۰ نفر
۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
قوانین کشور را نو و به‌روز کنیم

ابلاغ سیاستهای نظام قانونگذاری از سوی رهبر انقلاب و دغدغه ایشان برای بهبود روند قانونگذاری در واقع ادامه همان مسیری است که بنیانگذار کبیر انقلاب از روزهای آغازین شکل گیری نظام جمهوری اسلامی بر آن تاکید داشتند.

امام راحل اهتمام داشتند که در همان سال اول انقلاب، قانون اساسی نوشته شود و نهادهایی مثل مجلس، ریاست جمهوری، خبرگان و دیگر دستگاه ها به وجود آیند. در واقع سیاست امام به گونه‌ای بود که ایشان خواستار اجرای کارها بر اساس قانون بودند.

مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب و بعد از آن در سیاست‌های نظام قانونگذاری خواهان قانونی تر شدن سیاست‌های کشور شده اند. این موضوع برای نخبگان و فرهیختگان باید چراغ راه و درس بزرگی باشد چرا که می‌توان از آن به عنوان الگو استفاده کرد چنانکه قانون اساسی ما در برخی از کشورها به عنوان الگو استفاده می‌شود.

قرآن مجید در ۲۳ سال و به صورت تدریجی نازل شد تا تفکرات و شرایط آن زمان برای پذیرش آن آماده شود. ما هم باید به تدریج قوانین کشور را نو و به روز کنیم. امروز کشور نسبت به سال‌های اول انقلاب، با جمعیت بیشتر و تفکرات متفاوت‌تری رو به رو است، بنابراین ما باید مسائلی را بیان کنیم که از جامع پذیری بیشتری برخوردار باشد.

در قرآن کلماتی مانند، تعلیم، تزکیه و تبیین بارها استفاده شده است. این بدین معنا است که ما نیز باید با مردم به صورت شفاف‌تر صحبت کنیم. به طور مثال مسائلی مانند سیاست‌های بین‌المللی خود را باید شفاف و بیان تشریح کنیم. این موضوع که ما می‌گوییم باید قدرت داشته باشیم، قدرت نیز خط قرمزهایی برای خود دارد. ما باید به جهان بگوییم که بمب اتم نمی‌خواهیم و از ساخت آن پرهیز می‌کنیم. این موضوعات باید با زبان در طول زمان مطرح شود.  

* عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده ادوار مجلس

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =