هشدار در مورد امضاءفروشی و عدم نظارت بر ساخت و سازها در تهران

فارس نوشت: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برخی حرف‌ها در خصوص امضاء فروشی و عدم نظارت‌های لازم بر ساخت و سازها شنیده می شود.

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور صبح امروز در نشست تخصصی بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران گفت: ما هنوز تجربه وقوع بحران در یک کلان شهر را نداریم.

وی ادامه داد: در تهران در یک حادثه مثل پلاسکو که حادثه محلی بود دیدید که چگونه حادثه بین‌المللی شد و حالا تصور کنید اگر زلزله بالای ۷ ریشتر رخ دهد چه فاجعه‌ای به بار خواهد آورد.

نجار گفت: برخی می‌گویند اگر تهران زلزله هفت ریشتری بیاید از بین می‌رود اما من می‌گویم با سازه های امروزی این اتفاق بعید است بیفتد و تهران با خاک یکسان شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: آنچه در زلزله تهران مهم است این است که اگر زلزله‌ای بالای ۶.۵ ریشتر بیاید حتما ۲ میلیون نفر متأثر خواهند شد و فرقی هم بین بافت فرسوده و غیرفرسوده نیست.

وی افزود: باید این نکته هم مورد توجه قرار گیرد که ۸ میلیون هم تحت تاثیر غیرمستقیم قرار خواهند گرفت و همه اینها اهمیت بالای توجه به موضوع زلزله را نشان می‌دهد.

نجار ادامه داد: هر حادثه‌ای در کشور رخ داده امداد رسانی و مدیریت نسبت به حادثه قبلی مشابه بهتر بوده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: نکته مهم این است که باید اولا مشخص شود که چرا ما باید نگران زلزله در تهران باشیم؟ چرا بیمارستان سر پل ذهاب نتوانست دوام بیاورد و چرا بیمارستان اسلام آباد از مدار خارج شد؟

وی خاطرنشان کرد: چرا در زلزله ورزقان شاهد از بین رفتن بیمارستان بودیم که قرار بود هفته بعد از آن افتتاح شود؟ مگر این بیمارستان نوساز نبود؟ چرا همزمان یک ساختمان در سر پل ذهاب وجود داشت که حتی شیشه‌هایش هم نشکسته بود؟

نجار گفت: اینها که مصالح یکسان داشتند و مصالحشان از یک جا تامین شده بود؛ پس گره کار کجاست که یک ساختمان نوساز از بین رفت و با خاک یکسان شد اما در همان زمان ساختمان غیر نوسازی بود که هیچ اتفاقی برایش نیفتاد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در سرپل ذهاب ماسه‌هایی برای ساخت بتن استفاده می‌شد که اصلا کیفیت لازم را نداشت و این نکته اصلی ماجراست.

وی ادامه داد: ما جمعیت اول انقلابمان در تهران حدود ۳ میلیون نفر بوده است و امروز این عدد به ۱۰ میلیون نفر رسیده است و این یعنی اینکه ما ساختمان‌هایی داریم که چهل سال عمر دارند.

نجار گفت: وقتی می پرسیم چرا نگران هستید می‌گویند چون ساختمان‌ها درست ساخته نشده است؟ آیا دانش نداشتید؟ آیا نظارت کافی در حین ساخت نداشتید؟ در سر پل ذهاب در یک دانشگاه آهن کم آمده بود و سازنده چندین میلگرد را کنار هم گذاشته بود و به هم جوش داده بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: این چه رسمی است که یک مرکز علمی و آکادمیک ساخته شده است به این کیفیت! آن وقت برخی حرف‌ها شنیده می‌شود از امضا فروشی و عدم نظارت‌های لازم و اینها اتفاقات کوچکی نیست.

نجار خاطرنشان کرد: در برنامه ششم به موضوع کیفیت و استاندارد مصالح توجه شده است اما من نمی‌دانم این موضوع امروز اجرایی می شود یا نه؟

وی ادامه داد: آیا کارگر ما ماهر است یا متاسفانه با یک ماشین ۱۵ نفر اتباع بیگانه را آورده‌ایم سر ساختمان و شده‌اند کارگر ماهر ما!

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: همه چیز در اختیار داریم اما خودمان به خودمان کم لطفی می‌کنیم و آن اقدام شایسته را انجام نمی‌دهیم.

نجار تصریح کرد: تا امروز ۱.۸ میلیون واحد مسکونی نوسازی و بازسازی شده در کشور اما این موضوع کافی نیست و نکته اساسی بنده این است که آیا همین‌هایی که امروز ساخته می‌شود ایمن ساخته شده است.

وی افزود: محلی در نزدیکی شهر آفتاب انتخاب شده است تا مرکز مدیریت بحران در آنجا ساخته شود تا هم به فرودگاه نزدیک باشد هم به راه آهن و هم دسترسی‌های متعددی داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در آنجا هزاران چشمه توالت وجود دارد و همچنین به دلیل وسعت محدوده امکان برپایی حداقل دویست درمانگاه سیار وجود دارد.

نجار گفت: البته شهرداری تهران هزاران گیر و ان قلت به ما برای انتخاب آن محل وارد کرده است و الان چهار سال است گرفتار رفت و آمد برای کسب موافقت هستیم.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =