حرف‌های جنجالی مهاجم سابق استقلال درباره سیاسی‌ترین شهرآورد تاریخ

علی لطیفی مهاجم سابق استقلال صبح امروز میهمان برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم سیما بود و حرف‌های جالبی درباره شهرآورد سال 78 که مساوی شد، به زبان آورد. در آن بازی و در نیمه دوم اسماعیل حلالی و نادر محمدخانی از زمین بازی اخراج شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سعید اکبری امروز در این برنامه میزبان علی لطیفی بازیکن سابق پاس بهمن، ابومسلم و استقلال برای گفتگو درباره تیم های لیگ برتری که منحل شدند، بود.

لطیفی در ابتدا درباره عکسی که مربوط به تیم کشاورز بود، گفت: جا دارد یادی کنیم از مرحوم سیروس قایقران، مسعود استیلی و فریبرز قایقران که دیگر در قید حیات نیستند.

وی درباره دلیل انحلال باشگاه ها اظهار کرد: یکی از معضلات فوتبال ما در سالیان اخیر، همین بوده است. تیم بانک ملی که یکی از تیم های بازیکن ساز در کشور بوده و نزدیک محل ما در فدائیان اسلام بود و فعالیت آنها را می دیدم.

بازیکن سابق تیم ملی و استقلال یادآور شد: بخش عمده این تیم ها خصوصی بودند و بخش دیگر هم دولتی. در بخش دولتی مدیری آمد و گفت من نمی خواهم تیم داشته باشم و ضربه اصلی را جوانان ما تنها بر اساس تفکر یک فرد خوردند. تیم هایی هم که خصوصی اداره می شدند دچار مشکلات اقتصادی شدند و حمایت نشدند.

لطیفی تاکید کرد: فوتبال کشور ما فوتبال انگلیس نیست که تمام تجار و سرمایه دارها در آن سرمایه گذاری می کنند، چون می دانند پولشان بازگشت دارد.

وی ادامه داد: سیاست گذاری ها متاسفانه غلط است و آنطور که باید و شاید مسئولان به اهمیت فوتبال از نظر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... پی نبرده اند. فوتبال از هر حیث به عنوان یک پدیده در سطح دنیا می تواند فرهنگسازی کند و کشوری را به لحاظ اقتصادی بالا ببرد. برزیل را بیشتر از قهوه با فوتبالیست هایش می شناسند و ارزی که فوتبالیست های برزیلی وارد کشور می کنند همپا یا حتی بیشتر از قهوه شان باشد. در کشور ما اینگونه نیست و سیاست گذاران ما در حوزه ورزش، به اهمیت این موضوع پی نمی برند و صرفا می خواهند کاری کنند و بروند. برخی از مدیران فقط دنبال تبلیغ برای خودشان هستند. بزرگترین معضل ما که باعث شده شاهد فساد در فوتبال باشیم، این است که مدیری که شاید خودش هم فاسد نباشد فقط دنبال این است که سطحی بیاید و کاری نکند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تا به حال در باشگاهی حضور داشته باشید که مدیرش اینگونه باشد، گفت: صد در صد. در خیلی از باشگاه ها دارد این اتفاق می افتد و اگر اینگونه نبود فوتبال ما خیلی پیشرفت می کرد. بزرگترین معضل ما در فوتبال کشور مدیران ما هستند که بخش عمده ای از آنها فوتبالی هستند و در جایگاه خودشان قرار نگرفته اند. بنابراین نگاه ورزشی ندارند و فوتبال را به بیراهه می برند. من دوست دارم مدیرانی به فوتبال ما وارد شوند که از نظر سیاسی و اقتصادی قوی باشند اما ما مدیری داشته ایم که به لحاظ سیاسی قوی بوده و در فوتبالمان فوق العاده عمل کرده است.

لطیفی درباره وضعیت تیم ملوان گفت: بازی دوم بود که من در این فصل انصراف دادم. من در دوران بازیگری همیشه در تیم هایی بوده ام که قهرمان شده اند و با مربیانی کار کرده ام که در تار و پودمان قهرمانی را دمیده اند. روز اولی هم که با ملوان صحبت کردم، با توجه به پتانسیل این تیم و طرفداران بی نظیرش گفتم اگر برای قهرمانی می خواهید تیم را ببندید من هستم. به فاصله دو روز بهترین های ایران را جمع کردیم، به نحوی که کسی باور نمی کرد. اما مدیری که آمده بود صرفا می خواست پول دربیاورد و برود. من هفته دوم قبل از بازی دوم استعفا دادم. در حالی که می دانید ملوان تیم بزرگی است و خیلی از مربیان اگر جای من بودند چهار دست و پا به تیم می چسبیدند و آن را ول نمی کردند. من از اول یاد گرفتم به هر شکلی کار نکنم. بزرگترین مشکل ملوانی ها هم اقتصادی است. در منطقه ای که منطقه آزاد هست و می توانند بهترین سرمایه گذاری ها را بکنند متاسفانه سومدیریت ها باعث شده این اتفاق در تیم بزرگ انزلی نیفتد.

در ادامه سه کنج، لطیفی نیز در این خصوص اظهار کرد: با حرفهای استاد پیروانی موافقم و این اقدامات یک حرکت معمولی شده است و دیگر پول گرفتن از بازیکن به عنوان حرکت زشت و زننده نیست. قبلا می گفتند بازیکن پولی آورده ایم نگاه بدی به آنها می شد اما حالا صریح می گویند بازیکن پولی می آوریم خرج دیگران می کنیم. متاسفانه اکنون مسئولان ما تکلیف را روشن نمی کنند نه تیم ها کامل خصوصی سازی می شوند نه زیرمجموعه دولت قرار می گیرند. فوتبال در یک برزخی گیر کرده و کسی تکلیف خودش را نمی داند.

در ادامه تصاویری از دوران بازیکنی لطیفی در دیوار تصویری برنامه به نمایش درآمد و وی درباره دلیل انحلال باشگاه بهمن کرج گفت: برادران مداح متاسفانه از فوتبال زده شدند و عزیزانی که با اینها کار می کردند صاف و صادق نبودند.

وی در خصوص بازی معروف روم توضیح داد: ایویچ زمانی که آمد ما در سخت ترین و بهترین تاریخ بدنسازی فوتبال قرار گرفتیم. صبح ما تازه از بدنسازی فارغ شده بودیم و مشکل خاصی نبود و یک اختلاف جزیی بود.

این بازیکن قدیمی با اشاره به عکس دیگری گفت: من و علی شکرخدا و محمد نوازی بچه محل هستیم. در تیم بهمن که 5، 6 سال جزو حاکمان مطلق در فوتبال ایران بود.

لطیفی در خصوص داستان شهرآوردی که پرسپولیس در آن 9 نفره شد و اینکه آیا صحت دارد به استقلالی ها گفته بودند نباید گل بزنید، توضیح داد: درآن بازی هیچکس به ما نگفت گل نزنید ولی تنها بازی فوتبال تاریخ ما است که سرمربی تیم سکوموروخف حتی یک بار هم با ما حرف نمی زد. به جای اینکه کادر فنی بین دو نیمه به زمین بیایند ماموران حراست آمدند. خدا رحمت کند رییس حراست آقای علی امیدی ورزشکار و مومن بود و بچه محل بودیم، آمدند چون داور بازی عرب بود. قبل از بازی همه می گفتند استقلال می برد و تیم ما خیلی قوی بود. تیم 78، 79 استقلال به نوعی بهترین تیم تاریخ استقلال است و قبل از بازی همه احساسشان این بود که ما بازی را می بریم.

وی ادامه داد: وقتی وارد بازی شدیم پرسپولیسی ها خشونت را چاشنی کار کردند. بازیکنان بزرگی داشتند نادر محمدخانی مرا زد و اخراج شد، اسماعیل هلالی بهزاد داداش زاده را زد و اخراج شد. علی آقا پروین می خواست تیم را بیرون بکشد. بین دو نیمه من نبودم اما شنیدم که علی آقا گفته ما داخل زمین نمی آییم و به او گفتند نگران نباشید. شاید منظورشان بحث های فنی نبوده است. به هر حال دیدیم نیروهای حراست با داور عرب صحبت می کنند و می گویند 100 هزار تماشاچی داریم که اگر اتفاقی بیفتد از کنترل ما خارج می شود. علنا به ما گفتند هر اتفاقی بیفتد یقه شما را می گیریم.

لطیفی در پاسخ به این سوال که آیا اگر توپ استیلی در نیمه دوم آن بازی گل می‌شد دیگر این بحث‌ها به راه نمی‌افتاد، تصریح کرد: فیلم آن بازی موجود است و در نیمه دوم سه چهار بازیکن پرسپولیس باید با 3 تا کارت قرمز اخراج می شدند. پرسپولیسی ها هم تمام قد تلاش کردند. ما نمی خواهیم تلاششان را زیر سوال ببریم. کسی به ما نگفت گل نزنید اما صحبت هایی که شد به ما استرس دادند و گفتند اگر اتفاقی بیفتد ما یقه شما را می گیریم. من به جرات می گویم خیلی بازی کردم اما هیچ بازی نیروی امنیتی و حراستی در زمین ندیدم. غیر از آن بازی همیشه خیلی با ما خوب رفتار می کردند و کاری نداشتند الان هم ندارند. آنهایی که می گویند بازی استقلال پرسپلویس سیاسی است تکذیب می کنم اما بی شک آن بازی سیاسی ترین بازی استقلال و پرسپولیس بود.

252 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =