علی خدایی، نماینده کارگری شورای عالی کار، در گفتگو با خبرآنلاین، ضمن رد رقم ۱۵ درصدی برای افزایش مزد کارگران در سال ۹۹ تصریح کرد: به نظر من سازمان برنامه در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها رقم مورد پیش‌بینی خود را اعلام کرده است زیرا تنها نهادی که می‌تواند برای حداقل مزد کارگران تصمیم بگیرد شورای عالی کار است و سازمان برنامه و بودجه در این باره هیچ نقشی ندارد.

او ادامه داد: من در بهترین حالت این را پیش‌بینی ورودی دولت در بحث تعیین مزد سال آینده می‌دانم.از این رو معتقدیم این اقدام بدان معناست که کف پیشنهاد دولت برای افزایش دستمزد در سال آینده همان رقم اعلامی سازمان برنامه یعنی 15 درصد باشد. در این میان باید توجه داشت که نرخ تورم امسال حدود سه برابر بیش از ۱۵ درصد است و طبیعی است که ما هم به عنوان نمایندگان کارگری شورای عالی کار با چنین پیشنهادی موافق نباشیم.

نماینده کارگری شورایعالی کار تاکید کرد: با توجه به نرخ تورم و افزایش واقعی هزینه‌های زندگی در سال جاری که بسیار هم زیاد بوده چنین ارقامی ما را راضی نخواهد کرد و این پیشنهاد قطعا از سوی ما رد خواهد شد و اعداد دیگری به عنوان ارقام قابل بحث را مطرح خواهیم کرد.

خدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر رقم پیشنهادی گروه کارگری شورای عالی کار گفت: ما هیچ رقمی را اکنون به عنوان رقم پیشنهادی نداریم چرا که هنوز جلسات شروع نشده و ما هم به مباحث اصلی طبقه کارگر مانند مسکن می‌پردازیم و هر زمان جلسات مزد ۹۹ شروع شد رقم پیشنهادی خود را مطرح خواهیم کرد. با این همه پیشنهاد ورودی ما به عنوان نمایندگان کارگران معادل میزان افزایش سبد معیشتی در سال جاری نسبت به سال گذشته خواهد بود.

این عضو کارگری شورای عالی کار با بیان این‌که ترجیح می‌دهیم فعلا به مسائل دیگری بپردازیم، خاطرنشان ساخت: طبق تجربه باور داریم که نباید فعلا وارد بازی رسانه‌ای شویم و ذهن خود را برای اصل مذاکرات آماده کنیم و از مسائل اصلی طبقه کارگر دور نشویم. در زمان لازم هم کمیته دستمزد شورا با قدرت کار خود را انجام خواهد داد و ما هم تمام تلاش خود را برای تامین بهتر معاش کارگران و خانواده‌های آنان خواهیم کرد.به گفته وی به نظر می رسد با تصمیم سازمان برنامه و بودجه بحث های تخصصی در خصوص دستمزد سه ماه زودتر از موعد هر ساله آغاز شود. 

این فعال کارگری در رابطه با میزان افزایش سبد معیشت تصریح کرد: در حال حاضر رقمی که مورد تایید سه گروه باشد به تصویب نرسیده و من هم ترجیح می‌دهم راجع به آن رقمی که گروه کارگری رسیده اظهار نظری نکنم تا به حواشی دامن نزنم. با این همه می‌خواهم تاکید کنم ما تمام تاکید خود را بر کاهش قدرت خرید خواهیم گذاشت و در حال حاضر نیز میزان تورم خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و مسکن مشخص است و ما بر این اساس وارد مذاکره خواهیم شد.

او در رابطه با افزایش هزینه‌های سبد معیشتی و رقم ۵۰ درصدی که برای تورم آن مطرح شده تاکید کرد: ۵۰ درصد حداقل تورمی است که برای این بخش می‌توان در نظر گرفت به همین دلیل است که من هم باور دارم رقم ۱۵ درصد رقم افزایش مزد کارگران نباید باشد و نخواهد بود چرا که به شدت به تضعیف قدرت خرید طبقه کارگر خواهد انجامید و پیش‌بینی ما این است که میزان افزایش بیش از این رقم باشد. 

23/ ۲۲۳۲۲۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    50 4
    وقتی خود مجلس میگه کف هزینه های یک خانوار شهری 7.5 میلیون شده انتظار میره حداقل دریافتی کارگر هم به 5 میلیون برسه دیگه چکار میشه کرد 2.5 الباقی رو از اسنپ درمیاریم!!
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    45 0
    لطفا لطفا لطفا به فکر معیشت ما باشید . واقعا زندگیمون بخور و نمیر شده
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    31 1
    مگه امسال چقدر اضافه کردید؟
  • عباس IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    44 1
    کسانی که حداقل دستمزد را تعیین می کنند چقدر با مشکلات این قشر از جامعه آشنا هستند که میزان حداقل حقوق را مشخص می کنند همچنین میزان حقوق دریافتی آنها چقدر می باشد تا ذهنیت دقیقی از وضعیت میشعت این قشر از جامعه داشته باشن
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    22 1
    ایشون نماینده کارگران هستند؟
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    19 2
    چرا تا به بحث دستمزد میرسه برخی یاد نرخ تورم میافتن؟
  • کارگر بیکار ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    15 0
    کاش برای اتاق بازرگانی هم اینطوری تعیین تکلیف میکردن
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    22 0
    کاش آقای خدایی میگفتن پیشنهاد خودشون چقدره
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    16 2
    الان هم آقای خدایی مثل هر سال امیدوار می‌کنه ولی نهایتا با ۳۰ درصد می‌بنده می‌ره
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    23 0
    فایده نداره. ما خیلی عقب افتادیم
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    17 2
    چرا حقوق کارمندان رو کسی پیگیری نمی‌کنه
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    23 1
    اگر قرار باشه صرفا براساس تورم هم افزایش بدهند الان ۴۲ درصده
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    19 0
    اگر قرار باشه صرفا براساس تورم هم افزایش بدهند الان ۴۲ درصده
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    20 1
    اگر حقوقها رو بالا نمی‌برن حداقل هزینه‌های زندگی رو کاهش دهند
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    11 0
    خوب بود میزان افزایش حقوق کارگران به اندازه افزایش حقوق کارمندان باشه.
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    20 1
    کارگر چرا باید کمتر از کارمند حقوق بگیرد؟
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    19 1
    یعنی واقعا بین امسال و پارسال فقط ۱۵ درصد قدرت خرید تضعیف شده؟ ملاک سازمان برنامه چیه؟
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    19 0
    کارمندان محترم سازمان برنامه خودشون با چه حقوقی ماه رو سر می‌کنند؟
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    26 1
    ۸۰ درصد کارگران ایران حداقل بگیرند یعنی نزدیک به ۵ میلیون خانوار کشور با ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زندگی می‌کنند
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    23 0
    بیچاره کارگران با این وضع درامدی
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    13 0
    کارگر و کارفرما هر دو شاکی اند، بالاخره نفهمیدیم حق با کیه