خودروسازان تعطیل شوند سالی ۱۵ میلیارد دلار خودرو باید وارد شود

دبیر انجمن خودروسازان به سخنان روز گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: اگر صنعت خودرو از بین برود سالیانه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو هزینه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد نعمت بخش در نشست خبری در توضیح شرایط کنونی صنعت خودرو گفت: این که داریم زیان می دهیم، به خاطر این است که مواد اولیه تولید گران شده است.

وی افزود: حمل کالاها از اول ۹۷ تاکنون ۳ برابر شده است، مواد اولیه کاتالیست به طور عجیب گران شده است. قطعه‌ساز هم تا یک حدی توان دارند، در این شرایط قطعه‌ساز یا باید تعطیل کند یا از کیفیت بزند.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان این که فکر نکنید ما درخواست افزایش تعرفه نداریم، تصریح کرد: اول تعرفه را کاهش دهید و خودروسازان را از قیمت‌گذاری معاف کنید.نعمت بخش با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی تولید خودرو در نیمه نخست امسال گفت: در این مدت شاهد افت ۲۶ درصدی تولید خودروی سواری بودیم که این افت به قیمت گذاری دستوری باز می‌گردد.

وی با بیان این که در سال گذشته قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت و کمیته خودرو واگذار شد، افزود: سازمان حمایت با استخراج هزینه ها و ارایه ان در کمیته خودرو نشان داد همه خودروها با زیان به فروش می رسند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: اما با این وجود به دلیل عقب افتادن تعهدات، به دستور وزیر صمت خودروها با قیمت قبل به فروش رسید و این امر منجر به سرکوب مالی و زیان ۸ هزار میلیارد تومانی هرکدام از خودروسازان شد این در حالیست که در نیمه نخست امسال نیز هریک از خودروسازان در حدود ۵ هزار میلیارد زیان دیدند که این رقم معادل بدهی آن ها به قطعه سازان است.

وی با اشاره به ماده ۹۰ اصل۴۴قانون اساسی گفت: براساس این ماده دولت باید نسبت به پرداخت کمک زیان ناشی از قیمت گذاری به خودروساز پرداخت کند اما این امر در حالیست که رییس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهارنظر اعلام کرده که خودروسازان هر روز افزایش قیمت دارند. در این شرایط این پرسش از وی مطرح می شود در صورت تعطیلی صنعت خودرو باید ۱۲ تا ۱۵میلیارد دلار خودرو وارد شود که در این شرایط امکان اداره بانک مرکزی با شرایط فعلی وجود دارد؟

خودروساز

میراث احمدی‌نژاد برای خودروسازان

در ادامه این نشست،داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان نیز گفت: در دولت احمدی نژاد سیستم قیمت گذاری حذف و به سازمان حمایت واگذار شد و در آنجا زیر قیمت، قیمت ها تعیین شود.

وی افزود: این قدر زیان خودروسازان افزایش یافت که کار به رییس جمهور رسید و قرار شد تسهیلات بانکی در اختیار خودروسازان قرار گیرد و قیمت ها در حاشیه بازار تعیین شود. دو ماه نگذشته بود که احمدی نژاد آمد پشت تریبون گفت پراید کیلویی چند و طوفان به پا کرد.مشاور انجمن خودروسازان با بیان این که آمار سازمان بهره وری نشان می دهد که بهره وری در ایران در حد صفر بوده است، تصریح کرد: وقتی یک خودروسازان مازاد نیروی انسانی دارد و نمی تواند تعدیل نیرو کند، چطور می تواند بهره وری داشته باشد.میرخانی رشتی با اشاره به تحریم ها و محدودیت های بین المللی، تصریح کرد: با توجه به این مسایل که سودی برای خودروساز و قطعه ساز نمی ماند که این سود را در جهت ارتقای کیفیت کند، زیان می بیند و دچار زیان انباشته می شود.

وی عنوان کرد: وقتی خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه ساز دارند، یعنی این پول از خودروسازان به دست دلالان رفته است. با این شیوه اداره کردن، به طور طبیعی صنعت خودرو دچار مشکل می شود.

مشاور انجمن خودروسازان متذکر شد: این شیوه قیمت گذاری همچنان اداره می شود و کجای دنیا را می شود پیدا کرد که زیر قیمت تمام شده، فروش داشته باشد.میرخانی رشتی در واکنش به اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی گفت: چرا همتی، رییس کل بانک مرکزی می گوید صنعت خودرو فشل است؟ مگر بانک مرکزی فشل نیست؟ مگر نقدینگی به شدت بالا نرفته است.وی افزود: متاسفانه سخنرانی دیروز همتی بسیار غیرکارشناسی و عوام گرایانه بود.  با وجود این که از شیوه قیمت گذاری اطلاع دارند، اما باز هم می گوید هر روز خودروسازان قیمت ها را بالا می برند.

منت می گذارند جلوی واردات خودرو را گرفتیم

شاپور سامعی ، نایب رییس انجمن قطعه سازان در این نشست گفت : مسایلی که در حوزه گمرکی و بانکی وحود دارد، فشار زیادی به ما وارد کرده است.

وی افزود: در حوزه گمرک با تحریم ها، مسوولان دستوراتی را به گمرک ابلاغ گردند و قرار شد از تسهیلات خاص استفاده کنید. در نتیجه این موضوع کمک به ما شد و در حوزه گمرک توانستیم سرمان را از آب در آوریم.نایب رییس انجمن قطعه سازان تصریح کرد: خواهش امروز ما از مسوولان گمرک این است که تا شرایط نرمال شود، بتوانیم اجناس خود را ترخیص کنیم.

صانعی عنوان کرد: در مورد بحث ارزی، دو ارز شاخص نیما و اشخاص وجود دارد. هر دو از نظر قیمت تمام شده، مطابق ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان با ارز آزاد فاصله دارد. در حقیقت قیمت ها با ارز آزاد تفاوتی ندارد.

وی متذکر شد: اصولا صنعت همیشه از نظر دریافت ارز شامل سوبسید بوده، اما الان چنین شرایطی وجود ندارد.نایب رییس انجمن قطعه سازان گفت: با توجه به این که قطعه سازی زنجیره تامین تولید خودرو است، زمان بسیار طولانی‌ای دریافت ارز می برد که باعث افت تولید می شود.

صانعی افزود: ما بارها پیشنهاد کردیم که منت می گذارند جلوی واردات خودرو را گرفتیم، شما با هر درصدی می خواهید واردات خودرو را آزاد کنید. خودروهای داخلی می‌توانند از خودشان دفاع کنند.اگر ارز را برای تولیدکننده آزاد کنید، زمان کوتاه می شود و مشکلات تولید کاهش می یابد.

بانک مرکزی چه کرد؟ ما چه کردیم؟

همچنین مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان در نشست خبری در واکنش با اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی گفت: در این فضایی که الان هست و این قدر مشکلات داریم، صلاح نمی دانیم چنین برخوردی با خودروسازی شود.

وی افزود: عباراتی در رابطه با خودروسازی مطرح شد. ما به جای این که توپ را به زمین یکدیگر بیاندازیم، باید به کار خود هم دقت کنیم.

بانک مرکزی باید ارزش پول ملی را حفظ می کرد و نقدینگی را کنترل می کرد. همچنین یکی از کارهایی که بانک مرکزی باید انجام می داد، وصول مطالبات خارجی است. من فکر می کردم این که خودمان را در جایگاه قاضی قرار دهیم، نیاز به صبوری و کار کارشناسی بیشتر است.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: متاسفانه دستورالعملی که بانک مرکزی به بانک های عامل داده به گونه ای بوده که خودروسازان توان دریافت ارز را نداشتند.

بیگلو متذکر شد: خودروسازان برای دریافت ارز اقدام کردند، اما بانک های عامل این ارز را ندادند. این یک قضاوتی است که یک تنه در جایی انجام شد که خودروساز و قطعه ساز نبود.وی خاطرنشان کرد: ما استقبال می کنیم در رسانه در حضور مردم در خدمت مردم باشیم و ببینیم بانک مرکزی چه کرده است و ما چه کرده ایم.

بیگلو یادآور شد: فرق صنعت قطعه سازی و خودروسازی با سایر صنایع این است که چاره آن را هم می گوییم. تا زمانی که قیمت گذاری دستوری وجود داشته باشد، قاچاق و دلالی هم وجود دارد. هر منطقی درباره بنزین هست، درباره خودرو هم هست. ما برای این که این داستان را حل کنیم، باید قیمت گذاری دستوری در حوزه تودرو را برداریم.

