ظرفیت ۱۸ هزار تنی سردخانه‌های محصولات کشاورزی در لرستان

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به ظرفیت بیش از ۱۸ هزار تنی سردخانه‌های محصولات کشاورزی گفت: بانک‌ها بر سر راه ایجاد واحدهای جدید سنگ اندازی می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، صید احمد مرادی با اشاره به اینکه یکی از استراتژی های جهاد کشاورزی این است که راندمان تولید را در حوزه زراعت، باغبانی، تولیدات دامی و آبزیان نهادینه کند گفت : برابر رشد جمعیتی که داریم بایستی به تامین امنیت غذایی براساس توانایی های داخلی تکیه کنیم.

 تولید سالانه ۳میلیون تن محصول کشاورزی در لرستان

وی تصریح کرد: مجموع تولیدات سازمان جهاد کشاورزی لرستان در حوزه زراعی و باغی، دام و طیور و آبزیان حدود ۳ میلیون تن در سال است.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به برنامه ریزی ها در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی طی سال های گذشته گفت: حدود ۵۰۰ مجوز طی سالیان گذشته در این بخش صادر شده است و حدود ۸۰۰۰ میلیارد هم سرمایه گذاری در این بخش نیاز است.
مرادی خاطرنشان کرد: اگر این طرح ها به بهره برداری برسند ۷۴۱۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این واحدها مشغول به کار می شوند.
وی گفت: میزان ظرفیت این واحدها ۸۰۰ هزار تن محصول کشاورزی است.

 فعالیت ۱۷۰ واحد صنایع تبدیلی و غذایی در لرستان

مدیرصنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی لرستان کاهش ضایعات محصولات کشاورزی را هدف اصلی ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر ۱۷۰ واحد با ظرفیت ۱۹۸۵ نفر نیروی شاغل فعال است و حجم سرمایه گذاری آن یک هزار و ۴۶۹ میلیارد است.
مرادی همچنین با بیان اینکه عمل آوری و بسته بندی محصولات، توسعه صادرات، بازاریابی و ... از دیگر اهداف ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی است، تصریح کرد: اولویت های ما در استان بحث قطعه بندی، انجماد، بسته بندی گوشت قرمز و سفید و آبزیان است.

 کشتارگاه های دام شهرهای لرستان نیاز به بازسازی، نوسازی و تعمیرات اساسی دارند.

وی ایجاد کشتارگاه های دام سبک و سنگین در استان را از دیگر اولویت های در دستور کار دانست و افزود: کشتارگاه های دام شهرهای لرستان نیاز به بازسازی، نوسازی و تعمیرات اساسی دارند، در این راستا از متولیان ۱۱ کشتارگاه فعال حال حاضر در استان چه در بخش دام و چه در بخش ذخیره سازی میوه می خواهیم به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه نموده و تسهیلات بانکی لازم برای بازسازی این واحدها دریافت کنند.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به احداث انواع سردخانه های تک مداره و دو مداره اشاره کرد و اظهار داشت: در این ارتباط تاکنون ۵۱ مجوز در حوزه سردخانه ها صادر کرده ایم ، در صورتیکه متقاضیان پای کار باشند و بانک ها به موقع حمایت کرده و کارشنکنی نکنند، بستری برای جذب محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده داشته باشیم.
مرادی گفت: برخی بانک ها استقبال خوبی از متقاضیان نمی کنند، به جای حمایت سنگ اندازی می کنند. این امر موجب شده برای کشاورزان ما در استان مشکل ایجاد شود و انگیزه را از آنهاگرفته شود.
وی با بیان اینکه ۹ واحد سردخانه به صورت فعال در استان وجود دارد، تصریح کرد: ظرفیت نگهداری این واحدها ۱۸ هزار و ۸۸۴ تن است.

۲۰ واحد سردخانه در حال احداث در استان داریم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه ۲۰ واحد سردخانه در حال احداث در استان داریم، افزود: پیشرفت فیزیکی این واحدها بین ۸ تا ۶۰ درصد است و ظرفیت آن ها ۷۹ هزار تن محصول است.
مرادی با اشاره به اینکه مشاغل خانگی در حوزه های مختلف ترشیجات، شوریجات، میوه های خشک و ... در استان راه اندازی شده است، گفت: بسته بندی و فرآورده های لبنی با نگاه صادرات نیز در اولویت است.
وی بسته بندی حبوبات تولیدی استان را از دیگر اولویت های در دستور کار برشمرد و ادامه داد: فرآوری و بسته بندی سبزیجات از دیگر موارد در دستور کار است.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه بحث بسته بندی زعفران و عسل لرستان نیز از مواردی است که در قالب مشاغل خانگی پیگیری شده است، اظهار داشت: فرآوری و بسته بندی عرقیات گیاهی، پخت انواع نان سنتی، تهیه مربا، شیرینی پزی، گیاهان دارویی و ... از دیگر رویکردهای اشتغال زایی و ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی لرستان است.
 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1318376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =