۱ نفر
۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
عقب‌ماندگی‌ها و امیدهای انیمیشن ایرانی

28 اکتبر ( برابر 6 آبان)، روز جهانی انیمیشن است و این حوزه در جهان ارتباطی ما، بیشترین تاثیرگذاری را روی فکر و ذهن جوانان و نوجوانان دارد.

تولید انیمیشن با توجه به اهمیت کار قالب انیمیشن در جریان سازی فرهنگی و اثرگذاری بر مخاطب کودک و نوجوان، از عرصه های حساس هنری و فرهنگی محسوب می شود. ما همچنان تاکنون در ایران، کوتاهی‌های بسیاری در حوزه تولید انیمیشن داشته ایم.
انیمیشن و کمیک استریپ در ایران هم در گردونه اقتصادی و هم در چرخه فرهنگی نادیده گرفته شده است. عقب ماندگی و  کوتاهی‌های زیادی در این زمینه داشته ایم. گرچه نمونه هایی را می توان نام برد که به عنوان آثار موفق ایرانی در عرصه انیمیشن درخشیده اند.
در تولید انیمیشن ایرانی، کیفیت بالای فنی، قابل رقابت بودن با نمونه های خارجی و قابل دفاع بودن محتوایی، از جمله ویژگی هایی است که باید در تولیدات ایرانی مدنظر قرار دهیم. با این ویژگی ها، یکی از این نمونه های ایرانی موفق در سال های اخیر، انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» است. این نمونه یک گام بسیار بلند و خدمت بسیار ارزشمند است که توسط یک گروه جوان و پرتوان تولید شده است.
به تعبیر رهبر انقلاب این اثر نشان داد که جوانان متعهد و مومن انقلابی، چگونه توانستند به تولید چنین اثر هنری ارزشی دست بزنند که خوشبختانه با استقبال خوب مخاطبان نیز مواجه شد. طبیعتا ما راه طولانی‌ای را برای تولیدات درخشان، در پیش داریم و نمی توان تجربه طولانی و مستمر غرب و به خصوص آمریکا در این حوزه، نظیر استودیوی والت دیزنی و... که سال ها سابقه دارند را به راحتی پشت سر گذاشت.
غرب به طور طبیعی این تجربه را طی سال های مستمر و در حوزه های مختلف تولید کتاب، رمان و داستان مُصور طی کرده است و بعد آنها را به فیلم و انیمیشن تبدیل کرده است. سپس براساس آن کاراکترها، انواع و اقسام محصولات سینمایی فرهنگی- اقتصادی از تندیس، لباس و عروسک و... تولید کرده است.
راه رفته آنها و تجربه های غرب در عین حال باید مدنظر ما قرار بگیرند و در عین حال باید با همه عقب ماندگی ها، به تولیدات موثر و درخشان تازه برای آینده امیدوار باشیم.

* دکترای علوم ادیان از دانشگاه فرانسوی قدیس یوسف بیروت

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید علیرضا گلپایگانی US ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    0 0
    با سلام ْ‌لطفا نگاهی به فیلم سینمایی " آقای مهربان" که به سفارش مرکز پویانمایی صبا و به تهیه کنندگی و کارگردانی سید علیرضا گلپایگانی در ۷ سال پیش تولید شده نگاهی بیندازید