۲۸ نفر
۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
چپ چرک و ماجرای همایون شجریان عزیز

در همین تیتر مطلب تکلیف را روشن کرده ام که اگر حوصله خواندن نداشتید بدانید از چه موضع و منظری می خواهم به این ماجرای احمقانه اخیر نگاه کنم.

آن که سودای عدالت در سر ندارد هر که هست و هر چه هست از آدمیت بهره چندانی ندارد و در بهترین حالت در زمره اولئک کالانعام قرار می گیرد اما آن که از عدالت دکان دونبش خودفروشی می سازد و وقاحت و دنائت را به جای دادخواهی عرضه می کند مصداق تام و تمام بل هم اضل است.

مدت هاست تصمیم گرفته بودم چیزی ذیل عنوان چپ چرک بنویسم و بگویم: اگر بسیاری از چپ ها انسان های شریفی بودند که بی عدالتی و تبعیض را برنمی تابیدند و صادقانه و عاشقانه جان و مال و جوانی شان را فدای آرمان هایشان می کردند امروزه مردرندانی یافت شده اند که با دعوی عدالت خواهی کاری جز تخلیه عقده های حقیرانه خود ندارند. بی هنرانی که در هنرمندان به چشم کینه و عداوت می نگرند و زبونانه در کمین نشسته اند تا اندک لغزشی از آنان سر زند بلکه فرصتی یابند به دشنه و دشنام از پایشان درآورند.

این موجودات چپ نما که در حقیقت احوالاتشان یادآور این مصراع حکیمانه است: چپ آواز افکند و از راست شد، ویژگی های غریبی دارند که مهم ترینشان غریب کشی است. معمولا به کسانی دشنام می دهند که حافظان وضع موجود نیز از آن ها دل خوشی ندارند.

در پس و پناه قدرت پنهان می شوند و نعره  هل من مبارز سر می دهند. به کسانی حمله ور می شوند که نه تنها هزینه ای برایشان نمی آورد  بلکه مفت و مجانی آن ها را در مقام اپوزسیون می نشاند و تشویق و تایید بس بسیاران را در پی دارد. چپ چرک اگرچه خودش یک روز هم مشقت و سختی یک کارگر را تجربه نکرده اما مدام از حق و حقوق کارگران دم می زند.

بی مناسبت و با مناسبت حق و حقوق یک فوتبالیست و هنرپیشه و مهندس و کارخانه دار را با حقوق یک کارگر مقایسه می کند و با ضرب و تقسیم های کودکانه سعی می کند احساسات عوام الناس را برانگیزد و پروژه دوقطبی سازی چندش آورش را گسترش دهد. تا آتش نفرت و کینه را در دل فرودستان شعله ور کند و خود از دور به تماشای جنگ و آشوب و نزاع میان بی گناهان بنشیند.

و کیست که نداند عدالت به معنای حقیقی اش نه برابری حقوق کارگر و کارخانه دار که قرارگرفتن هر چیزی در جای خویش است. که رسیدن حق به حقدار است. که بهره بردن همه آدمیان از حقوق حقه و اولیه انسانی است.حالا سوژه جدید این مدعیان چپ اندیشی جدید چیست؟

همایون شجریان و علیرضا قربانی. دو هنرمند عزیزی که اگرچه اهل فن حق دارند و می توانند و باید درباره آثارشان چند و چون کنند اما با هیچ گز و معیاری مسحق این همه بی مهری و بی ادبی نیستند آن هم صرف این که برای تبلیغ آلبوم جدیدشان پا به یک ساختمان مجلل گذاشته اند. من نه پا به آن ساختمان گذاشته ام و نه اصلا می دانم آن خراب شده کجاست و شاید اگر در مقام مشاوره از من می پرسیدند که چنین مکانی برای تبلیغ آلبوم مناسب است یا نه، با آن مخالفت می کردم اما آن مکان هرجا هست و متعلق به هرکس این میزان عصبانیت و متورم شدن رگ گردن معنا نمی دهد. همایون شجریان و علیرضا قربانی نه فرهاد مهرادند و نه فریدون فروغی. خودشان هم چنین داعیه ای ندارند. علم مبارزه با سرمایه داری و حمایت از رنجکشان را هم بر دوش نگرفته اند.

دو خواننده اند با متر و معیارهای هنری مقبول و مورد عنایت مخاطب عام و تا حدودی خاص. توفیقی که هنرمندان اندکی به آن دست می یابند. لگد و لجن پراکنی به سمت آن ها نه تنها هیچ ربطی به عدالت خواهی ندارد بلکه عین بی عدالتی است و امداد رساندن به ابتذالی که از شش جهت بر ما باریدن گرفته است.

کد خبر 1314302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Seyed IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    9 12
    ممنون
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      7 5
      متن اشفته ای بود و قابل فهم نبود
  • مهرداد GB ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    7 7
    سید عزیز؛ احساس می کنم در انتخاب واژه ها برای مطلب خود، قدری تند رفته‌اید. ما همیشه کلام متین و منطقی شمارا پسندیده و روی چشم گذاشته‌ایم؛ اما انصاف بدهید سید جان، در متن حاضر و با توجه به کلمات و تعابیری که به کار برده‌اید، چه جایی برای منطق و متانت باقی مانده است؟
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    13 12
    باید تنها و تنها به هنر و صدای این دو آوازخوان و سایر هنرمندان عزیز درجه یک پرداخت و نبایست انتظاری در حد بنان و فرهاد و محمدرضا شجریان و سایرین که تمامی شئونات زندگی را اندیشیده عمل می کردند و مردمی بودند، داشت.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    9 1
    چپ چرک اصطلاح جالبی بود اما معنای دقیقش رو نفهمیدم. اونایی که چپ می زنن و راست می رن؟ چرک منظور کثیفی ظاهری است یا باطنی؟اونایی که راست می زنن چرک هستند یا چپ ها چرک هستن؟ یک کم روشن تر می گفتی بهتر بود
  • سعید ترک IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    20 6
    آقای موسوی در هیچ جامعه ای تحملی بر اشرافیت و استایل زدگی وجود ندارد . و این موضوع شما ربطی هم به چپ گرایی و ضرب و تقسیم حقوق و در آمدهای غنی و فقیر ندارد . این نوشته شما را به حساب عشق شما به همایون شجریان بگذاریم بهتر است تا بحث سنگین عدالت طلبی و عدالت خواهی .
  • راست مبتذل IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    7 3
    خب پس فهمیدیم که معنای حقیقی عدالت این است که هر چیزی جای خود باشد و فوتبالیست و آرتیست چنان باشند و کارگر و کشاورز چنین باشند.
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      5 0
      نه عزیز هیچی ما نفهمیدیم
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    5 1
    در واقع این مقاله جوابیه ای بود بر توئیت شخصی بنام آقای نادر فتوره چی که البته من شخصٱ ایشان را نمی شناسم فقط در فضای مجازی ابن توئیت توهین آمیز را دیدم
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    3 5
    از چپ در ایران جز خیانت و نکبت چیز دیگه ای به جا نمونده
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      4 2
      از راست چه بجا مانده همه همین جا هستند
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    15 2
    از تعریفت از عدالت و فحش هایی که دادی معلوم شد چطور آدمی هستی
  • ناشناس IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    1 0
    یعنی شما تتلو را هم در این گروه قرار دادی و گفتی که چپ های چرک ناجوانمردانه به او حمله ور شدند او فقط یک خواننده بود اما حق نداشت با هر کسی نشست و برخاست کند
  • ساز مخالف ES ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    1 0
    درست میفرمایین. من هم هیچ گاه پا به این مکان نذاشته ام. ولی این تصور هم از سوی خوانندگان ما سطحی و پیش پا افتاده است که می پندارند با تصویربرداری از چنین جایی اثری ماندگارتر و حرفه ای تر تولید می شود.
  • امیر خوش سرور US ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    5 0
    آقای عبدالجواد موسوی سلام آیا فراموش کرده‌اید که چند سال پیش متأثر از خبری در روزنامه‌ی خراسان یا قدس درباره یک مؤجر و مستأجر و نسبت فقر آن‌ها به یکدیگر با غیض و غضب حکم کرده بودید که روزی در خیابان‌های پایتخت با آر پی جی، شاسی بلندهای را هدف قرار خواهید داد؟! آیا آن آشفته‌گی «فیک» بود یا شما نیز متأثر از «شور حسینی»، «چپ چرک» شده بودید؟! موضوع برای امثالِ بنده، «نادر فتوره‌چی» و... نیست. موضوع شما هستید و ادعایتان در تعریف عدالت! نوشته‌اید: «و کیست که نداند عدالت به معنای حقیقی‌اش نه برابری حقوق کارگر و کارخانه‌دار که قرارگرفتن هر چیزی در جای خویش است. که رسیدن حق به حقدار است. که بهره بردن همه آدمیان از حقوق حقه و اولیه انسانی است.» بله! با این تعریف «همه با هم» سر جای خودشان خواهند ماند و آب هم از آب تکان نخواهد خورد و خیر و خوشی (بخوانید نظم موجود) نصیب همه‌گان می‌شود. باری! عدالت امثال شما را باید دَرید. ادعاهای امثال شما را باید «هدف» گرفت و شما و امثالهم را باید با آر پی جی زد! چنین باد!