آیت الله سیستانی به فرستاده سازمان ملل چه گفت؟/الحلبوسی هم متهم به فساد شد/اتهام آمریکا به ایران در امور عراق

طبق آخرین گزارش های بدست آمده بغداد پایتخت عراق شاهد تظاهرات و تجمعات اعتراضی مردم علیه دولت بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، در تازه ترین تحولات در رابطه با عراق، کاخ سفید با انتشار یک بیانیه، ضمن اعلام «نگرانی شدید» آمریکا درباره تحولات عراق، اظهاراتی ضد ایرانی مطرح کرده و خواستار برگزاری انتخابات زودرس شده است. به گزارش واشنگتن پست،  در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده درباره تداوم حملات به تظاهرات‌کنندگان، فعالان مدنی، رسانه‌ها و محدودیت‌ها علیه دسترسی به اینترنت در عراق به طور جدی نگران است».

به گزارش فارس کاخ سفید در این بیانیه، با تکرار عادت آمریکایی‌ها در اتهام‌زنی علیه ایران و گروه‌های عراقی نزدیک به ایران مدعی شد: «عراقی‌ها این موضوع را که رژیم ایران منابعشان را می‌خشکاند و از گروه‌های مسلح و متحدان سیاسی خود برای متوقف کردن ابراز نظر مسالمت‌آمیز استفاده می‌کند، تحمل نخواهند کرد. مردم عراق به رغم هدف قرار گرفتن با خشونت مرگبار و عدم دسترسی به اینترنت، صدایشان را به گوش دیگران رسانده‌اند و خواستار انتخابات (زود هنگام) و اصلاحات در انتخابات شده‌اند».

در همین راستا و به گزارش آسوشیتدپرس، هیئت سازمان ملل در عراق (یونامی) نیز طرحی را برای مهار بحران اعتراضات روز افزون که از ابتدای اکتبر عراق را درگیر کرده، ارائه کرد. این طرح بر اصول و تدابیر و اصلاحات فوری در کوتاه و میان مدت از جانب دولت برای خاموش کردن شعله اعتراضات تکیه دارد. هیئت سازمان ملل در بیانیه خود آورده است، با مسؤولان عراقی و تظاهرکنندگان صحبت کرده و درباره لزوم تعهد به اصول اولیه نظیر حمایت از حق زندگی، حق تجمع و تظاهرات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان طبق قانون اساسی به توافق رسیده است.در این طرح بر لزوم خویشتن‌داری حداکثری در تعامل با تظاهرات‌ها و استفاده نکردن از گلوله واقعی و ممنوعیت استفاده غیرمسالمت‌آمیز از ادوات غیرکشنده نظیر گاز اشک آور تاکید شده است.این طرح همچنین شامل بازخواست کامل مجرمان و رعایت انصاف در حق قربانیان طبق قانون و نیز عدم آسیب رساندن به اموال دولتی و خصوصی است.

همزمان با بیانیه مداخله جویانه آمریکا و طرح هیئت سازمان ملل در عراق سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از آتش زدن ساختمان دادگستری منطقه باب الشرقی در مرکز بغداد و نیز منفجر کردن یک برج مراقبت در شرق پایتخت خبر داد.

تظاهرات عراق

به گزارش سومریه نیوز، عبدالکریم خلف، سخنگوی نظامی عادل عبدالمهدی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از اقدام گروهی که آنها را "متواری" توصیف کرد، برای منفجر کردن یکی از برج‌های مراقبت در شرق بغداد خبر داد.وی به تلویزیون رسمی عراق گفت، گروهی "متواری" در منطقه البلدیات در شرق پایتخت اقدام به منفجر کردن یکی از برج‌های دیده‌بانی برای مخفی کردن جرایم‌شان کردند.خلف همچنین گفت: ساختمان دادگستری منطقه باب الشرقی در مرکز بغداد دچار حریق شد و تلاش‌هایی از سوی برخی مجرمان برای مانع تراشی جهت رسیدن تیم دفاع مدنی برای اطفای حریق وجود داشت.در این راستا دحام الخفاجی یک افسر پلیس بغداد نیز گفت، آتش‌سوزی در دو طبقه یک ساختمان تجاری هفت طبقه که شامل انبار عطر بود در میدان الخلانی در مرکز بعداد رخ داد.او افزود، علت آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست.در حادثه جداگانه‌ای الخفاجی گفت، بمبی صوتی در نزدیکی پل الجمهوریه در نزدیکی میدان التحریر بغداد منفجر شد که تلفاتی نداشت.

