۱۰۶ میلیون هکتار اراضی در سامانه کاداستر جانمایی شد

ایرنا نوشت: معاون کاداستر ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه ۱۰۶ میلیون هکتار اراضی در سامانه کاداستر جانمایی شده است،گفت: از این میزان 28 میلیون هکتار ثبت شده است.

سدصادق سعادتیان روز دوشنبه در مراسم معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان‌شرقی افزود: ۸۰ درصد عرصه کشور را اراضی ملی تشکیل می دهد که اگر در سامانه کاداستر جانمایی شود، دیگر دلال و سودجو و زمین خوار باقی نخواهد ماند.

وی با اشاره به افتتاح کارتابل پذیرش درخواست‌ها از سازمان ثبت اسناد و املاک اظهار کرد: اجرای قانون حدنگار کاداستر بعد از پنج سال هنوز به طور شایسته انجام نشده و با توجه به اینکه ۸۰ درصد اراضی در اختیار دولت است، ثبت حدنگاری ضعیف است.

وی افزود: یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند در صورت انعکاس سامانه کاداستر کشوری از زمین‌خواری پیشگیری کند، حفظ حقوق بیت‌المال، اموال عمومی و پیشگیری از زمین‌خواری و تعرض است.

سعادتیان با تاکید بر اینکه باید به جای هزینه، سرمایه‌گذاری کرد، گفت: باید همه اراضی ملی را نقشه‌برداری و یک بار برای همیشه در سامانه کاداستر ثبت کرد. 

معاون کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با اشاره به وضعیت اراضی ملی در آذربایجان شرقی،خاطرنشان کرد: ۸۹۳ هزار اراضی ملی در سامانه جانمایی شده است و این تا زمانی که تثبیت نشود، قابل جابه‌جایی است؛ در حالی که ۲۳۵ هزار هکتار تثبیت شده و این برای استانی که طبیعت و اراضی جنگلی زیادی دارد، مساحت زیادی نیست و باید دستگاه‌های متولی پای کار بیایند. 

سعادتیان با بیان اینکه متاسفانه در آذربایجان شرقی حتی یک متر از اراضی حریم بستر تثبیت نشده است،افزود: در حالی که در دهه ۴۰ قانونگذار به سازمان ثبت اسناد و املاک  تکلیف کرده تا برای رودخانه‌های تحت تولیت خود حریم بستر تعیین کند، قانون حدنگار کاداستر کشور پنج سال است که مکلف کرده باید نقشه و مستندات را تهیه کنید.  

معاون کاداستر ثبت اسناد و املاک کشور گفت: چرا هنوز هیچ هکتار و رقمی در سامانه کاداستر برای حریم بستر رودخانه تثبیت نشده است، اگر اراضی ملی و حریم بستر را سنددار کنیم، دیگر مکاتباتی نیاز نیست.  

وی خطاب به شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: آیا فضای سبز شهرداری دارای سند مالکیت و کاداستر است؟ آیا می‌دانید دستگاهی اجرایی به علت تعلل در کاداستر چه میزان سود به سودجویان می‌دهد؟ 

سعادتیان با اشاره به اینکه برای اجرای اسناد رسمی، نگاه قوه قضائیه برون‌سپاری بوده و بخش اعظمی از اختلافات سند رسمی به اداره سند موکول شده است، اظهار کرد: حرمت این افراد به عنوان اجرائیه مهریه جدی گرفته شود، زیرا بانوانی برای صدور اجرائیه مراجعه می‌کنند، از این‌رو  اجرای مهریه از سایر اجراها باید جدا شود و سعی کنید بخش پرسنل این مجموعه از بانوان باشد. 

وی با تاکید بر اینکه یکی از نقش‌های سازمان ثبت اسناد و املاک در اقتصاد مقاومتی و حمایت تولید، وصول مطالبات بانک‌هاست،افزود: از این‌رو باید محل مناسبی برای مزایده‌ها تعیین و هر هفته نیز مزایده‌ها برگزار شود و حداقل می‌توان هر روز ۱۰ پرونده بانکی مورد بررسی قرار داد تا پرداخت وام به واجدان شرایط با سهولت انجام شود.

سعادتیان با تاکید بر اینکه پسندیده نیست که نظارت روی بخش اجرا نداشته باشیم ،گفت: مسائل ملکی ارزیابی می‌شود ولی به جهت دلایل نامعلوم و شاید معلوم، ارزیابی‌ها با تعلل ۶ ماهه و یک ساله روبه رو شده و بعد شامل تبصره شده و دوباره ارزیابی می‌شود. 

معاون کاداستر ثبت اسناد و املاک کشور متذکر شد: باید حفاظت اطلاعات به این مسایل وارد شود و اگر در این موارد با مفسده‌ای روبه رو شد، با آن برخورد جدی و قاطعانه کند.  

وی تاکید کرد: باید دلال‌های اطراف اداره‌های ثبت را شناسایی کرده و اجازه ورود به داخل را به آنها ندهیم تا تکریم ارباب رجوع و پرسنل انجام شود و مفسده‌ای ایجاد نشود. 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1322455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =