رییس مرکز پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است: « حوادث ترافیکی در مردان اولین علت بیماری‌هاست و در زنان بیماری‌های ایسکمیک قلبی، افسردگی ماژور به ترتیب اولین و دومین علت بیماری ها است .»

الناز محمدی:  افسردگی در میان زنان ایرانی آنقدر افزایش پیدا کرده که مسئولان وزارت بهداشت نیز در این مورد لب به سخن گشوده‌ و نسبت به افزایش آن هشدار می‌دهند. بعد از آنکه چندی پیش رییس اداره سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، شیوع اختلالات روان‌پزشکی را در زنان 11 درصد بیشتر از مردان اعلام کرد، رییس مرکز پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است: « حوادث ترافیکی در مردان اولین علت بیماری‌هاست و در زنان بیماری‌های ایسکمیک قلبی، افسردگی ماژور به ترتیب اولین و دومین علت بیماری ها است .»» او بعد از آن این موضوع را بر زبان آورده که همین یک هفته پیش آمار تصادفات در سال گذشته از سوی رئیس ستاد دیه کشور اعلام شد و طبق آن معلوم شد که ۷۸.۹ درصد از کشته شدگان مرد و ۲۱.۱  درصد زن هستند.

اگر خبر اعلام شده را کنار آمار رسمی مربوط به کشته شدگان بگذاریم نتیجه این می‌شود که در این سال‌ها جاده‌های کشور دشمن مردان و شرایط مختلف اجتماعی و خانوادگی دشمن زنان است .

این آمار در حالی اعلام می‌شود که گفته می‌شود سن امید به زندگی در زنان ایرانی نسبت به مردان دو سال بیشتر است اما در آن سوی ماجرا، حجم زیادی از بیماریهای جسمی و روانی سلامت زنان را تهدید می کند. به طوری که شیوع اختلالات روانی در میان زنان 26 درصد و مردان 15 درصد اعلام شده است.

بر اساس یافته‌های پژوهشگران اجتماعی، زنان خانه‌دار یا مشغول به کارهای کم‌درآمد در مقابل خشونت خانگی آسیب پذیرترند و در زمره قربانیان خاموش خشونت خانگی محسوب می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که خشونت و آزارهای جنسی در خانه و یا در محیط کار علیه زنان بیماری‌های زنانه و یا افسردگی را به ارمغان می‌آورد.

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره به خبر می‌گوید: « وقتی در جامعه زن باید دوشادوش مرد برای تأمین مایحتاج زندگی و ازدواج و اشتغال کار کند و فشار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، روحی و روانی شوهر و فرزندان را در جامعه تحمل کند، چون زن حساس تر و عاطفی تر است بیشتر در معرض افسردگی قرار دارد.»

این جامعه‌شناس معتقد است: « در برخی استان های کشور به دلیل رفتارهای بد خانواده و سنتی برخورد کردن با زنان، میزان افسردگی بیشتر است . لذا، وقتی زن باید با حداقل درآمد شوهر مدیریت خانه را به نحو احسن انجام دهد و هرگونه رفتاری را از سوی شوهر و یا فرزندان و اطرافیان را تحمل کند و سنگ صبور همه باشد، در مقابل، کسی به حرف او گوش ندهد، معلوم است که افسردگی در بین این قشر بیشتر می شود.»

همین اختلاف 11 درصدی افسردگی زنان با مردان باعث شده تا نرخ خودکشی در میان زنان هم بیشتر از مردان باشد. در حال حاضر کارشناسان و پژوهشگران اجتماعی افزایش روز به روز افسردگی در میان زنان ایرانی را یکی از دلایل اصلی افزایش خودکشی در میان آنان اعلام می‌کنند.

در جدول‌های زیر برخی دلایل ابتلای زنان به افسردگی و آمار خودکشی زنان در چندسال از دهه‌های هفتاد تا هشتاد را می‌خوانید:

برخی دلایل ابتلای زنان به افسردگی

سطح اقتصادی اجتماعی پایین‌تر زنان نسبت به مردان

سوء رفتارهای جسمی و جنسی در زنان نسبت به مردان

تبعیض‌های اجتماعی و آسیب‌های ناشی از طلاق

خانه داری

تربیت فرزندان

رسیدگی به همسر

مسئولیت شغلی خارج از منزل

بیکاری

بازنشستگی

زندگی ناموفق

سطح تحصیلات پایین

تبعیض

فرصتهای نابرابر اقتصادی، شغلی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی

دسترسی نداشتن  به آموزش مناسب و کافی به ویژه نداشتن سواد بهداشتی

رنگ پوشش

رفتار مردان نسبت به زنان

رفتار جامعه با زنان

مسایل حقوقی و قضایی که نسبت به زن در جامعه وجود دارد

ازدواج های اجباری

رفتارهای بد خانواده با زنان 

بچه دار شدن و زایمان

هورمون‌های ژنتیکی و شخصیتی

عوامل بیولوژیکی و رنج‌هایی که زنان در زندگی خود متحمل می‌شوند

 42/ 131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۹:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۴
    0 1
    بیماریهای روان در کل جامعه شایع شده وو افزایش چشمگیر پیدا کرده، نه فقط اسفردگی ها و آنهم صرفا در زنان! خانم محمدی انگار دید یک چشمی دارند که فقط یک طرف جامعه رو می بینند.