به گزارش ایرنا، همچنین  گروه‌هایی از تظاهرکنندگان در بغداد «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق را یکی از سران فساد در کشورشان خواندند و خواستار خروج او از روند سیاسی شدند. در ادامه فعالیت های اعتراضی در میدان تحریر بغداد، یک بنر بزرگ بر روی ساختمان بلند مرتبه مشرف به میدان تحریر و پل «الجمهوری» موسوم به «رستوران ترکی» نصب شده که تصویر محمد الحلبوسی را به عنوان یکی از چهره های فساد کشور معرفی کرده و از وی خواسته اند که روند سیاسی را ترک کند.

در این پوستر بزرگ که در جهت روبروی مقر پارلمان نصب شده است، در پس زمینه پرچم به خون آغشته امریکا، چهره الحلبوسی ترسیم شده تا از او به عنوان عنصر آمریکایی ها در عراق یاد کنند و با دو شعار انگلیسی وعربی «ارحل ایها الفاسد» و «GO OUT» (فاسد بیرون برو) از او خواسته اند  از روند سیاسی خارج شود.

همزمان گزارش های تایید نشده ای در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه های عراقی منتشر شده است که مدعی است الحلبوسی از تظاهرات اخیر مردم و اصلاحات ارائه شده از سوی دولت از جمله استخدام های جدید، به نفع عشیره و نزدیکان خود استفاده کرده و مسائل شخصی و گروهی خود را بر منافع معترضان ترجیح داده است. 


اما در سویی دیگر سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق ضمن حمایت از حق تظاهرات مسالمت آمیز، گفت که شواهد ملموسی مبنی بر دست داشتن آمریکا در این تظاهرات وجود دارد. به گزارش ایسنا، جعفر الحسینی گفت: اعتراضات عراق نتیجه انباشته شدن اشتباهات سیاسی است. بسته اصلاحات مطرح شده خوب است اما هدف بازخواست مفسدان در عراق است.وی ضمن حمایت از حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز و نیز خواسته‌های ملت عراق، گفت: گروه‌های مقاومت عراق برای حفظ امنیت تظاهرکنندگان مسالمت‌جو در اعتراضات حضور دارند.الحسینی ادامه داد: آمریکا مسؤول تمام آثار منفی ناشی از اشغال عراق و اجازه تخریب آن است. واشنگتن مانع شد که عراق برای ساخت نیروگاه‌های برق با شرکت‌های غیر آمریکایی قرارداد امضا کند.سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق تصریح کرد: آمریکایی‌ها همچنین عراق را تحت فشار قرار دادند تا به سمت رابطه با چین و باز کردن مرزها با سوریه حرکت نکند. تظاهرات، طرح آمریکایی را در عراق ناکام گذاشت که بزرگ‌تر از طرح داعش بود. برخی طرف‌ها در عراق تمایلی به اجرای بسته اصلاحات توسط نخست وزیر ندارند. این مقام عراقی در ادامه عنوان کرد: شواهد و ادله ملموسی مبنی بر دخالت آمریکایی‌ها در تظاهرات خودجوش ملت عراق وجود دارد و آنها تلاش کردند که میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان فتنه انگیزی کنند. آمریکا می‌خواهد گروه‌های مقاومت را به سمت رویارویی داخلی در عراق سوق دهد. گروه‌های مقاومت عراق و حشدشعبی در حفاظت از مرزها نقش داشته و هیچ ارتباطی به آنچه در تظاهرات رخ می‌دهد، ندارند.

جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق

این اظهارات مقام عراقی از آنجا اهمیت پیدا می کند که اخیرا انتشار یک فایل ویدیویی از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اطلاعاتی از طرح های واشنگتن در بغداد را فاش می کند. این فایل ویدیویی شامل بخش‌هایی از مصاحبه‌های تلویزیونی و کنفرانس‌های خبری مختلف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکاست که در یکی از آنها از تمایل خود بر سیطره و در اختیار گرفتن نفت عراق و عربستان سخن به میان می‌آورد.ترامپ درباره نفت خاورمیانه در بسیاری از مناسبت‌ها صحبت کرده و گفته است: بله ما نیروهای آمریکایی را برای حفاظت از شرکت‌های نفت در عراق مستقر خواهیم کرد و کل ثروت را خواهیم گرفت و فرد پیروز به غنایم دست می‌یابد.ترامپ در یکی از مصاحبه‌های مطبوعاتی می‌گوید: عراق دومین میادین نفتی جهان به ارزش ۱۵ تریلیون دلار را داراست و ارتش عراق سلاح و تجهیزات لازم را ندارد، ارتش عراق، ارتشی ضعیف و جامعه عراق فاسد است و اگر اوضاع به من سپرده شود نفت را از آنها خواهم گرفت.  وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نحوه تصاحب نفت عراق و عربستان تاکید کرده است: نیروهای ویژه را به آنجا گسیل خواهیم کرد، سپس بر مناطق نفت خیز چیره خواهیم شد.

وی افزود: ثروت آنها را می‌گیرم، نفت آنها را خواهم گرفت.رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آنها باید چه چیزی در ازای آزادی‌شان بدهند، افزوده است: دست کم باید ۱۵ تریلیون دلار بپردازند، این کمترین مبلغ است.

ترامپ در مصاحبه دیگری در پاسخ به سوالی درباره آیا رویکرد او باعث نابودی ثروت عراق می‌شود، تاکید می‌کند: نه، اجازه دهید به شما مطلبی را بگویم، هیچ چیزی به اسم عراق وجود ندارد، رهبران آنها فاسد هستند، عراقی‌ها وجود ندارند آنها بین گروه‌های مختلف تقسیم شده‌اند، من حلقه حمایتی را در اطراف شرکت‌های نفت قرار می‌دهم تا کل ثروت را بگیرد و این چیزی است که باید انجام داد.

آماده شدن پیش نویس قانون جدید عراق

اما در مهمترین تحولات سیاسی عراق یک منبع در ریاست جمهوری عراق خبر داد که این نهاد، با همکاری گروهی از کارشناسان عراقی و نمایندگان سازمان ملل، پیش‌نویس قانون جدید انتخابات را تدوین کرد. به گزارش فارس، یک مقام مسئول در ریاست جمهوری عراق به شبکه خبری «الفرات» گفت که «ریاست جمهوری با همکاری گروهی از کارشناسان عراقی و نمایندگان سازمان ملل، پیش‌نویس قانون جدید انتخابات را تکمیل کرد».وی تصریح کرد که به موجب این قانون جدید، کمیساریایی متشکل از مسئولان قضائی و کارشناسانی تشکیل خواهد شد که به دور از سهم‌خواهی حزبی است.این مقام مسئول توضیح داد، «در قانون جدید، سی درصد از تعداد نمایندگان پارلمان کاسته و سن نامزدی نیز به ۲۵ سال کاهش یافته است».

وی با بیان اینکه در قانون جدید، بیشترین رأی، در حوزه‌های انتخاباتی ملاک خواهد بود، خاطر نشان کرد، نخست‌وزیری نیز پیش‌نویس قانون انتخاباتی دارد. پیش‌نویس این قانون از ریاست جمهوری به دولت ارائه شده است؛ زیرا شامل تعهدات مالی خواهد بود.

وی در پایان گفت که رایزنی‌ها برای یکسان‌سازی دیدگاه‌ها درباره این قانون در جریان است تا به پارلمان ارائه شود.

رایزنی چهره های سیاسی عراق درباره تحولات جاری 

در اوج تلاش احزاب سیاسی، دولت و پارلمان عراق برای انجام اصلاحات اساسی مورد نظر معترضان، سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق و محمد الحلبوسی، رییس پارلمان این کشور درباره تحولات جاری کشورشان رایزنی کردند. به گزارش ایرنا، سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در دیدار با محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق، تحولات سیاسی کشور و نقش مورد انتظار از مجلس برای پیگیری مطالبات تظاهرات‌کنندگان را بررسی کرد.حکیم در این دیدار که در دفتر رییس مجلس عراق انجام شد، بر نقش مجلس در تصویب قوانینی که به اصلاح فراگیر نظام سیاسی کشور بینجامد و تحقق مطالبات مردم را تسهیل کند، تاکید کرد.وی همچنین بر ضرورت حفظ حالت مسالمت‌آمیز تظاهرات و حفاظت از اموال عمومی و خصوصی و همکاری تظاهرات‌کنندگان با دستگاه‌های امنیتی تاکید کرد.

عمار حکیم و حبلوسی درباره تحولات عراق رایزنی کردند

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین بر ضرورت اصلاحات گسترده در بخش خدماتی و کوچک کردن دولت و پایان دادن به فساد با همکاری بیشتر قوه مجریه و قوه مقننه و بهبود وضعیت معیشت مردم تاکید کرد

در همین راستا رئیس اقلیم کردستان عراق نیز که به امارات سفر کرده، با ولیعهد ابوظبی دیدار و درباره آخرین تحولات عراق و منطقه گفتگو کرد.به گزارش شفق نیوز، نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی دیدار و درباره لزوم حفظ امنیت و ثبات سیاسی و امنیتی عراق و منطقه بحث و رایزنی کرد.طرفین در این نشست، به روابط اربیل و بغداد و لزوم گفتگو برای حل و فصل اختلافات پرداختند.

image.png

از دیگر محورهای دیدار بارزانی با ولیعهد ابوظبی در امارات می‌توان به تاکید بر لزوم تقویت روابط، سرمایه گذاری ابوظبی در اقلیم کردستان عراق، روابط اقلیم و عراق با کشورهای همسایه و منطقه ، اهمیت هم‌افزایی منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با تروریسم اشاره کرد.

همچنین فرستاده دبیر کل سازمان ملل به عراق، که امروز عازم نجف اشرف شده، قرار است با آیت الله سیستانی دیدار کند. به گزارش پایگاه خبری «شفق نیوز» گفت، پلاسخارت قرار است در این سفر با آیت‌الله «سید علی السیستانی» مرجعیت عالی شیعیان در عراق دیدار کند و پس از آن در یک کنفرانس خبری حاضر شود

نماینده سازمان ملل برای دیدار با آیت‌الله سیستانی وارد نجف شد

لازم به ذکر است که  رئیس جمهوری، نخست وزیر، رئیس پارلمان و رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز روز گذشته در قصر السلام بغداد گرد هم آمدند و پس از بررسی آخرین تحولات این کشور بر ضرورت امنیتی نبودن راه حل های پایان تظاهرات مردمی تاکید و درباره تدوین قانون جدید انتخابات، جهت عادلانه شدن رقابت ها و پایان دادن به انحصار قدرت از سوی احزاب بحث کردند. 

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «برهم صالح» رئیس جمهوری، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق در جلسه امروز خود آخرین تحولات سیاسی و امنیتی در این کشور را بررسی و تاکید کردند که تظاهرات مسالمت آمیز عراقی ها، یک جنبش مشروع و خواهان اصلاحات است که در خدمت منافع کشور می باشد.

سران عراقی همچنین استفاده از خشونت را برای مقابله با تظاهرات مردود دانستند و تاکید کردند که تمام افرادی که از خشونت در برخورد با مردم استفاده و یا خارج از قانون رفتار کرده اند، محاکمه خواهند شد و هیچ تظاهرکننده ای در بازداشت نخواهد ماند.

حاضران در نشست قصر السلام بر ضرورت مسالمت آمیز ماندن تظاهرات، حفظ امنیت عمومی و منحرف نشدن اعتراضات از مسیر اصلی خود تاکید کردند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1319943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    2 1
    بيفايده است عمق فساد زياد و خشم مردم بيكران