معاون وزیر صنعت: کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات هدف‌گذاری شده است

 ایرنا نوشت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع با اشاره به آغاز نهضت ساخت داخل و برگزاری میزهای تخصصی در زمینه صنایع تاثیرگذار در اقتصاد کشور گفت: تا پایان سال ۱۴۰۴ باید ۱۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی در داخل تولید شود.

مهدی صادقی نیارکی در مراسم اختتامیه هفتمین نمایشگاه نوآوری، فناوری ربع رشیدی در تبریز با بیان اینکه دکترین اقتصادی جمهوری اسلامی در اقتصاد مقاومتی خلاصه می‌شود، اظهار کرد: این امر نیازمند دو بال درون زایی اقتصاد و باور به فکر ایرانی، خود اتکایی و بال دیگر آن برونگرایی اقتصاد است.

وی افزود: امروز یک فرصت طلایی یعنی تکیه بر دانسته‌ها و مقدورات ملی و برون گرایی برای ما به وجود آمده است و باید این مسئله را یک فرصت خوب بدانیم.

نیارکی با بیان اینکه ما در وزارت صمت هفت برنامه محوری رونمایی کرده ایم که اولین آن رونق تولید و توسعه و تعمیق ساخت داخل است، گفت: در ذیل این برنامه پروژه نهضت ساخت داخل طراحی می شود و با توجه به برابری نرخ ارز قابلیت صادرات و رقابت در بازار جهانی وجود دارد.

 صادقی نیارکی از طراحی اهداف کیفی توسعه ساخت داخل تا ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این اهداف مبتنی بر اسناد بالادستی است و برای این کار چهار استراتژی، تکمیل طرفیت های خالی، بازسازی و نوسازی، تکمیل طرح ها نیمه تمام، فراخوان سرمایه گذاران و صاحبان سرمایه طراحی کرده ایم.

وی با بیان اینکه تا پایان سال در راستای نهضت ساخت داخل به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار ساخت داخل دست می یابیم، افزود: ما در صنعت خودرو برای تولید موتورهای کم مصرف نیازمند سرمایه گداری جدید هستیم پس رویکرد اصلی ما به هم رسانی بین توانمندی ها و نیازمندی ها است‌.

واردات

معاون وزیر صمت در امور صنایع با اشاره به برگزاری میزهای تخصصی در این وزارت خانه گفت: در فاصله کمتر از چهار ماه از میز اول از ۳۵ پروژه ۲۱ قطعه به تولید انبوه رسید.

صادقی نیارکی ادامه داد: در میز دوم که در مهرماه امسال برگزار شد ۴۲ قطعه با ۳۶ سازنده به ارزش قراردادی ۱۱۰۰ میلیارد تومان و کاهش ارزبری ۹۱ میلیون یورویی برگزار شد که در کمتر از یک ماه از ۴۲ پروژه هفت پروژه به بهره برداری رسید .

وی ادامه داد: در میز سوم ۲۲ قطعه با ۲۱ سازنده با ارزشی بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه موتور سیکلت و خودرو منعقد شد که کاهش ارزبری ۹۹ میلیون یورویی دستاورد این میز خواهد بود.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه رونق تولید و حمایت از تولید در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بارها تاکید شده است، گفت: توان و تعمیق ساخت داخل و نگاه به درون و تکیه بر دانسته ها و مقدورات ملی و برون گرایی فرصت طلایی است که اکثر کالاها با محاسبه دقیق قابلیت صادرات و توسعه را دارند و ما می توانیم از این فرصت طلایی به نحو احسن استفاده کنیم.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: مجموع سه میز ۲۷۵ میلیون یورو بالغ بر سه هزار میلیارد تومان کاهش ارزبری  خواهد داشت.

هفتمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری ربع رشیدی ( RINOTEX ۲۰۱۹ ) از تاریخ ۱۷-۱۳ آبان ماه سالجاری در محل نمایشگاه های دائمی بین المللی شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

این نمایشگاه با هدف کمک به تجاری سازی فناوری، بسترسازی برای تکمیل چرخه‎ی علم و فناوری تا کسب و کار و افزایش صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان در چهار بخش :" ایده‎های فناورانه و طرح های استارتاپی " ، " توسعه و تجاری سازی فناوری" ، " فروش محصولات دانش بنیان " و  " معرفی نیازمندی‎های فناورانه " برگزار شد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1321225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =