خرم: شاید عارف سرلیست نباشد /امیدی به مذاکره با شورای نگهبان نیست

احمد خرم، وزیر دولت اصلاحات معتقد است: اصلاح‌طلب‌ها باید در انتخابات اسفندماه مجلس، تجربه تلخ انتخابات ۸۴ را مدنظر قرار دهند، از این‌رو ضمن خودداری از واگرایی، به‌سوی همگرایی حداکثری حرکت کنند.

پوریا فیروزنژاد: «اقلیت قدرتمند» یا «اکثریت خنثی»؟؛ بحثی که این روزها نقل محافل اصلاح‌طلبی شده است و آنچه که می‌توان از نشست‌های متعدد نهادهای سیاست‌گذار این جریان استنباط کرد، شیفت سیاسی از «ائتلاف‌محوری» سال ۹۴ با میانه‌روها به سوی ارائه یک «لیست اصلاح‌طلبانه» تمام‌عیار برای انتخابات اسفندماه مجلس است. 

احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات هم در گفت‌وگو با خبرآنلاین، رهیافت سیاسی اصلاحات را عدم تکرار تجربه ناموفق ائتلاف، و حرکت به‌سوی بازسازی هویت اصلاح‌طلبی و ظهور و بروز آن در لیست انتخاباتی این جریان برای انتخابات مجلس می‌داند.

خرم بحث سرلیستی جریان اصلاح‌طلب در مجلس را هم وابسته به روزهای پس از اعلام تایید صلاحیت‌ها می‌داند و از احتمال جایگزینی فرد دیگری با محمدرضا عارف می‌گوید. مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات را در ادامه بخوانید؛

****

آقای خرم! پس از سلسله نشست‌هایی که میان تشکل‌های اصلاح‌طلبی و مشخصا مجمع روحانیون و شورای عالی سیاست‌گذاری انجام گرفته است به‌نظر می رسد اکثریت نظر به ارائه یک لیست تماما اطلاح‌طلب برای انتخابات اسفندماه مجلس دارند و اشتیاقی برای ائتلاف دوباره با میانه‌روها دیده نمی شود، شما با توجه به شرایط این روزها، بهترین گزینه را چه می‌دانید؟

در انتخابات سال ۹۴ چند تن از اصولگرایانی که مطمئن بودند دیگر رای نخواهند آورد، مذاکره کردند و در لیست اصلاح‌طلب تهران قرار گرفتند و به بهارستان راه یافتند. اما این اقدام دو طرفه نبود، این افراد زمانی که به مجلس راه یافتند هیچ امتیازی به اصلاح‌طلب‌ها ندادند. این یک تجربه جدی است که انعطاف نشان دادن و ائتلاف کردن یک طرفه انجام گرفته است.

هویت اصلاح‌طلبی باید در لیست انتخابات حفظ شود

معتقدم که جبهه اصلاحات باید با حفظ هویت اصلاح‌طلبی لیست ارائه دهد. باید قبول کنیم که کشور و جامعه ما دوقطبی است و هر قطب باید با یک هویت مستقل وارد صحنه شود تا در صورتی که شرایط فراهم شود، رقابت سالم صورت بگیرد. در این باره می‌توان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ را مبنا قرار داد. اگر جبهه اصلاحات همگرایی داشته باشند و به سوی واگرایی حرکت نکنند، می‌تواند بسیار موفق‌تر عمل کند.

نباید به مذاکره با شورای نگهبان امیدوار بود

درحالی که برخی از استراتژیست‌های اصلاح‌طلب بحث شرط و شروط گذاشتن برای شورای نگهبان را مطرح می کنند، عده‌ای دیگر می‌گویند بهتر است وارد مذاکره با شورای نگهبان شد و حتی برخی چهره های اصولگرای میانه رو چون ابوترابی فرد یا وزارت کشور را میانجی کرد یا عارف قدرت میانجی گری دارد. نگاه شما به این نوع پیشنهادات چیست؟

مذاکره و تعامل با شورای نگهبان خوب است اما نباید امیدی به نتیجه آن داشت. در مجلس هفتم، شورای نگهبان سه هزار و ۴۰۰ نفر را رد صلاحیت کرد. در آن زمان من در دولت آقای خاتمی حضور داشتم. در آنجا تصمیم عاقلانه‌ای گرفته شد که هیئتی را برای مذاکره با شورای نگهبان تعیین و مامور کنیم.

برای مذاکره با شورای نگهبان رفتیم اما کسی نبود!

 پنج نفر از اعضای معتدل دولت خاتمی نیز مامور این کار شدند تا رد صلاحیت‌ها تعدیل شود. شورای نگهبان ساعت ۳ بعدازظهر را برای مذاکره تعیین کرد. زمانی که این هیئت به آنجا رفت حتی آبدارچی شورای نگهبان نیز در ساختمان حضور نداشت و همه رفته بودند. با توجه به چنین برخوردهایی امیدی به اینکه شورای نگهبان تعامل کند، نیست.

شرایط بسیار حساس‌تر از انتخابات ۹۴ است

شرایط جامعه را  چقدر متفاوت از سال ۹۴ و ادوار پیشین انتخابات مجلس می‌دانید؟ فکر می کنید اصلاح طلبان باید با استراتژی متفاوتی به انتخابات ورود کنند یا شرایط تقریبا مشابه همان سال است؟

شرایط امروز کشور متفاوت از دوره مجلس دهم و انتخابات سال ۹۴ است،اکنون ما در یک مرحله بحرانی قرار داریم. منطق حکم می‌کند که این شرایط درنظر گرفته شود و موجبات بی‌اعتمادی بین مردم بیش‌از پیش فراهم نشود. همه نیروهای معتقد به نظام باید امکان ظهور و بروز خود را پیدا کنند. نمی‌شود جبهه اصلاحات که دارای بدنه اجتماعی مهم‌تری نسبت به جبهه رقیب است، نادیده گرفته شود.

شاید فرد دیگری به جای عارف سرلیست شود

در صورت تایید صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در انتخابات پیش‌رو، آیا آقای عارف کماکان از شانس سرلیستی اصلاح‌طلبان بهره‌مند خواهد بود؟

موضوع سرلیستی وابسته به شرایط روزهای پس از تایید صلاحیت کاندیداها است. ممکن است شرایط به گونه‌ای پیش رود که فرد دیگری که تایید شده است، سرلیست شود. اکنون نمی‌شود اظهارنظر درستی انجام داد. در رابطه با اینکه آقای عارف سرلیست بماند یا اینکه فردی بهتری از او در دسترس باشد، یک تصمیم جمعی است که باید با توجه به شرایط روزهای آتی انجام شود.

مردم مانع ورود جریان تندرو به مجلس می‌شوند

آقای خرم! رئیس دولت اصلاحات به دلیل پیام به مردم مبنی بر حضور در انتخابات ۹۴ و البته عملکرد نامساعد فراکسیون امید در مجلس، مورد انتقاد قرار می‌گیرد، از نظر شما آیا در این دوره هم می‌توان با یک امضا مردم را به پای صندوق‌های رای آورد؟

اگر مردم احساس کنند که وضعیت بهتر می شود، وعده‌های توخالی به مردم گفته نشود، واقعیت‌ها عیان شوند و راهکارهای عملیاتی مطرح شوند مردم به پای صندوق‌ها می‌آیند. موضوع دیگر آن است که مردم نسبت به روی کار آمدن یک جریان تندرو احساس خطر کنند. نماینده‌ها به مردم وعده‌هایی می دهند که قابل اجرا نیست و مردم از این وضع خسته شده‌اند. این در حالی است که بعد از انقلاب، دولت‌ اصلاح‌طلب بهترین عملکرد را داشته است.

۱۷۲۷۲۱۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =