با این ۱۳ راهکار در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنید/ از بالا بودن شیشه‌ها تا خالی کردن صندوق!

مهر نوشت: در روزهای اخیر صحبت از بنزین و قیمت و میزان مصرف آن نُقل هر محلفی شده است. در این گزارش ۱۳ راهکار که سبب می‌شود در مصرف سوخت خودروی شما صرفه‌جویی شود را معرفی می‌کنیم.

 در روزهای اخیر تصمیم دولت بر آن شد تا بنزین در کشور دو نرخی شود و با قیمت بیشتری به مردم عرضه شود. پس از اعلام این خبر؛ بسیاری از مردم به دنبال راه‌هایی هستند تا مصرف سوخت خودروی خود را کاهش دهند. نکات زیادی هستند که با رعایت آنها میتوان میزان سوخت مصرفی خودرو را کاهش داد. از نحوه رانندگی گرفته تا مکانیک خودرو؛ در این گزارش چند راهکار عالی برای صرفه جویی در مصرف سوخت را به شما یادآوری می‌کنیم.


۱. صبح زود یا شب‌ها بنزین بزنید

در اوایل یا اواخر روز، به خصوص در ماه‌های گرم سال، بنزین بزنید. زیرا بنزین در اوایل روز که هوا سردتر است، متراکم تر است. با افزایش دما، چگالی بنزین کاهش می‌یابد و هنگام پمپاژ، کمتر از آن بهره می‌برید.

۲. ماشین خود را برای مدت زمان کوتاه‌تری گرم کنید
اگر یک صبح سرد تصمیم گرفتید که با خودروی خود بیرون بروید، ماشین را بیشتر از یک دقیقه گرم نکنید. اگر بیش از یک دقیقه موتور ماشین بیکار بماند، سوخت را از بین می‌برید و انتشار گازهای گلخانه‌ای ناخوشایندی را به هوا اضافه می‌کند. ضمن اینکه موتورهای خودروهای مدرن مانند خودروهای مدلهای قدیمی به مدت زمان زیادی برای گرم شدن نیاز ندارند.


۳. آهسته و یکنواخت برانید
رانندگی با سرعت زیاد ممکن است سرگرم کننده باشد، اما باعث افزایش دور موتور هم می‌شود که افزایش مصرف سوخت را به دنبال دارد. رانندگی زیر حد مجاز سرعت استفاده از بنزین را کارآمدتر می‌کند، به طور مثال در بزرگراه‌های بین شهری همیشه  زیر حد مجاز سرعت رانندگی کنید و  از شتاب سریع و بالا بردن بیش از حد دور موتور خودرو  خودداری کنید.

۴. دقت کنید که چه موقع و چگونه ترمز کنید
ترمز بیش از حد گاز را هدر می‌دهد و باعث می شود لنت ترمز شما به سرعت کهنه شود. در هنگام ترافیک سنگین، فاصله ایمن بین خود و اتومبیل جلویی خود را حفظ کنید. بدین ترتیب، دیگر نیازی به ترمز کردن به طور مداوم ندارید.

۶. وقتی منتظر هستید ماشین خود را خاموش کنید!

اگر در خارج از خانه منتظر هستید تا همسرتان آماده شود، یا منتظر یک گذرگاه راه آهن برای عبور قطار هستید، در ترافیک سنگین گیر کرده‌اید و تا پشت چراغ قرمز بیش از ۱۰۰ ثانیه هستید، ماشین خود را خاموش کنید. بیکار شدن موتور ماشین باعث هدر رفتن بنزین می‌شود.

۷. مقاومت در برابر باد را از بین ببرید

یک پنجره باز باعث افزایش مقاومت در برابر باد و مصرف سوخت بیشتر می‌شود. پس تاجایی که امکان دارد  پنجره‌های خودروی خود را بسته نگه دارید.

۸. اجازه ندهید باک بنزین شما کاملا خالی شود

قبل از اینکه باک بنزین شما تقریباً خالی شود، حتما به پمپ بنزین بروید و باک‌ بنزین تان را پر کنید.

۹. لاستیک های خود را کنترل کنید

لاستیکهای تنظیم نشده سبب می‌شود اتومبیل شما بنزین  بیشتری را مصرف کند. لاستیک‌های بالانس شده، اصطکاک را کاهش داده و سبب می‌شود خودروی شما بنزین کمتری را مصرف ‌کند. با این وجود، تغییرات دما می تواند باعث شود تا فشار تایر به اندازه دو تا سه اینچ مربع نوسان داشته باشد، بنابراین حتماً آنها را به طور مرتب بررسی کنید. به خصوص در فصولی که هوا به شدت تغییر می‌کند. همچنین اگر در ماه‌های زمستان از لاستیک برفی استفاده می‌کنید، حتما آنها را در بهار تعویض کنید. لاستیک‌های برفی باعث ایجاد اصطکاک بیش از حد در سطوح خشک می‌شوند و بنزین را هدر می‌دهند.

۱۰. موتور را تنظیم کنید
موتور اتومبیل باید مرتبا تنظیم شود. یک موتور صحیح تنظیم شده از بنزین کمتری استفاده می‌کند. پس یادداشت کنید که آخرین بار چه زمانی موتور خودروی خود را تنظیم کردید و برای تنظیم مجدد آن برنامه‌ریزی کنید.

۱۱. فیلترها را تعویض کنید

مرتباً فیلترهای اتومبیل خود را بررسی کنید. به خصوص اگر در یک منطقه پر گرد و غبار زندگی می کنید. فیلترهای تمیز کمک می‌کنند تا اتومبیل‌ها با سوخت کمتری کار کنند.

۱۲. روغن موتور  مناسب را انتخاب کنید

حتما از روغن موتور مناسب استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید که ماشین شما به کدام نوع روغن نیاز دارد، کتابچه راهنمای مالک خودرو را بررسی کنید یا یک جستجوی آنلاین در اینترنت انجام دهید. استفاده از روغن موتور اشتباه می‌تواند باعث شود که موتور سخت‌تر کار کرده و بنزین را هدر دهد.

۱۳. صندوق عقب خود را خالی کنید

  بسیاری از ما ایرانی‌ها عادت داریم که هیمشه جعبه عقب خودروی خود را پر کنیم از لوازمی که شاید یک روزی به کار ما بیاید. چمدان، کامپیوتر و ... را از صندوق خود خالی کنید.  حمل این وسایل پشت وسیله‌نقلیه خود باعث کاهش چشمگیر راندمان سوخت می‌شود.

نکته آخر

بهای متوسط بنزین طی یک دهه گذشته به شدت تغییر کرده است. اما به جای اینکه صرفاً منتظر کاهش قیمت بنزین باشید، روی یافتن راههای ساده و هوشمندانه صرفه‌جویی در مصرف خود متمرکز شوید. هنگام خرید خودروی  بعدی خود، به میزان مصرف سوخت آن حتما توجه کنید، همچنین با نکات مربوط به تعمیر و نگهداری و مراقبت از خودرو فعلی خود مصرف سوخت را به حداقل برساندی. حتی می‌توانید در کارت سوخت خود، بنزین را برای ایام مسافرت خود ذخیره کنید و در صورت امکان به جای رانندگی، از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه سوار استفاده کنید. این راهکار هم برای محیط زیست مفید است و هم سلامتی شما را تضمین می‌کند.

