انتقاد محمدعلی بهمنی از ترانه‌های ضعیف

ایسنا نوشت: مدیر کل دفتر موسیقی بر این باور است که آنچه در موسیقی امروز می‌شنویم، بیشتر کلامی است که بر بستر ریتم و نه حتی ملودی، استوار است؛ این در حالی است که در گذشته موسیقی بیشتر کلام‌محور بود، اما الان تلاش می‌شود تا تمام اشکالات ساختاری یک قطعه با ملودی و ریتم جبران شود. 

محمد الهیاری ـ مدیر کل دفتر موسیقی ـ که شب دوشنبه (۲۷ آبان ماه) در برنامه تلویزیونی «شب شعر» در شبکه چهار سخن می‌گفت، درباره وضعیت ترانه اظهار کرد: در حوزه موسیقی که کمتر با شعر و ترانه و بیشتر با کلام مواجه هستیم، از سوی کارشناسان خبره حوزه ادبیات، شعرای پیشکسوت و حتی از سوی خواننده‌های نسل‌ها اول و دوم بعد از انقلاب نیز شاهد انتقادهایی هستیم مبنی بر اینکه کیفیت ترانه افت کرده است. 

او ادامه داد: در این میان برخی با این مقوله اینگونه برخورد می‌کنند که این موضوع ناشی از تغییرات نسلی است و ممکن است مخاطب امروز چنین محتوایی را طلب کند. اما واقعیت این است آنچه در موسیقی امروز می‌شنویم، بیشتر کلامی است که بر بستر ریتم و نه حتی ملودی، استوار است. این درحالی است که در گذشته موسیقی بیشتر کلام‌محور بود، اما الان تلاش می‌شود تا تمام اشکالات ساختاری یک قطعه با ملودی و ریتم جبران شود. 

مدیرکل دفتر موسیقی خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۱۹ هزار به دفتر موسیقی می‌آید که باید در شورای ترانه ارزیابی شوند و اگر استانداردهای لازم را داشتند در قالب‌های مختلف عرضه شوند. در حال حاضر وضعیت ترانه نسبت به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ تغییر کرده و شاید به طور کلی در عموم ترانه‌هایی که سروده می‌شود، ۲۰۰ یا ۳۰۰ کلمه زبان فارسی را ببینید که مدام تکرار می‌شوند.

الهیاری همچنین با بیان اینکه «نباید ترانه را به تنهایی ارزیابی کرد» و یادآوری این نکته که زبان محاوره‌ای در بخش‌های مختلفی همچون تبلیغات شهری و تلویزیونی نمود پیدا کرده است، اظهار کرد که ترانه را نیز نمی‌توان از این موضوع مستثنی دانست.  

او همچنین درباره لزوم ایجاد تغییرات در شورای شعر و ترانه، اظهار کرد: در هر حوزه‌ای لازم است با توجه به افکار جدید، ترکیب و تلفیق پیشکسوتان و افراد جوان می‌تواند موثر باشد. بر همین اساس هم در این مدتی که در دفتر موسیقی هستم، تلاش کرده‌ایم افراد جوان‌تر را نیز به دفتر موسیقی اضافه کنیم و الان سه نسل از کارشناسان این حوزه را در دفتر موسیقی داریم. 

مدیرکل دفتر موسیقی اظهار کرد که در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای شده است که انگار ترانه‌سرایی کار بسیار ساده و آسانی است. الان بسیار دیده می‌شود که ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده یک نفر هستند.  

محمدعلی بهمنی، شاعر و ترانه‌سرا در تماس تلفنی با برنامه در بخشی از صحبت‌های خود، اظهار کرد: ترانه‌های ما بسیار ضعف بیان دارند که این موضوع شایسته موسیقی نیست. در حال حاضر بسیاری از ملودی‌ها و ترانه‌ها شایسته هم هستند، چراکه هر دوی آنها ضعیف هستند و حتی صدایی که می‌خواند هم ضعیف است. در این میان مخاطبان آنها نیز بسیار بیشتر از کسانی هستند که می‌خواهند ترانه‌های خوب بشنوند. 

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1322677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    7 1
    متاسفانه می بینی کسانی که حتی نمی تونن کلمات رو درست تلفظ بکنن و به قول معروف نوک زبونی حرف میزنن حواننده میشن و با کنسرتهای جورواجور معروف هم میشن . برای خواننده شدن مهمترین نکته درست تلفظ کردن و حرف زدنه وگرنه این روزا با کمی پول و رانت هر کسی خواننده میشه .