۰ نفر
۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۱

پس از انعکاس سخنان ضدایرانی مقتدی صدر در رسانه‌ها نخست‌وزیر عراق و رئیس‌جمهور آمریکا نیز نشستی برگزار کردند.

پس از انعکاس سخنان ضدایرانی مقتدی صدر در رسانه‌ها نخست‌وزیر عراق و رئیس‌جمهور آمریکا نیز نشستی برگزار کردند. این درحالی است که نگاه‌های متفاوتی درباره حضور ایران در عراق وجود دارد. در همین‌باره با محسن حکیم مشاور مجلس اعلای عراق گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم:

صحبت‌های اخیر مقتدی صدر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بنده از صحبت‌های اخیر آقای صدر اطلاع دقیقی ندارم و تصور نمی‌کنم که مضمون سخنان ایشان وارد کردن اتهام باشد. حتی ممکن است در برگردان صحبت‌های ایشان به فارسی برداشت اشتباه صورت گرفته باشد.

دیدگاه دولت عراق نسبت به روابط با ایران چگونه است؟
به اعتراف دولتمردان عراق، حضور جمهوری اسلامی در عراق حضوری مثمرثمر بوده است و باید در نظر داشت که این دولت عراق است که سطح روابط میان ایران و عراق را تنظیم می‌کند. وجود بیش از 120 پروتکل و حضور زائران ایرانی و تبادلات فرهنگی، اقتصادی، تجاری و سیاسی را می‌توان یکی دیگر از دلایل روابط مناسب بین دو کشور دانست.

نظرتان در مورد حملاتی که علیه زائران ایرانی انجام شد، چیست؟
باتوجه به اینکه روابط ایران و عراق بسیار پیشرفته است و قطعاً در راستای تأمین منافع و مصالح عراق صورت گرفته است، دشمنان دو ملت مایل نیستند که این ارتباطات ادامه و توسعه داشته باشد و تلاش می‌کنند در این راه، کارشکنی و مانع‌تراشی کنند تا روابط از توسعه و پیشرفت فعلی برخوردار نباشد. به هر حال حمله تروریستی اخیراً را محکوم می‌کنم و معتقدم که باید در جهت تأمین امنیت جانی زائران تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

نگاه فعالان سیاسی عراق و کشورهای عربی در مورد نقش ایران در عراق چگونه است؟
تا قبل از سرنگونی حکومت صدام، همواره عراق از دید برخی کشورهای عربی به عنوان دروازه شرقی منع ایران از نفوذ طبیعی خودش بوده است. در همین راستا با راه‌اندازی جنگ تحمیلی، تلاش می‌شد تا همواره از حضور منطقه‌ای ایران باتوجه به توان ژئوپلتیکی‌اش جلوگیری کنند و تلاش شد که دشمنی، بحران و چالش در منطقه ایجاد شود تا از این طریق سود ببرند. بعد از سرنگونی صدام ‌شاهد حکومت مردمی ملت عراق بودیم که این حکومت همواره رابطه خوبی با دولت ایران داشته است. بنابراین در حقیقت ملت عراق منافع خود را در ایجاد توسعه هر چه بیشتر روابط و مناسبات خود و دولت جمهوری اسلامی می‌بیند و قاعدتاً برای اظهارنظرهای منفی علیه ایران هیچ‌گونه توجیه منطقی وجود ندارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =