امیراحمدیان: مشکل ما درباره روسیه این است که فکر می کنیم این کشور اروپایی است!

کارشناس روسیه اهداف و برنامه های روسیه را برای توقیت جایگاهش در خاورمیانه مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرآنلاین، بهرام امیراحمدیان در گفت و گویی درباره اینکه کشور روسیه از لحاظ امنیتی چه رویکردی را در خاورمیانه دارد گفت:روسیه در دو جا نیاز داشت تا جا پای خود را محکم کند یکی بندر سواستوپول در شبه جزیره کریمه که برای نگهداری زیردریایی اتمی ناوگان دریایی سیاه بود. روسیه این منطقه را از اوکراین اجاره کرد که اوکراین با روسیه اختلاف پیدا کرد. در این بین به جای قدرت نرم از قدرت سخت استفاده شد و روسیه آن منطقه را تصاحب کرد.

وی افزود: محل بعدی در دریای مدیترانه و در نزدیکی کانال سوئز بود که محل عبور که ناوگان تجاری روسیه یعنی بندر طرطوس بود. روسیه از زمان شوروی از این بندر استفاده می کند و باید آن را حفظ کند. بنابراین روسیه علاوه بر حفظ این بندر سعی کرده که حکومت سوریه را نیز حمایت کند. همچنین نزدیکی روسیه به کشورهای خاورمیانه به دوره شوروی باز می گردد که مسکو علاقمند است تا آن دوران را دوباره احیا کند.  بنابراین شاهد هستیم که اتحادیه اقتصادی و یا گمرکی تشکیل می دهد. حتی به دنبال حضور در اقیانوس هند نیز هستند. نکته ای که باید عنوان کرد این است که روسیه از لحاظ اقتصادی،سیاسی، فرهنگی، جایگاه گذشته خود یعنی دوره شوروی را ندارد.

وی در بررسی دیگر اهداف روسیه گفت: روسیه سعی کرده است که هم بندر را حفظ کند هم حکومت سوریه را حفظ کند کشوری که دوست است ، نزدیکی روسیه به کشورهای خاورمیانه بر میگردد به دوره شوروی خیلی روس ها دوست دارند که ان دوران را احیا کنند مثلا یک اتحادیه اقتصادی اتحادیه نظامی، منتهی امنیتی شانگهای شده امنیت دسته جمعی که ساختاری است. سی ای اس است ، که 12 کشور هستند. البته الان 11 تا زهستند اوکراین جدا شده است گرجستان هم جدا شده اسم انها است ولی عملکرد انها در اغاز شوروی داشت الان ندارد چون ساختار خودشان را دارند برخی کشورها مثل قزاقستان همچنان هستند راه دیگه ای ندارند از کریدور تراسکا به سمت چین و اسیای شرقی از طرف غرب هم از همان کریدور باکو جیحان است همه اینها ساختاری است که این منطقه را از شمال ایران جدا می کند نه به خاطر اینکه با ایران مخالفت دارند این طور نیست اقتصاد است که حرف می زند چون اینها می گویند اگر بیایند ایران و از ایران از لحاظ حقوقی بانک و بیمه و اینها که خیلی سخت می گیرند از ما جدا شده اند روسیه می خواهد به نحوی این محاصره را بشکند بنابراین حضورش در خاورمیانه عرصه خودش را افزایش دهد در اقیانوس هند نفوذ داشته باشد اگر بیاید خلیج فارس دسترسیش به هند زیاد می شود.

این کارشناس تصریح کرد: روسیه حضورش در خاورمیانه فقط برای فرونشاندن حس جاه طلبی شوروی است روسیه از نظر قدرت اقتصادی فرهنگی و سیاسی ان جایگاه را ندارد که به عنوان یک قدرت بزرگ مطرح شود یعنی نمی تواند جای آمریکا را بگیرد، نمی تواند بگیرد چون موردی ندارد بخواهد جای امریکا را بگیرد.

کارشناس اوراسیا درباره اعلام آمادگی روس ها برای حل بحران یمن نیز گفت: از زمان اشغال افغانستان توسط روس ها، آنها همواره اعلام کرده اند که قادرند مساله افغانستان را حل کنند ولی در عمل چیزی ندیده ایم. در خصوص حضور آنها در خلیج فارس نیز آنها با مشکلات ارتباط گرفتن، روبرو خواهند بود چرا که زبان روسی بسیار سخت است. در همین راستا زبان دوم کشورهای عربی انگلیسی است و مسکو در این زمینه دچار چالش خواهد شد. حتی کشورهای آسیای میانه و قفقاز نیز در حال تغییراتی هستند تا زبان انگلیسی را جایگزین کنند. روسیه قدرت نرم محدودی دارد و مهمتر از اینکه آنها خشن دیده شده اند و غیرقابل اعتماد هستند. به این دلیل که مصر را می توانیم مثال بزنیم. مصر در جهان عرب ضربه بزرگی را از اتحاد شوروی خورد که البته برخی می گویند حساب شوروی از روسیه جداست اما این در حالی است که تمام مقام های شوروی سابق همه روس بودند. همان فرهنگ و همان ادمها همچنان بر سر کار هستند، همین اقای پوتین در شوروی صاحب منصب بوده است لاوروف همین طور!

وی در پایان تصریح کرد: آنها فقط حس جاه طلبی خود را تقویت می کنند. برای اینکه به ملت خودشان بگوییند که برای نظامی گری هزینه می کنیم ناراحت نباشید! من روسیه را از سیبری دیده ام تا اورال تا ولگا، قفقاز و الی اخر در مناطق اسیایی روسیه تا 40 سال هم کار کند جا برای کار عمرانی زیاد دارد یک جامعه توسعه نیافته با بافت سنتی دارد. اصلا مثل مسکو نیست. مشکل ما درباره روسیه اینه که فکر میکنیم اروپایی است. روسیه حتی صنعتی هم نیست اگر بود که در کشورهای دیگر چه برندی از روسیه شناخته شده است؟ چه کالایی از روسیه هست که اگر نباشه لنگ می مانیم به جز اسلحه و نیروگاه هسته ای، اقتصادی می تواند جا باز کند که بتواند تولید صنعتی داشته باشه روسیه قدرت سخت و نظامی است.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1313980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
    23 4
    واقعا حق مطلب همینه . روسیه هیچی نیست جز یه قدرت نظامی که البته چون قدرت اقتصادی نداره در دراز مدت و در مقیاس وسیع نمی تونه از قدرت نظامی هم استفاده کنه . در مورد سوریه هم عملا همین اتفاق افتاد .
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
    6 1
    زنده باد اقای امیر احمدیان با این تحلیل درست. قایل توجه کسانی که عاشق خوردن خنجر غیر قابل اعتماد بودن روس ها هستن اونهم نه یکبار !
  • شهلا ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    6 0
    مشکل روسیه با ما این است که به ما مانند یک غذای خوشمزه و چرب نگاه می کند.
  • ناشناس IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    1 0
    از فردا روسوفیلها و تمام تریبونها علیه ایشان و عقایدشان جبهه بندی میکنند !!!!
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    0 0
    آره خوب امریکا و انگلیس و اروپا کلهم اجمعین همه انسان دوستانه در مناطق مختلف حضور دارند و تنها روسیه و چین هستند که بد و منفور و جاه طلبانه رفتار می کنند دمتان گرم که زبان دنیارا بلدید