کورش سلیمانی تنهایی انسان مدرن را روایت می‌کند

کورش سلیمانی به زودی نمایش «سکوت سفید» را که برگرفته از نمایشنامه «آرامش از نوعی دیگر» نوشته استوپارد است، روی صحنه می‌برد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کوروش سلیمانی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره نمایش جدیدی که با نام «سکوت سفید» کارگردانی می‌کند، به خبرآنلاین توضیح داد: «سکوت سفید» همان نمایشنامه «آرامش از نوعی دیگر» نوشته استوپارد با ترجمه زنده یاد هوشنگ حسامی است که ما آن را با تغییر نام پس از بازبینی و انجام کارهای مربوطه، از ۱۹ آبان در عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه می‌بریم. ما در سال‌های گذشته همراه با دوستانم نمایش «خرده نان» را در سالن سایه اجرا کردیم که پرتماشاگرترین سال ۹۷ این سالن بود. سال‌های قبل‌تر هم نمایش «فالومی» را در تالار مولوی و «ناگهان پیت حلبی» را در تالار سنگلج اجرا کرده بودیم که این آثار هم جزو موفق‌ترین اجراهای سال‌های خود بودند. طبق قراری که داریم، هر سال وظیفه خود می‌دانیم تا نمایشی را روی صحنه ببریم و امسال سراغ نمایشنامه «آرامش از نوعی دیگر» آمده‌ایم. برای من مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود متنی را دست بگیرم و کارگردانی کنم، تاثیرگذاری اجتماعی آن اثر است. بنابراین سعی می‌کنم سراغ موضوعات مبتلا به جامعه که دغدغه و درد مردم روزگار است بروم.»

سلیمانی تصریح کرد: «مثلا کار قبلی ما درباره بی‌تفاوتی بود، اثر دیگر به زوج‌هایی می‌پرداخت که بی‌دلیل از هم دور می‌شوند اما فقط با توجه به یکدیگر مشکلاتشان را حل خواهند کرد. البته این‌ها نوشته نویسندگان خارجی بوده است و من پروسه‌ای برای انتخاب متن دارم که ماه‌ها طول می‌کشد.»

این کارگردان تئاتر یادآور شد: «نمایشنامه «سکوت سفید» پایان‌نامه دوره کارشناسی خودم در دانشگاه هنرهای زیبا هم بوده و سال‌های سال است که این متن در ذهن من حضور دارد و درباره مزاحمت‌های انسان در روزگار مدرن برای یکدیگر است؛ اینکه در این روزگار ما به نوعی یکدیگر را اذیت می‌کنیم و آزادی و صلح را برای هم نمی‌خواهیم. در عین حال این نمایش از تنهایی انسان در دوران مدرن و فقدان صلح، دوستی و مهربانی می‌گوید؛ موضوعاتی که در این روزگار مهم است.»

سلیمانی درباره نویسنده این نمایشنامه اظهار کرد: «تام استوپارد اهل چک اسلواکی است که بعدها به انگلیس می‌رود و فیلمنامه‌های مطرحی نیز نوشته است. او حتی به خاطر «شکسپیر عاشق» جایزه اسکار فیلمنامه را هم از آن خود کرده است. او برای اسپیلبرگ، تری گیلیام، مایکل اپتد و حتی ورنر فاسبیندر که فیلمسازان بزرگی هستند فیلمنامه نوشته است. این نمایش سعی دارد با توجه به موضوعش ارتباط بیشتری را با مخاطب امروزی داشته باشد. در شکل اجرایی نیز سعی ما دستیابی به ظرفیت‌های جدید به لحاظ بازی و میزانسن است که علی رغم سادگی بسیار اثرگذار باشد و تماشاگر با لذت به تماشای کار ما بنشیند. ما می‌خواهیم تماشاچی از پدیده تئاتر لذت ببرد و در عین حال که می کوشیم اندیشه ای را با او به اشتراک بگذاریم، نمی خواهیم او رنج ببرد.»

به گفته کارگردان «سکوت سفید» داستان این نمایش درباره شخصی به نام جان براون است که در آستانه میانسالی قرار دارد، او گذشته سختی را پشت سر گذاشته و زندگی پرفراز و نشیبی داشته و آدمی عجیب با ویژگی‌های خاص است که به یک بیمارستان می‌آید و می‌خواهد بدون اینکه بیمار باشد در آنجا ساکن شود! پرسنل بیمارستان هم می‌خواهند مانع او شوند. این چالش بزرگ نمایش است و داستان بر همین مبنا پیش می‌رود، اتفاقات دیگری رخ می‌دهد و شخصیت اصلی با یکی از پرستارها به لحاظ عاطفی درگیر می شود و...

بازیگران این نمایش به ترتیب حروف الفبا عبارتند از آناهیتا اقبال‌نژاد، مهدی بجستانی، سامان دارابی، الهه زحمتی و الهه شهپرست.

۲۵۸۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1315751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =