پمپئو از لغو معافیت تحریم های فردو خبر داد/واکنش سه سناتور جمهوریخواه

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش معافیت تحریم‌های مربوط به سایت هسته‌ای فردو را لغو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری دوشنبه گفت که دولت این کشور معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری هسته‌ای با ایران در مرکز فردو را لغو خواهد کرد.
پمپئو ایران را به «اخاذی هسته‌ای» متهم کرد و مدعی شد که تنها راه حل در قبال ایران، رسیدن به توافقی جامع با این کشور است که در آن به تمامی «نگرانی‌ها» درباره ایران پرداخته شده باشد.

او در اظهاراتی مداخله‌جویانه با حمایت از آشوبگران در ایران، تهران را به «خشونت علیه مردم» متهم کرده و گفت: «جمهوری اسلامی باید خشونت علیه مردم خودش را متوقف کند. دنیا در حال نظاره است.»

وزیر خارجه آمریکا گفت که دولت این کشور معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری هسته‌‌ای با ایران در مرکز فردو را لغو خواهد کرد. او گفت: «هیچ دلیل قانونی برای غنی‌سازی اورانیوم وجود ندارد.»

در همین حال بعد از اعلامیه وزارت خارجه ایالات متحده، تعدادی از قانونگذاران آمریکایی خواستار لغو تمام معافیت‌های هسته‌ای ایران شدند.

سناتورها «لیندزی گراهام» و «تد کروز» و همچنین «لیز چنی» عضو مجلس نمایندگان آمریکا بامداد سه‌شنبه از این تصمیم کاخ سفید حمایت کرده اما گفتند لازم است برنامه هسته‌ای ایران به‌صورت کامل متوقف شود زیرا در غیر این‌صورت تهران به سلاح اتمی دست می‌یابد.

به نوشته وب سایت هیل  این سه قانونگذار آمریکایی با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن درخواست برای لغو معافیت‌های تحریمی همکاری‌های هسته‌ای در تاسیسات اراک، درخواست کردند: «دولت [آمریکا] اکنون باید دیگر معافیت‌ها برای پروژه‌های باقیمانده ذیل توافق [هسته‌ای] را، از جمله راکتور آب سنگین اراک، لغو کند».

این در حالی است ترامپ 10 آبان معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را تمدید کرده بود.

این همکاری، یکی از بندهای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ است. بر این اساس، دولت وقت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1322586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    0 2
    چرا هرجا که منافع آمریکا در جریان است ؛ تحریم نمیشه مثل مبادلات پولی وتسعیر ارز های مختلف بر پایه دلار ، ویا بسیاری از اقلام مورد نیاز ، از بوئینگ وایرباس بگیر تا فروش نفت؟!