رئیس اتاق ایران: نگاه هزینه ای به استان ها به نگاه درآمدی تبدیل شود

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه ضرورت دارد که نگاه هزینه ای به استان ها به نگاه درآمدی تبدیل شده و استانداران برای رفع مشکلات، صاحب اختیارات ویژه باشند.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، محسن شافعی در بیست و پنجمین همایش صادرات غیرنفتی در تبریز گفت: مشکل ما بزرگتر از بحث روی اقتصاد کلان یا خرد است چرا که ما در قاعده گذاری مشکل داریم.

وی ادامه داد: اگر راه و روش ما با گذشته تفاوتی نکند با وجود داشتن منابع فوق العاده پیشرفتی نخواهیم داشت، زیرا این یعنی مشکل ما مالی نیست بلکه نداشتن نقشه راه اقتصادی است.

وی ادامه داد: افزایش آمارها باید به صورت سرانه بررسی شود، اگر صادرات خود را با مالزی مقایسه کنیم، باید سالانه ۶۰۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم.

شافعی با اشاره به مشکلات اقتصادی در سال های اخیر گفت: صادرکنندگان برخلاف تصورات غلطی که برایشان وجود داشت با مشکلات فراوان اقدامات صادراتی را انجام دادند، آنها توقع دارند سنگ های مسیر، از جلوی پایشان برداشته شود.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه فعالیت اقتصادی نیاز به متولی دارد و در یک میدان نابرابر در کشور نیازمند حمایت است، گفت: تعدد متولی برای صادرات در کشور وجود دارد اما هیچکس پاسخگوی مشکلات نیست.

وی خاطرنشان کرد: رونق تولید با توصیه و شعار ایجاد نمی شود بلکه باید زمینه های رونق تولید ایجاد شود.
شافعی با بیان اینکه سیستم پاداش دهی کشور برای سیستم های غیرمولد است، گفت: اگر این مسیر و زمینه های حرکتی اشتباه اصلاح نشود تولید رونق پیدا نمی کند.

وی اضافه کرد: همه ما باید در انتخاب ها مصلحت مردم را در نظر بگیریم چرا که اگر فقط به رضایت مردم فکر کنیم در بلند مدت شاید برنامه ریزی ها به ضرر مردم تمام شود.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: قبلا نسبت به دولت نفتی و درآمدهای آن انتقاد داشتیم اما اکنون از این موقعیت برای افزایش درآمدزایی غیرنفتی باید استفاده کنیم، در بودجه ریزی اگر قرار باشد نفت کنار رود باید ساختار بودجه ریزی اصلاح شود.
وی خاطرنشان کرد: دولت بخشی از اختیارات خود را به استان ها تفویض کند و استانداران در استان ها صاحب اختیار شوند.

محسن شافعی اضافه کرد: نگاه هزینه ای به استان ها باید به نگاه درآمدی تبدیل شود و برای تحقق این امر مهم باید استانداران صاحب اختیارات ویژه باشند تا قدرت در کشور توزیع شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1323031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =