به گزارش خبرآنلاین در قانون تامین اعتبار برای تکمیل پروژهای حمل و نقل ریلی در تهران و کلانشهرها مبلغ 2 میلیارد دلار در نظر گرفته شده بود که یک میلیارد آن مربوط به تهران و مابقی مربوط به کلان شهرها بود. این قانون که در اسفند سال 88 تصویب شده بود، زمانی یکساله برای اجرای آن در نظر گرفته بود.
ظهر امروز 114 نماینده با ارائه طرحی دوفوریتی خواستار تمدید زمان اجرای این قانون تا پایان سال 90 شدند. قانونی که علیرغم تایید نهایی آن از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، تا کنون از سوی دولت به اجرا در نیامده است.
بهمن محمدیاری نماینده تالش، یکی از طراحان این طرح بود که گفت: شهرداری و دولت تعامل کنند تا قانون مصوب مجلس به دلیل سوء برداشتها بلااجرا نماند و دولت برای حل معضل بزرگ ترافیک کشور یک فکری بکند.
وی از ترافیک زیاد شهری یاد کرد که ساعتها از وقت بااهمیت مردم را میگیرد و تبعات اجتماعی بسیاری دارد. به گفته وی، تامین این اعتبار میتواند به اجرای بهتر قانون هدفمند کردن یارانهها که بخشی از آن به گسترش حمل و نقل عمومی مربوط است، کمک کند.
اما حیدری نماینده کبودرآهنگ در مخالفت با این طرح، با این سوال که آیا از میزان صندوق ذخیره ارزی اطلاع دارید یا نه؟، ادامه داد: باید به منابع مالی صندوق ذخیره ارزی توجه شود. اینگونه طرحها به دلیل بار مالی زیادشان مورد ایراد شورای نگهبان بوده و هستند و نباید برا دیگر این روند ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه این بخش از درآمد حساب ذخیره ارزی تنها شامل حال برخی شهرهای خاص میشود، آن را در تضاد با اصل عدالت دانست که منجر به محروم ماندن دیگر مناطق خواهد شد.
پس از وی مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در موافقت با آن گفت که چون زمان اجرای این قانون رو به پایان است باید هرچه زودتر زمان اجرای آن را تمدید کنیم تا دولت بهانهای برای فرار از اجرایش نداشته باشد.
نهایتا از میان 195 نماینده حاضر در جلسه، 143 نفر به دو فوریت طرح تمدید تخصیص اعتبار به مترو رای دادند. به این ترتیب کلیات و جزئیات این طرح فردا در جلسه علنی مجلس بررسی خواهد شد.
/14111
نظر شما