۴۷۴۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1322282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    الان مخاطب شما اهالی دوست داشتنی مهد کودک ها هستند دیگه؟
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      0 0
      یه نکته مهم دیگه اینکه سعی کنید محل زندگی تان را به محل کارتان نزدیک کنید. من این کارو کردم خیلی خوب جواب گرفتم
    • محمدحسین IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      0 0
      اینده همین مهد کودک ها هستن که مسخرشون میکنی.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    210 4
    بله ،هوا رو چیکار کنیم کمتر نفس بکشیم!
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    281 3
    هنگام خرید خودرو بعدی به مصرف سوخت ان دقت کنیم!؟؟؟؟؟؟ حالتون خوبه؟ انگار ما از روی سرخوشی زیاد میریم پراید اشغال و پژو هزار سال پیش میخریم!
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    190 2
    بهترین راه بستن فرغون سازی و واردات خودرو در حد استاندارد جهانی هست و بس میانگین مصرف سوخت در جهان الان 3تا5لیتر در 100کیلومتره
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    201 3
    اگه دست اینا باشه هوا روهم سهمیه بندی میکنن
  • علی IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    72 0
    مورد 8 بدون پشتوانه علمی جهت صرفه جویی در بنزین است. بلکه به جهت آنکه باکی که پر نیست وزن کمتری دارد، پس باید گفته شود: تا باک خالی بودن نزدیک نشده، از بنزن زدن خودداری کنید. البته باک خالی باعث گرم شدن پمپ برقی بنزین شده و ممکن است باعث سوختن آن شود. برای جلوگیری از این ضایعه بهتر است باک را همیشه پر نگه داریم. ضمن آنکه باک پر در حوادث غیر مترقبه که دسترسی به پمپ بنزین نباشد، اهمیت فوق العاده دارد. اما نه در جهت کاهش سوخت.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    125 2
    این نکته تون ما رو کشت واقعا. عزیزم خودمون میدونیم باید ماشین با کیفیت بخریم ولی اولا ماشین با کیفیت به دلیل خودروسازهای بی کیفیت داخلی خیلی گرونه و دوم اینکه با این همه مشکلات اگه هم بتونیم بخریم هزینه های بعدش که شرکت واردکننده میزاره از کشور میره رو نمی تونیم تامین کنیم.
  • سعید IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    251 1
    بنده خدا این راه کارها مال زمانی است که بخواهی حدود ۱۰ درصد صرفه جو یی کنی نه زمانی که بنزین ۲۰۰درصد افزایش قیمت داشته .هر حرف زمانی وهر نکته مکانی دارد
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    265 1
    راهکاری ندارید تا مسئولامون دست از سر ما بردارند
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    163 0
    شما هر کاری کنی ماشین وطنی صدی ده تا مصرف داره
  • هیوا IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    148 0
    نکته اخر اشک منو دراورد.مگه ما بجز ماشینهای اشغال تولید داخل گزینه دیگری واسه انتخاب داریم که میفرمایین به مصرف سوختش توجه کنیم؟ اونچه که مشخصه همشون تو یه رنج مصرف سوخت بانم باتوجه به راندمان ضعیفشون همگی بیشتر از 10 لیتر در 100 کیلومترن
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    172 3
    مي خواهيد اصلا پياده ميشيم هول ميديم تا مقصد.
  • سینا IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    134 1
    صندلی اضافه رو در بیارییم برای سبک شدن ماشین...کمی آب قاطی بکنیم با نسبت مساوی و....
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    131 0
    به جای نوشتن این داستانها خودروی خوب تولید کنید اینها را دیگه بچه ها هم میدونن
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    1 0
    مطالب مفیدی بود ولی انگار تو باغ نیستی!
  • مهدی IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    1 0
    سلام و ارز ادب راست میگی اینها همه و راهکارهای خوبیست به شرط اینکه یک ایرانی اخرش سود این همه رعایت رو ببینه نه تو جیب خودش بلکه تو ابادانی کشور نه اینکه ماها پس انداز کنیم یه شبه اختلاص بشه بره
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    1 0
    به جای اینا بگو اینترنت رو وصل کنن. مرسی
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    0 0
    تازه اگه به ديار باقى بريم مصرف سوختمون ميشه صفر !
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    0 0
    بهترین راهکار برای کاهش مصرف: برای سلامت خود و خانواده پیاده حرکت کنید. ما که از یکسال پیش گیاهخوار شدیم برای سلامتی مون، ازین به بعد هم پیاده تردد میکنیم. به به! خانواده سالم، هوای تمیز، چی ازین بهتر؟
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    0 1
    من این پاسخ هارا میخونم، استنباطم این است که دارند منفجر می‌شوند، شما لمس نمی کنید
  • AE ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    1 0
    افاضات عالی متعالی!
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    0 0
    یادش بخیر! نمیدونم چرا با خوندن این مقاله ی پرمغزتون حس کردم هنوز دانش آموزم و سرکلاسم!
  • سید سجاد هاشمی بافقی IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    2 0
    اینترنت کشوروصل کنید
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    1 0
    آهان یعنی هنوز هم نمی خواین اعتراف کنید نباید تکرار میکردین؟؟؟
  • محمدرضا IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    1 0
    راه حل آخر : بمیرید.