زمانی که خودروساز و قطعه ساز به سودآوری رسید، مشکل حل خواهد شد.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    269 6
    وقتی خودروساز دولتیه باید قیمت گذاریش هم دولتی باشه. وقتی که از دولت استقراض میکنید حرفی نمیزنید ولی وقتی بحث قیمت گذاری پیش میاد میگید نباید قیمت گذاری باشه ؟ از هزینه های خودتان بگویید. از هزینه هایی که بر جامعه به خاطر تولید خودروی غیر ایمن تحمیل میشود(مانند مرگ، معلولیت، بی سرپرستی و افرادی که به خاطر خودروی غیر ایمن تولیدی خودروسازان توانایی کار کردن را از دست دادند) بگویید. فکر نمیکنم هزینه متوسط تحمیلی خودروسازان بر کشور سالیانه کمتر از 20 میلیارد دلار شود.
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      143 3
      درنهایت نهایت نهایت ، سالی یک میلیارد دلار برای واردات خودرو کفایت میکند، بهتر است هرچه سریعتر خودروسازی نابسامان فعلی تعطیل شود
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    190 2
    فقط کیفیت داشته باشه می خواد وارد شه یا نشه
  • AU ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    230 0
    منت هم میگذارید؟
  • امید IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    249 1
    و در غیر اینصورت بیشتر از 15میلیارد دلار باید خرج تصادفات و غیره شود..
    • رضا IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      111 0
      و کلی خسارت بابت معلولیت و نقص عضو آدم های بیچاره که هیچ کجا تو این مملکت دیده و محاسبه نمیشه
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    124 0
    تو رو خدا یه فکری هم به کیفیت این خودرو ها بکنید
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    204 1
    اگروارد بشود اسمش ماشین است ...تولیدات داخل ظاهرش ماشینه ولی باطنا آشغال به معنای کامل!
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    166 1
    خودرو واقعی وارد میشه نه لگن و ارابه مرگ !!!!!!!!!!
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    208 1
    این رو هم بگید که چند میلیارد دلار به پاکیزگی محیط زیست و سلامت جامعه کمک میشود. چند میلیارد دلار هزینه بیمه افراد فوتی از شرکت های بیمه کم میشود. چند میلیارد دلار اختلاس و گران فروشی از روی دوش مردم برداشته میشود.
  • مهدی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    176 0
    الان هم دارید همین مقدار پول پای واردات قطعات بنجول خودرو از چین میدید. بهتره این پول برای خرید خودروی باکیفیت و کم مصرف هزینه بشه تا هم آلودگی هوا کم بشه و هم مصرف بنزین. سودش رو هم بین خانواده کارگران ایران خودرو و سایپا تقسیم کنید
  • عباس IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    156 0
    سلام،اگر صنعت خودروسازی تعطیل شود حکم آزادی مشتریها از زیر یوغ خودروسازان ومافیای خودرو امضاء می شود.همه چشم انتظاریم که این صبح سپید بدمد.
  • کوشا IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    139 1
    این اظهار نظر یعنی ما عرضه تولید با کیفیت نداریم و فقط باید تعطیلش کنیم؟؟
  • مصطفي ف IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    118 3
    سالهاست كه خودروسازها دارن از هر دولتي باجگيري مي كنن. هر كسي هم حرف حق بزنه سريع موضع ميگيرن و دم از تعطيلي ميزنن. اين يعني همينطور بايد به اين فرغون سازها باج داده بشه. به جاي اينكه به كيفيت خودرو اهميت بدن بازار انحصاري رو گروگان گرفتن و هر روز بدتر از ديروز. مشخصه داره همه رو تهديد ميكنه چون نه تكنولوژي دارن نه بازدهي نه كارايي درست حسابي فقط از رانت استفاده ميكنن
  • کوشا IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    121 0
    با یک حساب سر انگشتی ، اگر با واردات خودروهای با کیفیت حدود 30 درصد مصرف سوخت روزانه کم بشه ( درصد بالایی از سوخت در خودروهای عمومی که معمولا پراید پژو پیکان هستند ) و با قیمت حدود 0.7 دلار حدود 7 میلیارد دلار صرفه جویی سالانه داریم .
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    110 2
    حرف بیخود میزنه يه عددی گفته عاری از حقيقت . بايد هرچه سريعتر اين دو خودروساز (سايپا وايرانخودرو )تعطيل شوند تا جلوی اين همه زيان و مرگ و مير گرفته بشه
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    81 0
    صنعت خودروسازي كشور نتوانسته است رضايت مشتريان را در زمينه هاي كيفيت،قيمت،خدمات پس از فروش و... تامين كند.به نظر من با اين وضعيت بهتر است صنعت خودروسازي ايران تعطيل شود. واقعا فشل است
  • علی IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    78 0
    با این خودروهای بی کیفیت و گران همان بهتر که وارد شود و اگر نگران بیکاری گارگران هستید بصورت قطعه وارد شود و ما مونتاژ کنیم
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    89 0
    بنظر من ، هر دو خودروساز رو تعطیل کنن و بجاشون با انتقال تکنولوژی، خودروهای بروز رو اینجا تولید و مازادش رو صادر کنن. مطمئن باشین خودروسازهای بزرگ دنیا بخاطر ارزون بودن قیمت کارگر استقبال میکنن. کارگرای دو کارخونه رو هم بیارن استخدام کنن تو جاهای جدید
  • محمد IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    79 0
    انشاالله که تعطیل بشه از دست این دو شرکت مافیایی راحت بشیم
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    83 0
    اشکال نداره بذارین خودرو وارد بشه. دوبرابر این قیمت صرفه جویی بنزین و هزینه درمان مصدومین جاده ای صرفه جویی می کنیم
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    95 0
    همان بهتر که واردات خودرو انجام شود, هم کیفیت دارد و هم مقرون به صرفه می باشد. من مهندس عمران از دانشگاه تهران هستم و الان ۲ ساله بیکارم. در عرصه عمرانی و ساختمانی بالغ بر ۲ میلیون نفر بیکار شدند و با فقر و نداری دست و پنجه نرم میکنند. چرا برای اشتغال ۵۰ هزار نفری که آن هم با سفارش اشخاص در کارخانجات خودرو سازی کار میکنند, میخواهید خودروی بی کیفیت را به مردم تحویل دهید؟؟؟؟؟؟ چراااا؟؟؟؟
  • رضا AE ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    65 1
    چقدر کمتر کشته میدیم بخاطر بی کیفیتی خودروهای داخلی
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    78 0
    سالی 15 میلیارد دلار باید واردات صورت بگیره؟ باشه. حساب کنید الان ضرری که به اقتصاد ما با این همه کشته و زخمی و آلودگی هوا و مصرف زیاد بنزین و هزار تا چیزه دیگه وارد میشه چقدره؟ وقتی یک فرد در سن کار که سالها تحصیل کرده در تصادف از دنیا میره چند میلیارد از بیت المال که صرف تحصیل اون فرد شده یک شبه به زیر خاک میره؟ اغراق نیست، برای هر فردی که فوق لیسانس در دانشگاه دولتی میگیره در تمام دوران تحصیلش از مدرسه تا دانشگاه حداقل 5 میلیارد تومان هزینه شده. این تخمین برای حداقل 5 سال پیشه. این فقط یک مثالش بود
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    62 0
    سالها صنعت خودرو را گذاشتن لای پر قو الان منت هم میذارن سر ملت!
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    47 0
    با واردات خودرو مصرف کننده یعنی مردم سود و مافیای خودرو ضرر میکند. با پول پراید میشه اپل و فیات و مزدا و میتسوبیشی سوارشد.به شرطی که تعرفه اش رو بردارن.
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    46 0
    آسیب این خودروهایی که با تکنولوژی های منسوخ شده با مصرف بالا و ایمنی پایین تولید میشوند با اینهمه تبعات زیست محیطی، دور ریز بنزین و جان و مال انسانها ، خیلی بیشتر از این 15 میلیارده
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    33 1
    اره روزانه ده ها هزار انسان بی گناه از بین بروند و هزاران خانواده از هم بپاشن بهتره تا چند میلیارد دلار از کشور خارج بشه؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    30 1
    کسی نمی گوید تعطیل شوند مردم می گویند1-- خودوسازان باید رقیب داشته باشند تا هر جنس آشغالی را با هر قیمتی که دلشان خواست به مردم قالب نکنند2- یک سیستم نظارتی قوی بالای سرشان باشد تا از این افسارگسیختگی خودروسازان و رانت هایی که در این حوزه وجود دارد جلوگیری کند
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    44 2
    لااقل بانک مرکزی سالی بیست هزار تا ادم نمیکشه
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    26 0
    اولویت باید قطعه سازی با کیفیت باشه،نه خودروسازی.
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    36 0
    البته اگر خودرو وارد بشه بیش از 15 میلیارد دلار از هزینه های تصادفات و تعمیرات این ماشین ها کسر خواهد شد که در مجموع به نفع مردم خواهد بود
  • پرویز IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    4 52
    تنها پول واردات نیست 200 تا 300 هزارکارگر بیکار می شوند خود این 30 میلیارد دلار ضرر می شود
  • هادی IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    26 0
    قدیم یک سخن معروفی بود می‌گفتند "خجالت پیش فلانی شرمنده است" حالا حکایت این هاست. ای کاش داوری‌ای درکار می‌بود!
  • Mahdi IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    26 0
    اگر واردات خودرو ازاد بشه، برا همه اين امكان وجود داره خودروهاي باكيفيت چهار يا پنج ساله رو با قيمتي كمتر از ٦٠٠٠-٧٠٠٠ دلار وارد كنن كه هزار برابر بهتر از بهترين خودروي توليد داخل هستش، دولت به دليل حجم انبوه افراد درگير اين صنعت مانع از واردات خودرو ميشه و اين شركت ها رو هر روز بي كيفيت تر از ديروز
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    26 0
    پژو 207 دنده ای به دلار قیمتش میشه 11 هزار دلار !!! بازم کمه؟!!!
  • رضا IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    40 0
    اونش دیگه به خودمون ربط داره مگه تو میخوای پولشو بدی
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    50 0
    تعطیل نکنید بذارید حتی با قیمت ارز آزاد و حتی دست دو بدون عوارض گمرکی و غیره خودرو وارد شه اونموقع اگه اینکاره باشد خودتون مجبور می شید رقابت کنید یا بکشید کنار