۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷

انتقام پلوسی

علی بیگدلی
انتقام پلوسی

روند استیضاح رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را می توان به نوعی انتقام جویی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از دونالد ترامپ دانست.

دونالد ترامپ از اوایل مبارزات انتخاباتی شمشیر را برای حزب دموکرات مخصوصا باراک اوباما از رو بست. در اتفاقی دیگر زمانی که پلوسی قصد داشت با هواپیمای نظامی به افغانستان سفر کند ترامپ مانع و باعث لغو این سفر شد. اختلافات از این برهه شدت یافت و حتی به مسائلی چون برجام نیز کشیده شد. از طرفی آستانه انتخابات ریاست جمهوری در سال 2020 دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در تلاشند تا موجبات ریزش آرای یکدیگر را فراهم کنند. چنین تحولاتی تاثیر چندانی بر ظرفیت رأی دهندگان آمریکایی نخواهد گذاشت. طبق آمارهای بدست آمده چیزی حدود 35 تا 40 درصد مردم آمریکا طرفدار حزب جمهوری خواه هستند؛ به ویژه سفیدپوست ها که بالغ بر 80درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند.

نکته دیگر درباره استیضاح ترامپ این است که این روند مراحل ابتدایی خود را طی می کند و در همین راستا در کمیته های مجلس نمایندگان توانسته است آرای لازم را بدست بیاورد و در مراحل بعدی باید تبدیل به قطعنامه شود و در نهایت هم به مجلس سنا برود. از هم اکنون قابل پیش بینی است که این استیضاح ترامپ رای نخواهد آورد چرا که اکثریت سنا در اختیار جمهوری خواهان است. روند استیضاح در ایالات متحده آمریکا مراحل زیادی دارد و حتی نیازمند رای دیوان عالی کشور نیز است و بعید به نظر می رسد که استیضاح ترامپ رای بیاورد.

اما در روزهای اخیر خبری مبنی بر ورود مایکل بلومبرگ میلیاردر آمریکایی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شنیده شد. با توجه به اینکه بلومبرگ در رسانه های آمریکا نفوذ زیادی دارد به نظر نمی رسد که حزب دموکرات طرفداری زیادی از بلومبرگ کند. شاید مهمترین هدف او در حال حاضر گرم نگه داشتن تنور انتخابات و جمع آوری آرا برای حزب دموکرات باشد. در زمان مبارزات انتخاباتی بلومبرگ یکی از نزدیکان هیلاری کلینتون بود که در ادامه کمیته مرکزی حزب دموکرات به وی اجازه فعالیت نداد. در این برهه زمانی نیز به همین شکل است و تنها هدف او گرم کردن فضای انتخاباتی است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1320020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =