نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا: انتصابات حق قانونی استانداران است

ایلنا نوشت: نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس با اشاره به اینکه استاندار البرز معاون و مدیر پشت میزنشین نمی‌خواهد، گفت: برخی از ارگان‌ها حق دخالت در انتصابات استانداری و فرمانداری را ندارند و طبق قانون این حق بعد از استاندار برای تایید صلاحیت به وزارت کشور محول شده است.

محمدجواد کولیوند ضمن اشاره به اظهارنظر اخیر مدیرانی که از مجموعه استانداری حذف شدند، گفت: استاندار البرز فردی پیگیر و میدانی است که عمدتا در حال بازدید از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و...است و چون پشت میزنشین نیست، معاون و مدیرِ پشت میزنشین نمی خواهد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ادامه داد: برخی از مدیرانی که در مجموعه استانداری بودند بعد از انتصاب استاندار البرز متوجه حجم کار خود شدند و مسلما ادامه فعالیت را در توان خود ندیده و مدیریت را رها کردند درحالیکه مدیران و معاونان فعال استانداری حتی خارج از ساعت کار موظفی خود، همراه استاندار برای پیشبرد کار البرز فعالیت می کنند.

وی ادامه داد:برخی دیگر از مدیرانی که حذف شدند، افرادی بودند که به امید ارتقاء سمت وارد البرز شده و با ناامیدی از گرفتن پُست دلخواه از ادامه همکاری با استانداری  البرز، منصرف شدند در حالیکه اگر مدیری برای کار وارد میدان شده است، باید بماند و کار کند در غیر اینصورت، عدم حضورمدیرانی که تنها به فکر جایگاه و منفعت خود هستند، قطعا حذف آنها به سود مردم و استان خواهد بود.

هیاهوی انتصابات منطقی نیست

نماینده مجلس تصریح کرد: در مدت 6 ماه گذشته، انتصاباتی در استانداری انجام شده که ممکن است برای هر استان و با نظر هر استانداری پیش آید؛ بنابر این نیازی به هیاهو نیست درحالیکه سیاست پشت این سیاهنمایی و بزرگنمایی ها این است که به مردم القاء شود استاندار به استان توجه نمی ‌کند و از بیرونِ استان، مدیر وارد می شود در صورتی که استانداران گذشته هم با توجه به ضرورت، انتصاباتی داشته و مدیرانی از استان و یا خارج از استان انتخاب می کردند که طبق قانون، اختیار این انتصابات را هم داشتند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: اگر مخالفانِ انتصابات البرز، صریح و روشن به موضوع تعداد انتصابات اشاره کنند، مشخص می شود که انتصابات معاونین و مدیران کل استانداری، زیاد نیست در صورتی که برخی از تریبون ها بیش از حد به این موضوع پرداخته و مصداق انتصابات را عنوان نمی کنند لذا با نگاه کلی، این موضوع را مطرح و رسانه ای کرده اند.

انتصابات، حق قانونی استانداران

کولیوند، اظهار داشت: طبق قانون، هر استان در اختیار استانداران است و این یعنی تمام اختیارات استان به نماینده عالی دولت سپرده می شود از جمله اینکه می توانند در انتصابات مدیران استانداری، دخالت مستقیم داشته باشد و قانون برای جلوگیری از تصمیم دیکتاتوری استانداران، تایید نهایی وزارت کشور را بر انتصابات، دخیل کرده است. 

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا تاکید کرد: برخی از ارگان‌ها حق دخالت در انتصابات استان را ندارند و اگر قرار به دخالت باشد این حق مربوط به وزارت کشور است چرا که طبق قانون این موضوع در صلاحیت وزارت کشور است و این وزارتخانه نیز با بررسی و تشخیص صلاحیت افراد، انتصاب مدیران را تایید یا رد صلاحیت می‌کند.

انتصاب دو معاون با تایید وزیر کشور

نماینده مجلس به شرایط انتصابات استانداری اشاره کرد و افزود: معاونت های استانداری، زیرمجموعه معاونت تخصصی وزارت کشور است که در حوزه های مختلف، انتصاب معاون مربوطه در هراستان با پیشنهاد استاندار و نظر تخصصی معاونت های وزارت کشور، صورت می گیرد.

کولیوند به انتصابات دو معاون استانداری البرز اشاره و تصریح کرد: در این راستا انتصاب معاونت اقتصادی با توجه به سابقه خدمت سه ساله معاون مربوطه در شرکت شهرک های صنعتی و سازمان صمت البرزصورت  گرفت و انتصاب معاونت عمران به دلیل سابقه خوب مدیریتی و حضور در زیرمجموعه همیاری شهرداری وزارت کشور به تشخیص و موافقت استاندار البرز، محقق شد.

تایید صلاحیت معاون جدید استانداری

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اظهار داشت: دو معاونت برنامه ریزی و سیاسی- امنیتی و اجتماعی استانداری البرز در حال حاضر بدون مدیر به سر می برد که به تشخیص استاندار حدود 2 ماه گذشته، فردی به وزارت کشور معرفی شده است و اخیرا مجوز تعیین صلاحیت صادر شده که به زودی انتصاب معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز، انجام می شود.

این نماینده استانی یادآور شد: نباید این موضوع را فراموش کرد که وزارت کشور با حساسیت خاص همراه است و ضرورت رعایت ملاحظات امنیتی کشور، زمانبر بودن انتصابات را امری بدیهی خواهد کرد لذا شایعات مبنی براتخاذ سیاست مهندسی دیدگاه وزارت کشور، غیر حقیقی و اشتباه است و افرادی که به این قبیل اخبار جعلی، دامن می زنند قصد هدایت افکار عمومی به سمت و سوی منافع و خواسته های خودشان دارند.

انتصاب و جابجای مدیران و فرمانداران

کولیوند ادامه داد: انتصاب مدیران کل استاندرای، فرمانداران ومعاونین فرمانداری  نیز با نظر استاندار به وزارت کشور، معرفی و بعد از تعیین صلاحیت با تشخیص وزارت کشور، منصوب می شوند. 

نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه بسیاری از فرمانداران شهرستان های استان البرز بیش از یک سال انتخاب شدند، گفت: فرماندار شهرستان کرج با توجه به مدت حضور در استان و وزارت کشور، انتخاب شد. جابجایی فرماندار سابق نظرآباد نیز با توجه به ارزیابی های انجام شده و به  تشخیص استانداردر سمت مدیرکل مدیریت بحران منصوب و جایگزین وی که قرار بود مدیرکل برنامه و بودجه استانداری شود به دلیل سابقه فرمانداری طالقان به عنوان فرماندار در نظرآباد انتخاب شد.

کولیوند با عنوان اینکه اکثر مدیران کل استانداری در سمت خود مشغول فعالیت هستند، اضافه کرد: اخیرا مدیرکل اجتماعی استانداری به استان قزوین منتقل و در سمت معاون اقتصادی استاندارارتقاء سمت پیدا کرده است. همچنین مدیرکل مالی نیز به همین ترتیب جابجا شده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در پایان اظهار داشت: بخشی از انتصابات مدیران در استان‌ها نیز شامل ادارات و نهادهایی می شود که توسط وزارت یا سازمان مربوطه صورت می گیرد اما طبق مصوبه شورای عالی اداری کشور، موظف هستند تغییرات مدیریتی خود را با هماهنگی شخص استاندار و در صورت لزوم با مشورت نمایندگان مجلس، انتخاب کنند لذا استاندار طبق قانون برای این دسته از مدیران نیز حق اظهار نظر و دخالت دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1316768

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =